Gå til innhold

Reklamasjon på mapping?

Ranger emnet


toyofan

Anbefalte innlegg

Rett før sommerferien hadde jeg bilen min på mapping for over 10 tusen kroner (med kvitto), har kjørt med den to ganger siden. den første gangen syntes jeg å høre noe tenningsbank, ellers så gikk den som ei kule. og nå i går skulle jeg til treff for å kjøre. cruset i ca 80kmt i 5 gir, og ga flatt jern uten å gire ned. kjørte opp til ca 200 og mens bilen akset er jeg veldig sikker på at jeg hadde masse tennigsbank. (hadde på hørselvern så jeg hørte lydene litt annerledes). etter pådraget gikk bilen varm og den begynte å fuske (veksler å gå på 3-4 cyl), kjørte inn til siden og hvitrøyken spøy ut av eksosen. masse kjølvæske på pluggen til cyl 4.

 

hva slags rettigheter har jeg til å klage på dette? hva burde jeg si til firmaet som mappet bilen?

 

litt usikker på hva jeg skal gjøre her..

 

Takk for SERIØSE svar.

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mappet du denne?? veit mange som legger den på MAKS tenning i benken for å få ut mest mulig krutt!! de profesjonelle skrur ned tenning å legger den safet!

 

grunnen til bank kan være at du har fått "dårlig bensin" som ikke tålte den tenninga du benket med.

 

at folk hele tatt gidder å betale 10000 for en mapping er jo latterlig, men så lenge du har kvitteringen så burde det være reklamasjon, men her kan den som mappet bilen skylde på bensina du kjørte på, å ikke minst nå du selv synes å høre tenningsbank.

 

kansje ikke det seriøse svaret du håpet på men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit å ha litt forventninger til hva de bør gjøre og hva de kan finne på å svare før han hører, så slipper han å bli satt ut og ikke vite hva han skal si.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mappet du denne?? veit mange som legger den på MAKS tenning i benken for å få ut mest mulig krutt!! de profesjonelle skrur ned tenning å legger den safet!

 

grunnen til bank kan være at du har fått "dårlig bensin" som ikke tålte den tenninga du benket med.

 

at folk hele tatt gidder å betale 10000 for en mapping er jo latterlig, men så lenge du har kvitteringen så burde det være reklamasjon, men her kan den som mappet bilen skylde på bensina du kjørte på, å ikke minst nå du selv synes å høre tenningsbank.

 

kansje ikke det seriøse svaret du håpet på men.

 

ble mappet på v-power 99, og går alltid på det.

kostet 10k for mapping, olje + pluggskifte, tror det kom på 10500kr for deler og arbeid.(7,5t) har kvitto ja.

har som sagt kjørt med bilen 2 ganger siden den rulla ut fra mapping, og bilen er ribbet innvendig, så det er ikke så lett å høre tenningsbank. så derfor var jeg ikke helt sikker.

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit å ha litt forventninger til hva de bør gjøre og hva de kan finne på å svare før han hører, så slipper han å bli satt ut og ikke vite hva han skal si.

 

det var det jeg tenkte ja. greit å spørre om andre har klaget på map først, hva de fikk til svar osv.

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns firmaet bør mappe den på nytt for deg. Burde ikke være så mye jobb og legge tenninga eller hva som må til, på nåværende map ned litt til safere nivå!

Såpass må man forvente, når du har kjørt så lite og brukt samme fuel og ellers ikke tuklet med f.eks ladetrykk...

Men som sagt det er bare hva jeg hadde forventet av firmaet!

 

Er jo en saftig pris også sammenlignet med hva andre har betalt andre steder.

Kommer jo litt an på om bilen er mappet etter vei eller er knapt kjørbar når man kommer for å bremse/mappe!

Og de jeg kjenner har hatt en bil som bare trengte den siste finpussen og dermed bare et minimum med arb. timer.

Men vet det er fastpris hos det firmaet du mappet hos. Hvertfall som jeg oppfattet det på mail hvertfall.

Synd hvis man kommer med en bil som yter 90% da. men sef. bra hvis man knapt klarer og harke seg til vekstedet for egen maskin.

For mitt vedkommende så går jeg for noen som opererer med regning basert på arbeidede timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo å kunne bevise at du ikke har justert noe selv eller kjørt med feil bensin eller noe sånt. Er vel bare å klage til firmaet å høre hva de sier. Er det toppakninga som er ødelagt eller stempel ??? Ny toppakning og plansliping burde nok ordne seg, men rep av bunndel kommer de nok ikke til å gå med på. Dersom firmaet setter seg på bakbeina har du nok dessverre dekke alle utgifter selv, for det er jo du som må kunne bevise at du ikke har rørt noe vesentlig. Firmaet er jo uskyldige til det motsatte er bevist.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tenningsbank så burde det blitt opplyst om dette fra bileier med en gang sef.!

Selv ved bare en liten mistanke..

 

Men i 99% av tilfellene så gir pakningen opp først.

 

Så jeg ville byttet pakning evt. planet toppen for egen regning og krevd en ny map.

 

Kan jo umulig være store jobben når den er nylig mappet fra før,dog noe optimistisk skulle det vise seg!

 

Bare mappe den etter østre aker vei eller noe det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å klage det, skal ikke være sånn etter en motor justering.

Alle som driver firma bør vel ha en forsikring.

Men det beste er vel å skrive en klage hvis man må gå videre med det. Men det bør jo være av deres interesse at det skal bli bra også. Får håpe det løser seg.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en person leverer en bil/motor for bygging/mapping til ett firma som driver med dette må han jo kunne stole på at bilen da kan brukes uten at den skal ryke.

er kunden pliktig til og kunne høre etter ulyder i motor?

 

eksempel hvis man ikke har så mye erfaring med motor osv og leverer fra seg jobben til noen som kan det. den personen med lite erfaringer vet kanksje ikke hva tenningsbank er engang. kan ikke forvente at alle kunder skal kunne sånne ting.

 

det er vel som poffs sier. men "byggherren" må kunne stå litt for det arbeidet han har gjort syntes jeg.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg ser at du har MegaSquirt, så jeg lure på et par ting:

1) Har du bredbåndslambda (og seff kontroller)

2) Har du KnocksenseMS?

3) Hva er Knock Settings satt til i MS? (forutsatt at du har KnocksenseMS, som er tunet til din sylinderborr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår