Gå til innhold

316i - Varm motor, kald kupè. Hjelp!?

Ranger emnet


Beamert

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 316i for noen mnd siden. Begynte å merke at det ikke kommer varme i kupeen. Så begynte temperaturen å stige til maks. Det damper da fra kjølevesketanken. Når bilen ble kald sjekket jeg veskestanden, det var tomt. Fylte på tilstrekkelig og kjørte videre. Motoren gikk varm igjen, så jeg stoppet den og lot den kjøle seg. Startet på ny og kjørte, temeraturmåleren viser normal temperatur, og nå kommer det plutselig mye varme i kupeen!Når jeg så stopper bilen koker det i motoren, tomt for kjøleveske igjen. Det er også en lekkasje, ser ut som en pakning el. på røret som går fra motoren til radiator, bak vannpumpa. Ingen hvit eksos, men det kommer vann ut fra eksosanlegget.

Har fått tips om at det kan være vannpumpa, termostaten, magnetventil, lufting av systemet, løse jordinger og i verste fall toppakning. Hvordan utelukker jeg noen av delene?

 

Kan noen hjelpe en rådvill stakkar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp-pakning vil jeg satse på. La motoren bli litt varm.. Stopp motor og sjekk oljepåfyllingslokket.. Er det hvit majoneslignende gugg nedi der (vann i olja), er det topp-pakninga som er gåen..

 

Kan forsåvidt også være termostaten.. Den kan du ta ut, bore noen hull i for så å montere igjen for å utelukke den..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 316i for noen mnd siden. Begynte å merke at det ikke kommer varme i kupeen. Så begynte temperaturen å stige til maks. Det damper da fra kjølevesketanken. Når bilen ble kald sjekket jeg veskestanden, det var tomt. Fylte på tilstrekkelig og kjørte videre. Motoren gikk varm igjen, så jeg stoppet den og lot den kjøle seg. Startet på ny og kjørte, temeraturmåleren viser normal temperatur, og nå kommer det plutselig mye varme i kupeen!Når jeg så stopper bilen koker det i motoren, tomt for kjøleveske igjen. Det er også en lekkasje, ser ut som en pakning el. på røret som går fra motoren til radiator, bak vannpumpa. Ingen hvit eksos, men det kommer vann ut fra eksosanlegget.

Har fått tips om at det kan være vannpumpa, termostaten, magnetventil, lufting av systemet, løse jordinger og i verste fall toppakning. Hvordan utelukker jeg noen av delene?

 

Kan noen hjelpe en rådvill stakkar?

 

Jeg har faktisk en 316i som hadde akkurat det samme problemet.. kjørte den til et verksted. Der fylte han på kjøleveske og klemte på ledningene som går til radiatoren. og da lakk det MASSE under bilen. Etter litt kikking fant vi ut at det var lekkasje i toppakninga bak motoren. Det var toppakninga eller noe likninde som hadde rusta litt på siden, slik at det ble et lite hull. verkstedet måtte bestille ny pakning og slipe toppen..

Jeg anbefaler å IKKE kjøre bilen, da kan det bli verre...

reperasjonen kosta meg 7 000kr ...

 

men sjekk hvor lekkasjen kommmer fra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er vannpumpa som begynner å bli dårlig, men som Michter sier over har han hatt lignende problem med en annen lik bil. Har også hørt om ett par andre tilfeller der dette har skjedd. Så sjekk vannpumpa først også tar du en kontroll av toppakning.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår