Zimmern86 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 har et spm. angående denne rundkjøringen som er ved 3T. hvis du kommer fra biltemakrysset, og skal til Heimdal, så må du gjennom ei rundkjøring, og denne er 2 felts for å si det sånn. Hvilken fil skal du ligge i? Bynne å bli mektig lei av bilistene som kjører i feil fil, gang på gang!!!! Skal du gjennom rundkjøringen når du kommer fra city Syd/biltema krysset, skal du holde høyrefilen, vis du skal til Heimdal sentrum feks.!!! Noen som er uenig?? http://i255.photobucket.com/albums/hh134/zimmern86/72468F698E2C0C26.gif Siter _________________________________ VW Touran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Det er i allefall sånn jeg har gjort det i den rundkjøringen. Ligger i innerfil hvis man skal helt rundt. Men er det lite trafikk er det lett å kutte i den rundkjøringa der da.. Kanskje det de fleste gjør, kutter rett over.. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zimmern86 Skrevet September 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 hehe ja det er sant, at når det er lite trafikk så kutter man rett over. innerfilen så skal man rundt, ytterfilen, skal man nedover til heimdalsområdet og dets omegn! men fa*n koffer kan it billistan lær seg dette når det er litt rush og diverse..:( bli bare så oppgitt. ska kjøp mæ en drittbil å ligg i høyre, så får dæm bare kollider i sia mi!!:) Siter _________________________________ VW Touran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Ja, vet åssen den runkjøringa ser ut i rushet. Bor ikke i byen, men har kjørt der endel ganger og ser hvor viktig plasseringa er for fin fletting og flyt i trafikken. De fleste som kjører der i rushet er jo lokale helter da, så rart om de ikke lærer av hverandre.. Greit at man kanskje er sliten, sulten og lei hele dagen når man sitter i ettermiddagsrushet.. Men det gjelder vel de aller fleste akkurat i den tida. Da er det ikke tiden for å bryte trafikkregler og knuffe seg fram. Ender bare opp med skademeldingsskjema og kald middag da.. hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marroc Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Jeg har også lurt på den... Men husker vi lærte på kjøreskolen at man skulle holde til høyre hvis man skulle til høyre, og venstre ved rett frem eller helt rundt. Hvis rett frem, blinke ut av rundkjøringen og så legge seg over fra venstre til høyre felt. Samme problemet er jo rundkjøringen ved City Syd. Står man i før rundkj, har city syd på høyre hånd, hvor skal man da ligge for å kjøre mot tillertorget?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Jeg har også lurt på den... Men husker vi lærte på kjøreskolen at man skulle holde til høyre hvis man skulle til høyre, og venstre ved rett frem eller helt rundt. Hvis rett frem, blinke ut av rundkjøringen og så legge seg over fra venstre til høyre felt.Samme problemet er jo rundkjøringen ved City Syd. Står man i før rundkj, har city syd på høyre hånd, hvor skal man da ligge for å kjøre mot tillertorget?? Hmm.. Når jeg gikk på kjøreskole lærte vi å ligge til høyre ved høyre OG rett fram. Og i venstre ved venstre og helt rundt..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Men for eksempel rundkjøringen ved Solsiden kan man kjøre venstre fil ut fra sentrum for eksempel (gamle E6), og bare holde venstre fila gjennom rundkjøringa og videre venstre fila ut av runkjøringa da det er tofelts videre ut av byen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Er det ingen skilter på hvordan man skal ligge i denne rundkjøringen? Så jo faktisk logisk ut å ligge i venstre felt hvis man skulle rett fram, men det er vel ikke i henhold til boka.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Rundkjøringer er generellt noe dritt, for de kjøres forskjellig overallt, uavhengig hva boka sier. Men ifølge boka så skal man holde ytterfil når man skal rett over, å ikke inn mot midten før man skal mot venstre eller tilbake. Men akkurat denne rundkjøringa, og spesiellt denne retningen i den, så er det kun høyre, rett fram og tilbake å velge mellom. Å ettersom den veien rett fram ligger mer til venstre enn rett fram i akkurat denne rundkjøringa så tror jeg hele feilen ligger akkurat der. Lite gjennomtenkt konstruert rundkjøring altså! Du har to filer inn, en fil ut skrått over mot venstre som heter seg å være rett fram. Det er dømt til å bli rot da, folk flest roter i enklere rundkjøringer enn denne. Jeg for min del tror det hadde fungert bedre med bro, påkjøringsfelter og fletting på nettopp slike steder med mye rushtrafikk.. (Den veien fra høyre skulle vært lagt over den andre veien, med respektive av og påkjøringsfiler på hver side) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Evt et skilt før rundkjøringen med piler :P Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Evt et skilt før rundkjøringen med piler :P Eirik Ja, kanskje det hadde vært til hjelp i akkurat denne iallfall. Bare sånn at alle kjører likt i det minste. Beste forsering av rundkjøring jeg har sett var forøvrig like etter de 4 rundkjøringene langs gamleveien forbi Ranheimbommen kom opp for endel år tilbake.. De var nyplantet med busker og greier, da lå jeg bak en pickup som dro midt over samtlige rundkjøringer så kvistføyka sto.. Det hoppet og skvatt noe, men jeg fikk meg iallefall en god latter da :D Han fikk markert hva han mente om rundkjøringer.. Og jeg sier meg enig med han. hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zimmern86 Skrevet September 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 latterlig. kom opp me mskilting sier jeg! kan bli tragiskt dette i vintersesongen!! Siter _________________________________ VW Touran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 For de som vil se oppmerkingen i vegbanen. Jeg lærte forøvrig at man skal ligge til HØYRE i veibanen dersom man skal til høyre eller rett fram (såfremt det ikke er skilting om påbud/forbud av noe slag) Men husker vi lærte på kjøreskolen at man skulle holde til høyre hvis man skulle til høyre, og venstre ved rett frem eller helt rundt. Du har dårlig husk Hvis rett frem, blinke ut av rundkjøringen og så legge seg over fra venstre til høyre felt. Da skifter du felt og vil få vikeplikt for de i høyre felt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Hehe.. Meget bra bilde. Se den bilen helt til høyre på bilde, på vei mot rundkjøringa.. I venstre fil, vedder på at han har planer om å kjøre rett fram i rundkjøringa.. :D Jeg skjønner ikke at det går an å konstruere en sånn flaskehals? Ser de for seg at man skal flette midt i rundkjøringa kanskje?! Ettersom det er to felt inn, men ingen skilt som sier at det er bare ett felt ut derfra?! Burde stått en advarsel om innsnevring, men uansett, skjer det noe i rundkjøringa blir det vel skyldeling samma hva. Man har vikeplikt fra høyre, men man har også vikeplikt fra venstre for de i rundkjøringen.. Så hvis to biler smaler sammen midt i rundkjøringa har de to i prinsipp vikeplikt for hverandre.. Eller? Korriger meg hvis jeg tar feil nå! :) Vel, selve skylda må jo selvsagt ligge på den som skifter felt som nevnt over, altså den innerste da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty740 Skrevet Oktober 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2008 Mener å ha sett at det er vegmerking i vegbanen på vei inn mot denne rundkjøringa jeg.. venstre fil for rett fram og høyre fil vis du skal til høyre. Nå er det jo slik at det ikke er ulovlig å kjøre rett fram i høyre fil i dette tilfellet. Pilene er for å lette kjøremønsteret og trafikkflyten. Å så er det jo sånn at den som ligger i indre fil alltid har vikeplikt når man skal ut av rundkjøringa i henhold til filskifte.. Siter 1987 Volvo 244 2.3 16V-T 2001 VW Transporter 2,5TDI 2007 Tysse Bilfrakter Ja jeg frakter billi! =P Viking redningstjeneste Trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg