Gå til innhold

Chip på sugemotor - svindel eller smart?

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Vurderer å chip`e min Saab 900S 2,0. Den har 133/136hk originalt (husker ikke i farta), og diverse firmaer mener jeg bør få 10-15hk ekstra ved å chip`e bilen.

Men spørsmålet er om jeg får 10-15hk ekstra på hjulene, eller 10-15hk ekstra på selve motoren. 10hk ekstra på motoren blir ikke så mye mer på hjula pga. effekttap i drivverk, dynamo +++.

Spørsmålet er da om det er verd å bruke +/- 5.000,- på chip når økningen blir så liten.

Turbomotorer forstår jeg at er genialt å chip`e, men hva med sugemotorer?

Kommer uansett til å bytte til åpent filter, men noen her som har positive/negativ erfaring/resultater med chip`ing av sugemotorer?

 

I tillegg vurderer jeg effektanlegg, men på sugemotoren skal jo motstanden i eksosen være den samme med originalanlegg som på effektanlegget, og er det egentlig da noe effekt å hente?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Vurderer å chip`e min Saab 900S 2,0. Den har 133/136hk originalt (husker ikke i farta), og diverse firmaer mener jeg bør få 10-15hk ekstra ved å chip`e bilen.

Men spørsmålet er om jeg får 10-15hk ekstra på hjulene, eller 10-15hk ekstra på selve motoren. 10hk ekstra på motoren blir ikke så mye mer på hjula pga. effekttap i drivverk, dynamo +++.

Spørsmålet er da om det er verd å bruke +/- 5.000,- på chip når økningen blir så liten.

Turbomotorer forstår jeg at er genialt å chip`e, men hva med sugemotorer?

Kommer uansett til å bytte til åpent filter, men noen her som har positive/negativ erfaring/resultater med chip`ing av sugemotorer?

 

I tillegg vurderer jeg effektanlegg, men på sugemotoren skal jo motstanden i eksosen være den samme med originalanlegg som på effektanlegget, og er det egentlig da noe effekt å hente?

 

det er vell ikke snakk om svindel her om man setter på en slik chip, men att det er det første jeg ville ha gjort er nok feil.

Jeg hadde geynt i andre enden.. Begynn med luftveien.. INN og UT!

 

Åpnet filter tilført masser av kald luft, nytt 2,5" eksos fra kat.

Detet er 2 viktige ting du heller bør tenke på! :)

 

 

MrLeone

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent filter kjøpte jeg til Celica`en jeg hadde, og merket en liten forbedring i motorens oppførsel (+ litt fetere lyd). Men åpent filter får man jo for +/- 500,- og oppover. Det skal jeg bytte uansett, men når det gjelder effektanlegg lurer jeg på om det har noe effekt når motstanden i anlegget skal være den samme uansett anlegg.

 

Tror jeg skal fjerne kat`en. Det er billig, lett og skal visstnok gi effektøkning 5-10hk.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Åpent filter kjøpte jeg til Celica`en jeg hadde, og merket en liten forbedring i motorens oppførsel (+ litt fetere lyd). Men åpent filter får man jo for +/- 500,- og oppover. Det skal jeg bytte uansett, men når det gjelder effektanlegg lurer jeg på om det har noe effekt når motstanden i anlegget skal være den samme uansett anlegg.

 

Tror jeg skal fjerne kat`en. Det er billig, lett og skal visstnok gi effektøkning 5-10hk.

 

Ved å bytte filter merker man først å fremst mer respons. Og mer lyd så klart.. I de aller fleste tilfellene merker man forskjell, gjerne oppover på turtall. Det er helt klart stor forskjell om man kjøper seg ett ordentlig effekt anlegg. Litt større diameter hele veien er positivt! Å ta bort katten kan både være positivt og negativt!

Men vær ærlig mot deg selv å tro att du får 3-5hk ikke 5-10hk.. det er nok litt mye.

Men allt hjelper!

 

MrLeone

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Tror ikke selv jeg får den effektøkningen :)

 

Når jeg hører 15hk med chip, 15hk med effektanlegg og 5 hk med luftfilter vet jeg mange folk skriver at den originale 100hk bilen dems får 135hk +++.

 

Jeg regner med, hvis jeg chip`er bilen min med 136hk, at jeg får +/- 150hk med chip, filter og effektanlegg.

 

De eksemplene som eksos-firmaer og filter-firmaer viser til er misvisende.

Når de skal eksemplifisere effektøkningen bruker de alltid biler hvor flaskehalsen er nettop den delen de tilbyr, f.eks. filteret på Vectra 2,5 V6 hvor filteret er alt for lite originalt, og derfor stor effektøkning ved filterbytte.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

 

Jeg regner med, hvis jeg chip`er bilen min med 136hk, at jeg får +/- 150hk med chip, filter og effektanlegg.

 

 

Det tror jeg er meget bra regnet :)

 

MrLeone

http://www.jdmgarage.no "Norges største leverandør av banebiler"

http://www.driftmonkey.no "Fashion For Drifters"

http://www.timeattack.no "Norges raskeste serie"

http://www.d1gp.no "D1 Grand Prix"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg skal kjøre bilen min på rulle før jeg gjør noe med den, så jeg får se nøyaktig hvor mye mer effekt jeg får på hjula.

 

At eksos og filter gir mye mer hk på en sugemotor tror jeg er mesteparten tull. Man vil kanskje merke noe, men når Simons hevder at man får 15hk ekstra, og RamAir hevder 8hk (+/-) kan jeg ikke annet enn å riste på hodet.

Selv om man må beregne noe effekttap ned til hjulene, skal jeg vedde for at man ikke får mer enn maks halvparten økning av hva de påstår.

Som sagt tidligere skal jo motstanden i eksosen være lik uansett hva slags anlegg som sitter på, og bytte av luftfilter gir bedre motorrespons, men ikke noe særlig effektøkning om ikke det har vært en flaskehals med standard filter.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg det..

 

Sendte mail til et trim firma i Stocholm..

og de mente jeg tjente 15hk på det effekt anlegget jeg hadde på min bil..

 

REMUS 2.5" men, de ville at jeg skulle kjøpe 3" anlegg seff.. :) vet ikke om det er så mye vits? noen som har erfaring?

 

Værtfall ifølge de skulle jeg da ha fra mine 235hk orginalt ca.250hk

 

-91 Toyota Supra 3.0i Turbo Intercooler

De sa og ca.10hk på luftfilter om jeg lager skille for varm og kaldt luft i motor rommet.

30hk på en liten turbo justering.

og etter dette en tilpasset chip ca.40hk..

 

viss de mener fakta så ville det tilsi i underkant av 330hk.. for en liten prislapp.. chippen er alt som koster penger..

 

Hadde vært morro å se hva man hadde på dekkene nå..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår