Gå til innhold

Kosekroken (Offtopictråden for Audi)

Ranger emnet


Sandmo

Anbefalte innlegg

  • Svar 37.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • Sandmo

    7025

  • mordi87

    5255

  • _eSOo_

    4950

  • henne

    3918

Top Posters In This Topic

Noen som har tips til 19" felger til en 07 mod A3 Sportbakc 2,0TDI? Lurer litt på BBS CH, Phaeton Helios eller noen Bentley felger? Men alt dette er dyrt, så vurderer og handle noen "billige" 19" til og begynne med.

 

Kom med tips, gjerne mørk farge på felgene.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva står TFSI eller FSI for? Eg veit at T betyr turbo. Så kva betyr FSI?

 

FSI®-teknologien kjennetegnes av lavt drivstofforbruk og en motorkarakteristikk med høy effekt og smidig respons.

 

Med FSI-teknologi sprøytes drivstoff direkte inn i forbrenningskammeret. Innsprøytningsventilen doserer drivstoffmengden nøyaktig på millisekundet med innsprøytningstrykk på mellom 30 og 110 bar. Under innsprøytningen avkjøler drivstoffdampen sylinderen betraktelig. Dette gir bedre sylinderfylling, og motoreffekten øker tilsvarende. For det andre reduserer kjøleeffekten tendensen til motorbank. Mindre tendens til motorbank fører til at FSI-motorer kan ha et betydelig høyere kompresjonsforhold enn motorer med vanlig innsprøytning.

 

Motorene i FSI-familien er utstyrt med totrinns variable innsugningsmanifolder. Effektstillingen (kort rørlengde) i øvre turtallsområde bidrar til høy litereffekt i motorene. På lave turtall veksles det til "lang rørlengde" og dermed økes det maksimale turtallet med mer enn 15 %.

 

Ved hjelp av et spjeldsystem i innsugingskanalen kan strømningen i sylinderen stilles inn optimalt. I drift med delvis belastning sørger en sterk strømning for lavt drivstofforbruk og lave avgassutslipp. Ved full belastning suges luften inn med minimalt tap og øker dermed dreiemomentet og effekten.

Den nyeste generasjonen av V6 FSI-motorer er utstyrt med Audi valvelift system. Teknologien gjør det mulig med intelligent styring av innsugningsventilene. Dette gir høyere effekt og dreiemoment kombinert med lavt drivstofforbruk. Audi bruker allerede denne innovative teknikken på V6 FSI-motorer med direkteinnsprøytning og 2,8 og 3,2 liter slagvolum

 

Det forklarer vell det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår