Gå til innhold

Ettermontere turbo på en 2liter 8v..

Ranger emnet

Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Har en Astra F med 2liter som jeg leker litt med tanken på å putte på en liten blåse på. Har blitt fortalt at disse motorene tåler godt en liten turbo med rundt 0.6 i trykk uten modifikasjoner. Og det hadde jo vært artig bare for å prøvd.

Bilen er ikke verd all verden, og kommer sikkert ikke til å ha den i evigheter heller. Så jeg har litt lyst til å skremme denne motoren litt på dens siste dager..

Får laget grenrør for en billig penge, så hvis noen har forslag til hvilken turbo som passer best til et sånt prøveprosjekt?

Går det an å ta turbodeler fra en dieselmotor for eksempel? Eller er ikke en dieselturbo særlig egnet for en bensinmotor? Har ikke så svære turbokunnskaper at jeg vet hva som er forskjellen på de.. Nå er den lille astraen riktig frisk fra før uten turbo også, men mye vil alltid ha mer osv.. :D

Kan forresten ta med at motoren har større dyser enn originalt, 2.5" Supersprint effektanlegg med noe modifisert katalysator og sportluftfilter..

Og bilen er godt senket på 15" MIM kantfelg, stiv som en stokk på grusvei men ligger som en gocart på asfalten. Så det hadde vært artig med motor som sto litt i stil da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig så skjønner jeg såpass at det ikke er bare å "klaske på" en turbo helt uten videre, så dette vil nok koste mere penger enn det overhodet er verdt å begynne med.

Med tanke på allt som må til for at dette i det hele tatt skal fungere, så er det vel like greit å bare glemme hele greia.

Bilen går egentlig mer enn godt nok til daglig bruk. Men om noen har noen innspill å komme med uansett, så blir ikke denne tråden helt bortkastet lesning ihvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.jma.no Skaffer deg komplett turbokit for 12-15k med grenrør, turbo, dyser osv..

Kan kjøre opptil rundt 0.7bar på c20ne motoren uten større modifikasjoner, og den går ganske godt og da :)

Åja, så det ER faktisk tilfelle at det går an å "blåse" liv i denne motoren uten at man skremmer den ihjel altså.. :D Tøft!

Jeg har slettes ikke til hensikt å koste på min gamle opel 12-15laken på motor, men enn om jeg snubler over en turbo med intercooler og div rør til en billig penge en gang, så hadde det vært artig å gjort en test som dette.

Jeg får en god del spørsmål om det ER turbo i bilen pr i dag også, så den går tydeligvis ikke så dårlig fra før av. Og den gir fra seg en spesiell lyd når den passerer 4-5tusen rpm, som kan minne om turbolyd. Tror det er en helt vanlig lyd på disse motorene, var samme lyden i en 2.0 Vectra som jeg hadde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle putte inn etpar bilder av bilen, men det gikk ikke.. Merkelig, jeg har da fått det til før..

Da får det bli sånn, et par linker til bildene isteden..

Astra F: http://i181.photobucket.com/albums/x320/FearFactor_photos/Astra.jpg

Greit med en gammel bil man kan teste ut ting og tang på, mitt første airbrush førsøk på bil..: http://i181.photobucket.com/albums/x320/FearFactor_photos/AstraDragon.jpg

Og et by night bilde: http://i181.photobucket.com/albums/x320/FearFactor_photos/astrabynight.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider