Gå til innhold

Clutch valg på B230ft?

Ranger emnet

Sikaflex

Anbefalte innlegg

Jeg mener og trur ganske sikkert du bruker clutch fra ft, men mener det er utløserlageret som er forskjellige... Forskjellen på de clutchene er innerdia til tappen i kassa og hardhet på materialet. Fint om noen andre bekrefter dette egentlig for jeg er ikke 100% på det!

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og trur ganske sikkert du bruker clutch fra ft, men mener det er utløserlageret som er forskjellige... Forskjellen på de clutchene er innerdia til tappen i kassa og hardhet på materialet. Fint om noen andre bekrefter dette egentlig for jeg er ikke 100% på det!

ja veit ikkje, men vanli f svinghjul er vel tynnere en de dobbeltmasse svinghjul. eller?

Det finnes ikke noen problemer bare nye løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er wold hansen ute å kjøre her gitt..

Detta funka meget bra for meg og slura ikke en gang med 220hk og 387nm på svinghjulet:

-B230ET trykkplate (M46)

-Volvo 850 2,5 GLT lamell (M52-gearkasse?)

-std M90-utløserlager

Måtte dog maskinere bort 2mm av inner-siden til kontaktflata til lamellen, der lamell-navet skal være...pga "navet" på 850-lamellen er litt større enn en std M4X-lamell, og derfor ville det vært noen nagler som hadde skapt litt rabalder inni der :)

Det sies at dette slipper du om du bruker clutch-lamell fra 940 turbodiesel m/M90.

Poenget er at du må ha en 228mm-lamell, med M90-splines(M4X har 22 splines, M90 har 20)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henter opp noe som var i gammle tråden min

Sakset fra TPC:

Många frågar om vilken koppling dom ska köra med när dom vill ha m90 på en äldre bil, så då slänger väll jag ihop denna topic i ämnet då.

Alt nr 1.

Dubbemasse-svänghjul från samma bil som lådan kommer ifrån och med orginal koppling..inget vidare hållbar, men billigt.

Alt nr 2.

D.M.hjul med standard lamell och en tryckplatta som heter 712,detta klarar 525 nm, eller ca 400 hk (svårt att räkna på då det hänger på varvtalet)

Alt nr 3.

Djupa orginalhjulet till m46 ihop med tryckplatta 655 och en 850 glt-lamell.

Detta håller för 440 nm, eller ca 320-330 hk.

Alt nr 4.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta och standard organisk m90-lamell.

Detta håller för 525 nm.

Alt nr 5.

Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta samt en sinter-lamell av bra kvalitet.

Detta håller för en bra bit över 600 nm, beroende på lamell.

Nu kanske nån frågar sej varför man svarvar upp det djupa hjulet till 240 mm då dubbelmassehjulet redan är 240 mm.

Det är av 3 orsaker.

1. djupa hjulet är betydligt lättare

2. dubbelmassehjulet har en dämp-ring i silicon som inte tycker om höga effekter=haveri

3.240 mm tryckplattan med nummer 712 håller mer samt är billigare än 228 mm tryckplatta 655 ,2590- mot 3395:- hos K.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er wold hansen ute å kjøre her gitt..

Detta funka meget bra for meg og slura ikke en gang med 220hk og 387nm på svinghjulet:

-B230ET trykkplate (M46)

-Volvo 850 2,5 GLT lamell (M52-gearkasse?)

-std M90-utløserlager

Måtte dog maskinere bort 2mm av inner-siden til kontaktflata til lamellen, der lamell-navet skal være...pga "navet" på 850-lamellen er litt større enn en std M4X-lamell, og derfor ville det vært noen nagler som hadde skapt litt rabalder inni der :)

Det sies at dette slipper du om du bruker clutch-lamell fra 940 turbodiesel m/M90.

Poenget er at du må ha en 228mm-lamell, med M90-splines(M4X har 20 splines, M90 har 22 el 24)

Må en dreie av det og also. humm.

er vell bærre å ringe bcb eller pedersen racin.

Dei veit vel ka clutch ej skall ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en dreie av det og also. humm.

er vell bærre å ringe bcb eller pedersen racin.

Dei veit vel ka clutch ej skall ha?

hehe, er ikkeno skummelt å dreie av det altså..gjort på 3 minutter.

Man dreier ned den indre kanten der lamellen ligger i svinghjulet.. 1-2mm inn på lamell-flata...og 2-3 mm nedover. easy as it gets.

MEN, jeg ser at pedersens-racing har kommet med en egen spesial-lamell for dette nå. LM468031 til 895kr!

De har også "spesial"-trykkplater...men det trenger du nok ikke før du er godt oppi 400nm sjiktet, så en Std B230ET-trykkplate gjør nok en god nok jobb for under halve prisen. (spesial-trykkplata koster hele 3000kr!!)

Så, litt avhengi av hvor mye effekt du skal hente ut,trenger du:

1. LM468031 -lamell fra pedersens 895kr

2. Trykkplate til B230ET røffelig 800kr (spesial-lamell som holder til 440nm koster 3000kr, pedersens)

3. Utløserlager M90 ca 300kr.

Ring pedersens om du kan få en pakkepris på dette...men tror han skal slite med å selge deg den std trykkplata og m90 utløserlageret, da han stort sett selger disse i ferdige std clutch-kit. Da må du event. bestille B230ET trykkplate fra din lokale bilrekvisita,der har dem det løst...og alikevel er det ganske rimelig.

good luck man..

Og det er nok DETTE svinghjulet du har, samme som jeg brukte.."dypt" svinghjul for LH 2.4 Jetronic...std på alle Volvo-motorer m/mauell kasse & LH 2.4 innsprut før M90 kom:

clutch-side.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er ikkeno skummelt å dreie av det altså..gjort på 3 minutter.

Man dreier ned den indre kanten der lamellen ligger i svinghjulet.. 1-2mm inn på lamell-flata...og 2-3 mm nedover. easy as it gets.

MEN, jeg ser at pedersens-racing har kommet med en egen spesial-lamell for dette nå. LM468031 til 895kr!

De har også "spesial"-trykkplater...men det trenger du nok ikke før du er godt oppi 400nm sjiktet, så en Std B230ET-trykkplate gjør nok en god nok jobb for under halve prisen. (spesial-trykkplata koster hele 3000kr!!)

Så, litt avhengi av hvor mye effekt du skal hente ut,trenger du:

1. LM468031 -lamell fra pedersens 895kr

2. Trykkplate til B230ET røffelig 800kr (spesial-lamell som holder til 440nm koster 3000kr, pedersens)

3. Utløserlager M90 ca 300kr.

Ring pedersens om du kan få en pakkepris på dette...men tror han skal slite med å selge deg den std trykkplata og m90 utløserlageret, da han stort sett selger disse i ferdige std clutch-kit. Da må du event. bestille B230ET trykkplate fra din lokale bilrekvisita,der har dem det løst...og alikevel er det ganske rimelig.

good luck man..

Og det er nok DETTE svinghjulet du har, samme som jeg brukte.."dypt" svinghjul for LH 2.4 Jetronic...std på alle Volvo-motorer m/mauell kasse & LH 2.4 innsprut før M90 kom:

clutch-side.jpg

Okey ha du gadda å tegna på bilde der du meina eg skall ta vekk litt. trur eg forstår. men berre for og være sikker?

Men ser vel ka eg må dreie vekk når eg får lamelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clutch-side.jpg

Slik du meinte? Der som eg har tegna? Men heile veien rundt selfølgeli.

helt riktig! Akkurat der jeg måtte dreie ned.

Men med pedersens racing "spesial"-lamell vil du nok mest sansynlig slippe å dreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig! Akkurat der jeg måtte dreie ned.

Men med pedersens racing "spesial"-lamell vil du nok mest sansynlig slippe å dreie.

men den lamellen er vel en del dyrere?

er det ikkje forskjell på trykkplata da?

eller utløyserlagere?

for den clutch en som sto der no slura nesten med engang turboen bjønde å lade.

skulla nesten fått det ihop billigast muli:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den lamellen er vel en del dyrere?

er det ikkje forskjell på trykkplata da?

eller utløyserlagere?

for den clutch en som sto der no slura nesten med engang turboen bjønde å lade.

skulla nesten fått det ihop billigast muli:P

njaa...895kr for en lamell som passer "bolt on" er ikke så dyrt...sparer deg for en tur på dreiebenken, om du ikke har tilgang til det hvertfal ;)

Trykkplata til B230ET er prikk lik den som B230F bruker..bare den trykker vesentlig hardere, ergo slurer ikke clutchen så fort. Men dette har litt med hvor god stand svinghjulet ditt er også...er svinghjulet veldig slitt, vil ikke trykkplata klare å trykke nok.. ;) Men aner ikke måla på det..men det har en del å si, for det er ikke store toleransene på slitasje der...bare se hvor tynnt belegget på lamellen er liksom.

M90-Utløserlageret passer fint til B230ET trykkplata..treffer akkurat der den skal på fjærene. :)

Detta er ikkeno skummelt...veldig rett fram! Står M90 i bilen nå? Jeg tenker da på om clutch-overføringa er forberede for M90..siden den må være hydraulisk :)

Hvor mye trykk kjøres det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa...895kr for en lamell som passer "bolt on" er ikke så dyrt...sparer deg for en tur på dreiebenken, om du ikke har tilgang til det hvertfal ;)

Trykkplata til B230ET er prikk lik den som B230F bruker..bare den trykker vesentlig hardere, ergo slurer ikke clutchen så fort. Men dette har litt med hvor god stand svinghjulet ditt er også...er svinghjulet veldig slitt, vil ikke trykkplata klare å trykke nok.. ;) Men aner ikke måla på det..men det har en del å si, for det er ikke store toleransene på slitasje der...bare se hvor tynnt belegget på lamellen er liksom.

M90-Utløserlageret passer fint til B230ET trykkplata..treffer akkurat der den skal på fjærene. :)

Detta er ikkeno skummelt...veldig rett fram! Står M90 i bilen nå? Jeg tenker da på om clutch-overføringa er forberede for M90..siden den må være hydraulisk :)

Hvor mye trykk kjøres det på?

okey best og kjøpe en lamell som eg slepp og dreie da.

Kjøpte bilen for ca ei uke. trur den har blitt kjørt med ganske bra trykk. clutch en slurte med engang trykke nerma seg 0.4-0.5

har plan om å kjøre på sirka 0.7 bar

Svinghjule ser ganske slitt ut ser polert ut kan ta bilder i mårga.

er ikkje slite kant da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider