Gå til innhold

Turbotoms passat 1,8t 20v

Ranger emnet

turbotom

Anbefalte innlegg

Bilen ble kjøpt for to år siden, og var da helt original.

Det er en 1998-modell passat 1,8 turbo 20v, med AEB motor og manuell girkasse. Det er en Comfort-utgave med fire-eiket ratt og svart stoffinteriør, så det er ikke noe luksus innvendig iallfall.

Den har climatronic, og ellers alt det vanlige på Comfort utgaven.

Utvendig har bilen fått hvite blinklys framme og på siden. TaTechnix høydejusterbart senkesett og 18" r-tech felger. Eneste som gjenstår på utsiden er panserforlenger, bakrutesenker, nye front-og baklykter og lakkering av listverket i bilens farge. Den skal ikke "styles".

Innvendig er den forholdsvis original. Har in-dash dvd spiller, en enkel 12" sub i bagasjerom og en 1000w monoblokk forsterker. Stereo er nedprioritert.

Under panseret er det BSR Optiflow åpent luftfilter, forsterket resirkventil, frontmontert intercooler, og en 196hk chip. Etter et turboras for et par måneder siden så kjøpte jeg en KT330R turbo og en Highflow T25/28 støpejerns-manifold. Dette skal inn i løpet av oktober, og det blir 3" eksos fra turbo og bak, catch tank for oljeånding, forsterket clutch, nye innsprøytningsdyser og chip for ca 270-300 hk.

Har sikkert utelatt noen detaljer, men det er i bunn og grunn det som skjer!

DSC00126.jpg

k03 turboras!

DSC00130.jpg

Wastegate lokket som mangler på bildet fant jeg inni katalysatoren..

DSC00078.jpg

Ny turbo, god for ca 330 hk.

DSC00091.jpg

Turbo, manifold og en provisorisk downpipe i 3".

DSC00162.jpg

Riktig sveising er viktig. Tig gir en fin sveis.

DSC00133.jpg

Frontmontert intercooler er viktig for mer hester.

DSC00136.jpg

Ferdig på bil minus frontfanger.

DSC00158.jpg

Fikk sveiset med et Maf hus i 3" også.. får se om det kan brukes..

DSC00028.jpg

Det går noen timer når man skal bytte reg.reim.

DSC00073.jpg

Slik ser den ut nå..

DSC00081.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, fin bil som sikkert blir jævlig grom når du får de hestene du skal ha;-) Så litt på det første bildet av den gamle turboen så ser det ut som den ene bolten har knekt? Jeg bytta turbo og da skjedde det på to bolter på den NYE turboen, brukte de gamle boltene og de kilte seg fast. Har boret opp osv, og nå sitter de nye boltene som F igjen... Må jo være et eller annet faenskap med metallet men. Nok om det, men må du gjøre noe med bensinpumpe/rail/dyser når du skal presse ut så mye hester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, fin bil som sikkert blir jævlig grom når du får de hestene du skal ha;-) Så litt på det første bildet av den gamle turboen så ser det ut som den ene bolten har knekt? Jeg bytta turbo og da skjedde det på to bolter på den NYE turboen, brukte de gamle boltene og de kilte seg fast. Har boret opp osv, og nå sitter de nye boltene som F igjen... Må jo være et eller annet faenskap med metallet men. Nok om det, men må du gjøre noe med bensinpumpe/rail/dyser når du skal presse ut så mye hester?

Takk for tilbakemelding!

Det stemmer det at bolten knakk! Vrei hodet av den rett og slett! Det var et helvete å komme til med noe sag inni der, så vi sagde den av med baufil blad i handa!!! Tok jævla lang tid! Hadde lyst til å ødlegge alt jeg så av passatdeler akkurat da. Det blir jo fint nesten tusen grader varmt der boltene sitter, så det er fort gjort at den setter seg. Masse kobberpasta hjelper litt iallfall! Det er noe forbanna drit når det setter seg slik! Ødelegger all moroa!

Bensinpumpa burde nok byttes til en slik sak som leverer 255 l/h, f.eks walbro, men bensinrailen skal visstnok tåle 300 hk og vel så det. Dysene må byttes. Husker ikke størrelsen på de her og nå, men de følger med når jeg kjøper custom-chip til motoropsettet jeg kommer til å få.

Skjer det noe nytt med bilen din for tida da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Hvor har du kjøpt dele din ? Åssen dyser skal du ha ? cc ? Hvor skal du kjøpe chipen fra ? :P

Delene har jeg kjøpt der jeg har finni dem. Luftfilter, resirk.ventil, silikonslanger og litt annet pirk har jeg kjøpt på maxam-tuning.no, eksosrør er kjøpt i hele lengder fra Biltema, eksospotter og oppheng har jeg kjøpt på BSbildeler.no, og flenser og sånn andre småting i stål har jeg laga sjøl.

Eksosmanifolden er kjøpt på turbofun.no, og det er de som skal lage chipen til meg også. Jeg gir de informasjon om hva jeg har gjort med motoren, og de lodder inn chipen for meg og slenger med dyser som passer. Jeg vet ikke hvor store dysene blir, men jeg stoler på Turbofun. De har gjort dette mange ganger før, og veit hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe nytt med bilen din for tida da?

Har ikke skjedd så mye siste tiden, motivasjonen gikk helt i bånn etter at snurra rasa og det helvete jeg fikk med det. I tillegg så klarte jeg å kjøre i stykker en felg under samma turen på rudskogen... Nå driver faenskapet å stopper ved ca. 5k rpm ved fullt ladetrykk. MEN jeg har bytta ut girkulemansjetten, hehe.

Fant en downpipe jeg har fryktelig lyst til å sette på også, hehe.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Testpipe-Test-Pipe-Downpipe-Audi-B5-B6-A4-Passat-1-8T_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a570Q7c39Q3a1Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem230293283316QQitemZ230293283316#ebayphotohosting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skjedd så mye siste tiden, motivasjonen gikk helt i bånn etter at snurra rasa og det helvete jeg fikk med det. I tillegg så klarte jeg å kjøre i stykker en felg under samma turen på rudskogen... Nå driver faenskapet å stopper ved ca. 5k rpm ved fullt ladetrykk. MEN jeg har bytta ut girkulemansjetten, hehe.

Fant en downpipe jeg har fryktelig lyst til å sette på også, hehe.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Testpipe-Test-Pipe-Downpipe-Audi-B5-B6-A4-Passat-1-8T_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a570Q7c39Q3a1Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem230293283316QQitemZ230293283316#ebayphotohosting

Heisann!

En slik downpipe kan jo være løsningen på problemet ditt også, siden du "stopper" på 5000 rpm, så kan katalysatoren din være tett. Dette kan skje over tid hvis man bruker åpen dumpventil også, noe husker du hadde på din, og som jeg forsåvidt har hatt på min også.

Du vil kanskje ikke merke så voldsomt mye til de få hk du henter ut av en slik downpipe, men du vil nok garantert merke en kjappere spool-up på turboen din, og det har masse å si for kjøregleden!

Jeg så på linken din til Ebay at de ikke sendte til Norge...Typisk! Har du funnet en levrandør som sender slike til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå begynner endelig dette å ta form. Neste uke setter jeg av 4, 5 dager til montering av alt i motorrommet og til å lage helt ny eksos i 3" fra turbo og ut. Jeg har kjøpt inn alt alv deler, slanger, pakninger, skruer osv osv.

Jeg kommer selvfølgelig til å knipse masse bilder av dette om jeg legger ut i denne tråden, så kanskje det kan være til hjelp for andre som skal gjøre det samme senere.

Monteringen vil foregå slik:

Demontere den originale manifolden, turboen og alle slanger og koblinger.

Siden det er FMIC på den så plugges uttaket til resirkventilen (dump) for å flytte denne til den kalde siden. Det sveises inn t-stykke på aluminiumsrøret til innsuget.

Montere ny manifold og turbo. Det blir brukt blå silikonslanger i hele motorrommet, og de originale slangene til olje- og vannkjølingen på turboen skal brukes så langt det er mulig.

Det monteres catch-tank for oljeåndinga.

Nytt varmedeksel mellom turbo og luftfilter lages.

Hus for LMM i 3" monteres.

ECU sendes for chipping.

Nye dyser monteres.

Eksos lages og tilpasses med èn japsedemper bak.

Innmat forblir original enn så lenge. Jeg planlegger å skaffe meg en ekstra AEB motor og bytte innmat på den, så hvis noen har en til salgs så gi meg beskjed! ;)

Clutch må byttes til fordel for en som tåler mer.

Mulig også et bigbrake kit hvis det viser seg å være behov for det.

Hvis bilen fungerer optimalt når dette er gjort, blir den testa i bremsebenk for å se hva den leverer.

Chippen er beregnet på å gi 300 hk, men det er ikke et sikkert tall.

Nye foringer i understellet skal inn, og jeg leter etter skinninteriør. Alle plast-deksler og lister utenpå blir lakkert i bilens fargekode, og jeg har en rieger bakrutesenker jeg lurer på å montere. Panserforlenger skal på, og nye mørke frontlykter og baklykter.

Motordekselet blir lakkert i bilens farge, så hvis dette blir pent så skal det brukes, og hvis ikke så lakkeres toppdekselet istedet.

Leker også med tanken på å lyse opp litt i motorrommet med noe neon eller LED av noe slag....

Bilder kommer til uka for de som måtte være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 3" Anlegget kommer til å bli sinnsykt tøft jeg. Og vi får håpe du ikke får noen store problemer :) Kan hende du er heldig vet du

Ja, får satse på litt flaks! :m'm: Jeg kan sikkert ta opp en liten video-snutt av motoren på tomgang når jeg får på eksosen, og legge den på youtube eller noe. Mange sier at det blir jævla bråkete med 3" rett ut, men turboen demper jo voldsomt med lyd så jeg tror det blir ok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider