VW Fanatic Skrevet September 22, 2008 Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 Har undersøkt litt, nå som jeg holder på å bygge ny motor til min GTI. Snublet over en side der det stod følgende: - Når det gjelder biler med katalysator anbefales det ikke å montere kammer med større durasjon enn 268, høyst 270 grader, dette gjelder tildels også selv om man tar bort kat'en. I tillegg er det nødvendig å montere et matchet chip, eller få motoren satt opp på ruller. - Bytt ikke kammen uten å chippe bilen, da overlappingen vil overhete kat'en... Noen som har erfaring med dette? Og eventuelt har noen gode tips angående hvor man finner en god chip til en grei penge? Siter Retard Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-tbg- Skrevet November 27, 2009 Rapporter Share Skrevet November 27, 2009 etter hva jeg kan forstå så skal man ikke bytte cam uten å chippe for å ta vare på kat. ?? er i gang med å finne ut hva jeg bør finne av kam. løftere og chip selv, så hvis det er noe der ute som vet noe om dette så er det til stor hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 28, 2009 Rapporter Share Skrevet November 28, 2009 Har undersøkt litt, nå som jeg holder på å bygge ny motor til min GTI. Snublet over en side der det stod følgende: - Når det gjelder biler med katalysator anbefales det ikke å montere kammer med større durasjon enn 268, høyst 270 grader, dette gjelder tildels også selv om man tar bort kat'en. I tillegg er det nødvendig å montere et matchet chip, eller få motoren satt opp på ruller. - Bytt ikke kammen uten å chippe bilen, da overlappingen vil overhete kat'en... Noen som har erfaring med dette? Og eventuelt har noen gode tips angående hvor man finner en god chip til en grei penge? Dette er ikke helt riktig. Når man velger kam til en motor med innsprut er lobeseparasjonen viktigere enn durasjonen. Dette gjelder i høyeste grad motorer med plenum. Durasjonen forteller bortimot ingenting om egenskapene til en kam. Maks løft, durasjon ved f.eks. 1 mm løft, lobeareal og separasjon forteller mye mer om kammen enn durasjonen. Det som er viktig for din del (for å spare kat'en) er å velge en kam med minst 108 grader separasjon, gjerne 110 grader. Du vil da få en jevn tomgang og et normalt bensinforbruk selv med en kam med 276 graders durasjon. Katalysatoren vil alltid være en flaskehals, denne kan med fordel fjernes. For å få optimalt utbytte av kammen er det en fordel med chip som står i stil med kammen, eller rettere sagt motorens nye karakteristikk. Du skriver ikke noe om hvilken motor du har, om det er K-Jet, Digifant eller datasprut med separate spjeldhus. Er derfor vanskelig å gi noe konkrete tips ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.