Gå til innhold

Lastkjennende bremseventil?

Ranger emnet

acemaster

Anbefalte innlegg

Ska ta og godkjenne senksesett på bilen min no som den skal EUgodkjennes me de samme.

Fikk et ark med hva som skal gjøres av biltilsynet og der står det at lastkjennende bremseventil må justeres etter senk!

NO lurer jeg på om det fins på eu audi 80 b4 92mod. og om noen av dere har gjørt det før?

Hørte at den må justeres pga. at bilen tror den e lavere av den grunn at det er mange personer i bilen og da pleier den å låse seg! Har hatt på senkesett i flere måna no, firehjulskontrol e gjort rett etter monteringa og alt funka fint....

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser det da de har den i bremsetesteren at lasteventilen gjør at bremesene bak henger på litt. Derfor den mangelen. Er bare å skru ut justerings-skruen til lasteventilen slik at den ikke tar så tidlig...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser det da de har den i bremsetesteren at lasteventilen gjør at bremesene bak henger på litt. Derfor den mangelen. Er bare å skru ut justerings-skruen til lasteventilen slik at den ikke tar så tidlig...

Hadde bilen på EU for rundt 1uke siden, og der fikk ikke jeg noe feil på bremsene. Fikk feil på bremse slangene framme og lager bak. men de sa ikke noe om bremsene? kan det hende at jeg ikke må justere den ? hadde de sagt noe om de de på EU kontroll?

Audi 80 92mod. 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt korrekt det han Wold H Racing skriver. Det er ikke slik at bremsene bak henger om man ikke justerer lastventilen, det som skjer er at bremsene bak tar mer enn de skal i forhold til bremsene framme!

Lastventilen har en funksjon, det er å bremse kraftigere på bakbremsene om bilen er nedlastet bak (passasjerer osv.) Om denne ikke er riktig justert (bil senket), vil lastventilen tro at bilen er nedlastet bak og bakbremsene vil ta mye kraftigere enn de skulle ha gjort.

Dette vil du merke best når det er glatt og bakenden på bilen gjerne slenger ut ved bremsing. På tørt føre vil du ikke legge merke til dette.

Lastventilen sitter rett innenfor høyre bakhjul (under bilen. Er en arm på den slik at den har en fjæroverføring mellom bakaksel og karosseri. Legg deg under bilen så ser du den ;)

Bremserørene fra hovedsylinderen/ABS går inn på denne og videre ut til hvert bakhjul.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har godkjent kw 60/40 på min.

eneste de gjorde hos BT i larvik var å telle ant omdreininger på fjørene og sjekka at de stemte med TÜV papirene mine. (samt serienr)

trokke han kikket så mye som et sekund på avlastningsventilen gitt (det gjorde de dermed på eu-godkjenninga et halvt år seinere, og da måtte den byttes for den var gåen)

(nå skal det nevnes at han fyren var fly forbanna fordi jeg hadde fått lov til å få godkjent senkesettet i larvik, siden de egentlig kun godkjente senkesett i tønsberg i vestfold...)

fant en annen tråd der dette blir diskutert:

http://www.bilforumet.no/audi/183103-eu-kontroll-vs-senking.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider