Gå til innhold

Chip.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har undersøkt litt, nå som jeg holder på å bygge ny motor til min GTI. Snublet over en side der det stod følgende:

 

- Når det gjelder biler med katalysator anbefales det ikke å montere kammer med større durasjon enn 268, høyst 270 grader, dette gjelder tildels også selv om man tar bort kat'en. I tillegg er det nødvendig å montere et matchet chip, eller få motoren satt opp på ruller.

 

- Bytt ikke kammen uten å chippe bilen, da overlappingen vil overhete kat'en...

 

Noen som har erfaring med dette? Og eventuelt har noen gode tips angående hvor man finner en god chip til en grei penge?

Retard Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Har undersøkt litt, nå som jeg holder på å bygge ny motor til min GTI. Snublet over en side der det stod følgende:

 

- Når det gjelder biler med katalysator anbefales det ikke å montere kammer med større durasjon enn 268, høyst 270 grader, dette gjelder tildels også selv om man tar bort kat'en. I tillegg er det nødvendig å montere et matchet chip, eller få motoren satt opp på ruller.

 

- Bytt ikke kammen uten å chippe bilen, da overlappingen vil overhete kat'en...

 

Noen som har erfaring med dette? Og eventuelt har noen gode tips angående hvor man finner en god chip til en grei penge?

 

Dette er ikke helt riktig. Når man velger kam til en motor med innsprut er lobeseparasjonen viktigere enn durasjonen. Dette gjelder i høyeste grad motorer med plenum.

Durasjonen forteller bortimot ingenting om egenskapene til en kam. Maks løft, durasjon ved f.eks. 1 mm løft, lobeareal og separasjon forteller mye mer om kammen enn durasjonen.

Det som er viktig for din del (for å spare kat'en) er å velge en kam med minst 108 grader separasjon, gjerne 110 grader. Du vil da få en jevn tomgang og et normalt bensinforbruk selv med en kam med 276 graders durasjon. Katalysatoren vil alltid være en flaskehals, denne kan med fordel fjernes.

For å få optimalt utbytte av kammen er det en fordel med chip som står i stil med kammen, eller rettere sagt motorens nye karakteristikk.

Du skriver ikke noe om hvilken motor du har, om det er K-Jet, Digifant eller datasprut med separate spjeldhus. Er derfor vanskelig å gi noe konkrete tips ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår