Gå til innhold

Erfaringer med type soting av vindu fra forskjellige leverandører.

Ranger emnet

freejack

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd mange forskjellige typer solfilm gjennom åra. Men har i det siste gått helt over til Biltemas "gjenbrukbare" solfilm på rull.. Denne er tykkere enn vanlig solfilm, langt lettere å jobbe med, klistrer seg ikke sammen og blir ødelagt om du skulle være litt uheldig å få en liten brett. Og kan etter sigende taes av og legges på nytt igjen, selv om dette er noe jeg ikke har testet. Og spesiellt på bakruter med bøy er denne filmen svært godt egnet. Jeg har lagt denne filmen på bakruta på Amazon, og da satt jeg i baksetet og gjorde hele jobben, alene. Resultatet ble forbausende bra. Og det tok maks 15min fra jeg gikk in i bilen til ruta var ferdig sotet. Med vanlig solfilm hadde jeg ikke engang giddet å prøvd på ei Amazonbakrute, for den har skikkelig bøy på sidene.

Bilde av Amazonruta her:

http://i181.photobucket.com/albums/x320/FearFactor_photos/S1030675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om det er den dyre eller billige. Er to farger, enten mørk blå eller svart. Jeg brukte den svarte.. Esken er gul og svart utenpå. Art nr 39-321.. Den er ikke så himla dyr iallefall.

Og framgangsmåten jeg brukte på Amazonbakruta..

Jeg tok først en rull med vanlig gråpapir og rullet over utsiden av ruta, tegnet av størrelsen på ruta med en tusj og klipte til dette som en mal som jeg deretter la på solfilmen og skjærte denne etter. Samme gjorde jeg med siderutene, siden de bakre Amazonrutene er like store utv som innv.

Så er det vanlig fremgangsmåte. Spruteflaske med zalovann, dusje godt på ruta og litt på filmen før den legges på og tilpasses kantene. Så dusjet jeg på innsiden av filmen før jeg begynte å dra ut luft med plastskrapen som fulgte med pakken. Start på midten og skrap utover mot kantene, så sitter den som støpt etter få minutter. Gå over en ekstra runde for å ta evt nye luftbobler etter noen timer eller dagen etter avh av temperatur osv.. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville aldri brukt en gjennbrukbar på ruter som kan rulles ned, det skal fryktelig lte til før den krøller seg av da.

Det skal også fryktelig lite til for å krølle en vanlig tynn film med lim FØR du har fått den på ruta.. Da er det iallefall en stor fordel å være to om jobben til å holde og strekke hvis man ikke skal gjøre det skikkelig og ta ut rutene først.

Jeg har forøvrig lagt gjenbrukbar film på sidevinduene på Astraen min. Og de ruller jeg opp og ned som jeg vil. Men lot de være urørt i ei uke før jeg prøvde, så filmen fikk satt seg ordentlig.

Men der skar jeg filmen sånn at det ble en flik som jeg kunne skrape ned forbi den gummikanten nederst på ruta, så filmen ikke har noen sjans til å herke der når jeg ruller ned ruta..

Det har holdt bra i et års tid snart nå ihvertfall, uten at noe har løsnet.

Har lagt masser av vanlig tynn solfilm fra før, med både og resultat. Kan bli bra hvis man er nøye, har god tid og tålmodighet. Og slipper unna å få hår og støv på filmen før man har fått den på ruta.. Men til gjengjeld er den gjenbrukbare filmen så enkel å legge at det faktisk blir morro å gjøre jobben.

Ett minus med gjenbrukbar film dog.. Den er ikke like klar å se igjennom som vanlig solfilm i og med at den er tykkere. Så du får ikke krystallklar sikt ut. Så å legge den foran vil jeg ihvertfall IKKE anbefale, det er den nok allt for mørk til også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Er ikke sikker på om det er den dyre eller billige. Er to farger, enten mørk blå eller svart. Jeg brukte den svarte.. Esken er gul og svart utenpå. Art nr 39-321.. Den er ikke så himla dyr iallefall.

Og framgangsmåten jeg brukte på Amazonbakruta..

Jeg tok først en rull med vanlig gråpapir og rullet over utsiden av ruta, tegnet av størrelsen på ruta med en tusj og klipte til dette som en mal som jeg deretter la på solfilmen og skjærte denne etter. Samme gjorde jeg med siderutene, siden de bakre Amazonrutene er like store utv som innv.

Så er det vanlig fremgangsmåte. Spruteflaske med zalovann, dusje godt på ruta og litt på filmen før den legges på og tilpasses kantene. Så dusjet jeg på innsiden av filmen før jeg begynte å dra ut luft med plastskrapen som fulgte med pakken. Start på midten og skrap utover mot kantene, så sitter den som støpt etter få minutter. Gå over en ekstra runde for å ta evt nye luftbobler etter noen timer eller dagen etter avh av temperatur osv.. Lykke til:)

Hei!

Så denne tråden i dag.

Skal sote rutene på min a3, lurte litt på den sotefilmen du brukte på amazonen.

Sjekket biltema, den du sa hadde nr. 39-321, og det ser ut som om den er av typen med små hull i filmen, kan dette stemme?

På amazonen så den helt normal ut, med på bildet til biltema ser den hullete ut.

Er du sikker på at du ikke brukte den som heter 39-753?

39-321:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=77244

39-753:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87986

Audi A3 1.8l '97 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider