Gå til innhold

Opel omega 2,6. Kontrollampe for eksos som lyser

Ranger emnet


freak999

Anbefalte innlegg

Får opp et varsellys i bilen min som forsvinner når jeg kopler fra batteriet men som kommer på igjen etter å ha kjørt ca 50 - 80km. som betyr kontrollampe for eksos.

kjøpte da en feilkodeleser på Ebay uk. problemet der va jo at feilen kom på Ungarnsk :(

så da gikk jeg inn på Sven Kvia i sandnes og de sa at det var en av labdasondene som var ødelagt.

Så jeg kjøpte en ny og byttet di på rundgang men samme feil igjen.

Gikk på da inn på sven kvia på mariero som sa at det var luftmengdemåleren. men de var ikke sikkre.

litt litte lyst å bruke 4000,- på noe som kansje virker.

noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om forklaringen av feilkoden kommer på ungarsk, regner jeg med at selve koden kommer opp også? Den kan du i så fall finne ut av hva er. Tror forøvrig det er noen som har laget en forbedret versjon av den ungarske møkkasoftwaren, der mesteparten av meldingene kommer på engelsk. Hvis du søker på omegaowners.com og vauxhallownersnetwork.co.uk finner du sikkert ut av det.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P0170 Fuel trim malfunction (Bank 1)

regner med at det er den.

kom opp noen andre også men de fant jo ingen andre hos kvia.

 

men nå fikk jeg nullstilt det ihvertfall.

Men når jeg har fått feilen og byttet lamdasonden så har jeg bare tatt av batteriet og ventet litt så satt det på igjen.

og da har jo lyset slukket igjen.

men ligger det fortsatt i hjernen?

tenker om jeg må kople den til dataen og slette koden der i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å følge med på hva du skriver. Har lampen slukket?

 

Det er helt meningsløst å ta av batteripolen på en så ny bil. Feilkodene ligger ikke i flyktig minne. De må slettes med kodeleseren. Feilkodene vil bli liggende som "historiske" en stund etter at feilen er fikset, men da skal lampen være slukket.

 

Vil tro at "fuel trim malfunction" ikke er en entydig kode. Den betyr antagelig bare at fuel trim-en har nådd sin yttergrense men "vil" lenger.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du prøver å slette feilkoder uten å gjøre noe annet først?

Ville anta at det ville dukke opp en dedikert lambdafeilkode hvis det var den som var problemet. Ting som kan kødde til fuel trim er f.eks. falskluft eller tette dyser.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lambdasonde er altså allerede byttet og prøvd på alle 4 posisjoner for å sjekke? Ble diagnosen gjort på opelverksted? Med sånne rare koder er det mer vettug å se på livedata fra sensorer (må ha tech2) enn å bytte deler på måfå.

Gjorde et lite søk på feilkoden din, men det var ikke noen entydig løsning. Noen hadde løst det med å bytte lambda, mens andre hadde renset MAFen eller t.o.m. byttet ECU.

Hvis du skal gjøre noe mer selv ville jeg prøvd å rense MAFen med forgasserrens og evt. sjekket lambdasignalet fra alle 4 lambdaer (først og fremst de foran) med et voltmeter. Ellers tror jeg det er en god idé å registrere seg på omegaowners.com og stille spørsmålet der. Noen der som har greit med erfaring.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lamdasonde som ikke endret verdi når bilen var i gang,

men han kunne ikke si hvilken det var.

 

En god grunn til å la noen andre enn det firmaet ta seg av mekkinga på bilen din.

 

Hvis en sensor ikke endrer seg kan det selvsagt være at sensoren er dau, men det kan jo også være permanent fet eller mager blanding av en annen grunn. Hvis den fremre sonden ikke endrer verdi, mens den bakre gjør det bør det være rimelig sikkert at den er dau.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår