Gå til innhold

olje-type?

Ranger emnet


Zimmern86

Anbefalte innlegg

Fullsyntetisk olje 10W40 eller grommeste av dem 0W50. Disse oljene vil jeg påstå du kan bruke uten problem på den bilen din.

 

Skal du bytte olje, så husk å ta med filteret i samme slengen. Der kan det ligge hall literen med gammel skitten olje, selv om det for oljen sin del ikke gjør noe om du blander de, så får du skitten olje i den nye oljen fortere enn nødvendig... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte 5w50 syntetisk

 

veldig veldig brukbar :)

 

Tja, det kommer nå litt an på det da. For det første kan det tenkes at 50 er litt for tykt for motoren, for det andre er det ikke viskositeten som er det eneste man ser etter, det er også kvalitetsklassen. De fleste moderne biler har ut over dette særlige krav som olja må tilfredsstille. Noen av disse kravene er knyttet til longlife-funksjonaliteten. Og long life-praksis er en lek med døden i enkelte tilfeller...

 

I tillegg vil jeg anbefale alle å benytte syntetisk olje. Det er alltid bedre enn tilsvarende mineralsk olje. Spesielt gjelder dette på turbobiler hvor olja lokalt kan bli veldig varm. En god syntetisk olje basert på ester eller PAO tåler betydelig høyere temperatur før den ødelegges enn en mineralsk olje.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w50 helsyntetisk kjøpte jeg!

Hva mener du at jeg skal bruke da Reodor? 10w40 syntetisk?

 

Produsentens anbefalinger er et greit utgangspunkt. Kaldviskositeten kan du dog gjerne gå ned på, særlig i vinterhalvåret. Uten at jeg kjenner til hva Audi spesifiserer til denne motoren vil jeg tro at 0w40 helsyntetisk av god kvalitet ville vært et godt valg. Men det hadde vært mye verre om du hadde valgt en 60-olje. Den er som hovedregel for tykk for alt annet enn lange billøp og motorer med ekstreme lagerklaringer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel at gamle amrikanske flytebrygger SKAL bruke mineralolje, for syntetisk olje lager en tynn film på oljesila som ødelegger for flyten? :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel at gamle amrikanske flytebrygger SKAL bruke mineralolje, for syntetisk olje lager en tynn film på oljesila som ødelegger for flyten? :)

kan stemme det. men er bare for amerikanerne var slurvette med motor bygginga, v8'ere går jo så ugjevnt og feiltenning som bare det org på den tia så.. vil tru at tolleransan også ikke var så viktige:P

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel at gamle amrikanske flytebrygger SKAL bruke mineralolje, for syntetisk olje lager en tynn film på oljesila som ødelegger for flyten? :)

 

Dette høres med respekt å melde ut som det reneste pølsevev!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres med respekt å melde ut som det reneste pølsevev!

 

Iiiik, skyt ikke denne lille, vomøse vestlendingen, for han lufter bare teorier han har hørt fra før :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår