Gå til innhold

Hvilken bil har jeg?

Ranger emnet

Audiosun

Anbefalte innlegg

Ja, dette er et flaut spørsmål men jeg lurer på hvilken bil jeg eier.

Jeg trengte et fremkomstmiddel tidligere i år og endte opp med en Audi. Det lille jeg kan om bil går stortsett i Mercedes så jeg kan fint lite om Audi.

Det jeg endte opp med er en 91 modell, sedan 80 B3/typ89 USA utgave.

Men så skulle jeg ha noen deler og begynte å forske litt mer på hva jeg hadde.

Og da fant jeg ut at B3 aldri ble levert med 2,3 motor, som jeg mener er en 2,3NG.

Betyr det da at det er en 90? selv om det står 80 i vognkortet og 80 i dashen? (Hva er egentlig forskjell på 80 og 90?)

Det er ikke en quattro og den har automat.

Noen som forstår seg på dette? Er det noe vesentlig jeg oversett når jeg har lest om audi 80?

Et lite tilleggspørsmål: Hvordan kommer jeg til luftfilteret?

Er det bare å klipse av nedi der og vri hele driten oppover?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier, under k-jet bensinsystemet ditt sitter det en sort plastboks som er festet med klips 5-6stk. ca. Vipp de vekk også er det bare og løfte den litt opp og til siden så får du ut filteret.

hva som står i vognkortet kan variere veldig med tanke på hva statens vegvesen skriver inn.... men som sagt, 5`er er 90 og symaskinen sitter i 80`en...

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som JvhCossie sier. Det er også produsert 80 med 5'r. Sikkert fler på det amerikanske markedet enn her på bjerget...

JvhCossie tenker på 80/90, type81/85. Trådstarter har en type89/B3. I Norge er alle 80 av type89/B3 levert med 4'er. Alle 90 av type89/B3 er levert med 5'er bortsett fra en 4-sylindret diesel.

Fra 91-> heter bilen "i denne klassa" bare 80 og har både 4'er, 5'er og 6'er. Typebetegnelsen er på disse B4.

I USA har Audi hatt helt andre navn på bilene enn her i Europa. Derfor fikk man "der borte" Audi 80 type89/B3 med femmer. Samme bilen (uten amerikansk optikk) ville i Norge (Europa) het 90. Er bare navnet som er forskjellen i dette tilfelle.

Fortsatt forvirret?

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke forvirret, hvis det er noen som er forvirret så er det vel bilen som ikke kan bestemme seg om hva den vil være :D

Men jeg klager ikke jeg, 5'ern er god å ha bortsett fra de gangene man er innom bensinstasjonen.

Mulig jeg sporer litt av her nå, men skal skifte bremser bak på den. Forrige eier sendte med calipere, følger ikke med glidere på dem og de som står på er ikke mye å skryte av. Får man tak i det separat noen plass? Kunne ikke finne noe når jeg søkte på nettet. Trenger de helst før helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JvhCossie tenker på 80/90, type81/85. Trådstarter har en type89/B3. I Norge er alle 80 av type89/B3 levert med 4'er. Alle 90 av type89/B3 er levert med 5'er bortsett fra en 4-sylindret diesel.

Fra 91-> heter bilen "i denne klassa" bare 80 og har både 4'er, 5'er og 6'er. Typebetegnelsen er på disse B4.

I USA har Audi hatt helt andre navn på bilene enn her i Europa. Derfor fikk man "der borte" Audi 80 type89/B3 med femmer. Samme bilen (uten amerikansk optikk) ville i Norge (Europa) het 90. Er bare navnet som er forskjellen i dette tilfelle.

Fortsatt forvirret?

Stort sett det jeg skulle si, så er ingen vits i å svare en gang til, men siden bilen din er amerikansk (sees på markeringslys i front og plass til liten US-skiltplate bak) kalles den Audi 80 over dammen, selv om den har femmer.

Til det siste spørsmålet ditt:

Man får ofte rep.sett til calippere hos både møller og bilrevesitakjeder som mekonomen eller Bilextra.

Fin bil forresten;)

Har selv samme motor, og er storfornøyd:)

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider