Gå til innhold

Påbudt med reservehjul?

Ranger emnet

Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, lurer igrunn bare på om det er påbudt å ha reservehjul i bilen. Eventuellt om det kan erstattes av et slikt reparasjonskit som du får rundt om kring.

Tingen er at basskassa tar opp så stor del av bagasjerommet at jeg ikke får opp reservehjulet uten å måtte demontere mesteparten av anlegget; noe som fort kan bli vanskelig midt ute i ødemarka med mindre jeg konstant har med meg diverse torx-skrujern ...

Har tatt ut hjulet nå fordi jeg synes det er bedre å ha det stående parat hjemme enn at det skal ligge utilgjengelig under bassen. (Kan jo eventuellt ta meg bryet med å legge det oppi igjen før en langtur). Dessuten skal det nye dekk på snart, men det er en anna sak.

Så hva sier de lærde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reserve dekk er ikke påbudt, det er bare lurt og ha med seg om man ikke vil ut med en 1000 lapp eller ringe halve slekta for og få hjelp midt på natta.. :D

Er vel noen biler som har reserve dekk som ekstra utstyr, eller bare er levert med punkterings spray?

Selv har jeg hatt bilen full av stereo OG reserve dekk, funker fett det.. Nå har jeg kjøpt meg Civic type R som det skal inn 2 forsterker, 25liters basskasse OG reserve dekk i :D Er ikke noe vits med stereo bil om den ikke er praktisk til og fra jobb også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal få bytta til en mindre, lukka kasse nå, så vi får se om jeg ikke får ordna en løsning som gjør det mulig å kunne lirke ut reservehjulet.

Dessuten går vi en vinter i møte, og litt ekstra vekt på bakakslingen tror jeg blir nødvendig for å holde seg på veien gjennom sin første vinter bak rattet på en BMW :P

Hadde tenkt å dempe bilen samtidig som jeg bytta kasse, så siden anlegget likevel skal ut kan jeg like godt lempe oppi hjulet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reserve dekk er ikke påbudt, det er bare lurt og ha med seg om man ikke vil ut med en 1000 lapp eller ringe halve slekta for og få hjelp midt på natta.. :D

Dette blir kanskje litt off-topic, men det hjelper ikke med reservedekk når de strammer så hardt med luftrykk at man uansett ikke får mutterne opp uten hjelp!

Reservedekk i Audi er kun ekstrautstyr. Så en del prøver å ty til skum som førstehjelp. Men har man skikkelig punga hjelper det jo ikke akkurat med skum. :ratatatat

Jeg har ihvertfall lært at om jeg punger igjen så har jeg et pent stykke reservehjul med alu-felg liggende bak. Siden jeg av prinsipp ikke skifter dekk, selv i nød, var det en fra Viking som oppdaget det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider