bjok53 Skrevet September 16, 2008 Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 Previa har en svakhet. Oljesil i motor går tett. Dette fører til at turbo og motor får for dårlig smøring, og kan i verste fall føre til motorhavari. Jeg har fått skade på turbo som følge av denne feilen. Sørg for å få rettet dette. Det er veldig dyrt å la være. Silen sitter inne i motoren, så bunnpanna må tas av for å få rettet dette. Dette blir ikke utført på ordinære servicer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 16, 2008 Rapporter Share Skrevet September 16, 2008 Previa har en svakhet. Oljesil i motor går tett. Dette fører til at turbo og motor får for dårlig smøring, og kan i verste fall føre til motorhavari. Jeg har fått skade på turbo som følge av denne feilen. Sørg for å få rettet dette. Det er veldig dyrt å la være. Silen sitter inne i motoren, så bunnpanna må tas av for å få rettet dette. Dette blir ikke utført på ordinære servicer. Det er stor sannsynlighet for at det ikke er selve oljesilen som er svakheten, men f eks dårlig veivhusventilasjon som gjør at olja blir full av sludge. Kombinert med lange serviceintervaller kan dette skje. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjok53 Skrevet September 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2008 Det er stor sannsynlighet for at det ikke er selve oljesilen som er svakheten, men f eks dårlig veivhusventilasjon som gjør at olja blir full av sludge. Kombinert med lange serviceintervaller kan dette skje. Mulig det, men dette står ikke i Toyota sitt serviceprogram så vi som kunder må ta regningen hvis garantitiden er utgått Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjok53 Skrevet September 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 Det er stor sannsynlighet for at det ikke er selve oljesilen som er svakheten, men f eks dårlig veivhusventilasjon som gjør at olja blir full av sludge. Kombinert med lange serviceintervaller kan dette skje. Har nå fått bekreftet hos Toyota at dette er et problem på flere modeller blant annet på Toyota Land Cruise. Oljesil kokser seg og går tett. Dette får alvorlige konsekvenser og i verste fall motorhavari. Det er svært skuffende at Toyota ikke varsler om dette, og tar det inn i serviceprogram. Det er en forholdsvis liten operasjon å skifte sil, men det gir store skader ved ikke å utføre dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 26, 2008 Rapporter Share Skrevet September 26, 2008 Har nå fått bekreftet hos Toyota at dette er et problem på flere modeller blant annet på Toyota Land Cruise. Oljesil kokser seg og går tett. Dette får alvorlige konsekvenser og i verste fall motorhavari. Det er svært skuffende at Toyota ikke varsler om dette, og tar det inn i serviceprogram. Det er en forholdsvis liten operasjon å skifte sil, men det gir store skader ved ikke å utføre dette. En sil kokser eller tetter seg ikke sånn helt uten videre, så det må jo være en bakenforliggende årsak. Det kan selvsagt skyldes at sila er konstruert for finmasket eller noe sånt, men jeg våger å påstå at det ikke hadde skjedd hvis olja hadde vært "i god stand". Sa de noe mer? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjok53 Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 En sil kokser eller tetter seg ikke sånn helt uten videre, så det må jo være en bakenforliggende årsak. Det kan selvsagt skyldes at sila er konstruert for finmasket eller noe sånt, men jeg våger å påstå at det ikke hadde skjedd hvis olja hadde vært "i god stand". Sa de noe mer? Nei de sa ikke noe mer enn at dette skjedde på previa og land cruiser. Jeg har tatt alle oljeskift på Toyota verksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Nei de sa ikke noe mer enn at dette skjedde på previa og land cruiser. Jeg har tatt alle oljeskift på Toyota verksted. Hvor lange intervaller har du mellom hvert oljeskift? Hva slags olje bruker du? Hvor gammel er bilen? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredd4d Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Grunnen til det skjer er at noen av bilene har for dårlig tetning på innsprøytningsdysene. Forbrenningsgass kommer forbi dysene, opp i toppen, og oljen kokser. Dermed kan silen bli tett på noen biler. På service blir silen sjekket på landcruiser, da du kan se denne gjennom tappehullet til oljen i bunnpannen. På previa synes ikke silen gjennom hullet, og dermed må bunnpannen ned for å se det på denne bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjok53 Skrevet Oktober 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Hvor lange intervaller har du mellom hvert oljeskift? Hva slags olje bruker du? Hvor gammel er bilen? Standard intervall for Toyota 15000, jeg tror Toyota bruker helsyntetisk olje. Bilen er en 2001 modell som har gått 225000 km Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Grunnen til det skjer er at noen av bilene har for dårlig tetning på innsprøytningsdysene. Forbrenningsgass kommer forbi dysene, opp i toppen, og oljen kokser. Dermed kan silen bli tett på noen biler. Ja, det kan jo være en forklaring. Men burde man ikke da heller sørge for å bedre tettingen på dysene enn å inspisere sila? Eller gjør man begge deler? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Standard intervall for Toyota 15000, jeg tror Toyota bruker helsyntetisk olje. Bilen er en 2001 modell som har gått 225000 km Ja, ikke noe kontroversielt her, men nå kom jo Fredd4d med en plausibel forklaring på hvorfor dette skjer. 225 000 er jo uansett en anseelig kjørelengde. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjok53 Skrevet Oktober 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Ja, ikke noe kontroversielt her, men nå kom jo Fredd4d med en plausibel forklaring på hvorfor dette skjer. 225 000 er jo uansett en anseelig kjørelengde. Forklaringen på hvorfor det skjer er helt grei, poenget er hvorfor Toyota ikke gjør sine kunder oppmeksom på dette når de sitter på denne informasjonen. Flere kunder i Norge har opplevd turboskade og motorhavari på sine biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Forklaringen på hvorfor det skjer er helt grei, poenget er hvorfor Toyota ikke gjør sine kunder oppmeksom på dette når de sitter på denne informasjonen. Flere kunder i Norge har opplevd turboskade og motorhavari på sine biler. Jeg har hørt flere eksempler den senere tiden på at Toyotas driftssikkerhet ikke er like uskyldsren som man skal ha det til. Dessuten har jeg hørt at de i stedet for å kalle tilbake biler for feilretting i all offentlighet ofte heller bytter ut komponenter i smug ved service. Selv om Yaris-tilbakekallingen tidligere i år var et eksempel på god "åpenhet i forvaltningen". Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet Oktober 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 det med koksingen skyldes materialet i tettingene på dysene. oljen reagerer med matrialet og kokser dermed, alt kokset setter seg fast i oljesilen som fører til at den går tett. Har ikke noe med veivhusventilasjon å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 det med koksingen skyldes materialet i tettingene på dysene. oljen reagerer med matrialet og kokser dermed, alt kokset setter seg fast i oljesilen som fører til at den går tett. Har ikke noe med veivhusventilasjon å gjøre. Det ble slått fast allerede for flere uker siden, men det er jo greit at du poengterer det... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.