Gå til innhold

EU kontroll

Ranger emnet


jornland

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har en gammel Volvo 740 som snart skal inn på EU kontroll, og lurte på om det var noen som kjente noen verksteder rundt i Trondheimsregionen som var litt runde i kantene når det kommer til EU kontroll.. Hehe.. Er en sprekk i frontruta som det antageligvis blir anmerkning på, selv om den ikke er i synsfeltet. Og det er nesten så det ikke er verdt å bytte den, da bilen har forholdsvis lav salgsverdi nå. Ellers er bilen i ok stand, teknisk sett. Håper noen har noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil jeg anbefale NAF for eu-kontroll. De er ikke interesserte i å tjene penger på reparasjoner, eller å ta folk. Bruker de hver gang jeg skal på EU.

 

Så lenge sprekken i ruta er mer enn 30cm (eller var det 20?) unna midt på ruta over rett over midten på rattet, så er det ikke en mangel på PKK.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjord hadde jeg en audi 80 på EU-kontroll.

 

De feil og mangler jeg viste om var:

Senket 60-60mm med papirer, men ikke skrevet i vognkort.

Ikke godkjent luisi ratt.

selvlakka baklys.

17" felger med ET 25

komplett simons eksos som jeg hadde modifisert litt.

 

Hva skjedde? Joda, bilen ble godkjent på første forsøk.

hadde bare ett par 1er feil pga noen lyspærer.

 

Det var på mekonomenverkstedet i Thonning Owesens gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde jeg min 740 inne til eu. Hadde også en sprekk i frontruta som jeg var litt itvil på om gikk igjennom. Det jeg gjorde var at jeg dro opp til NAF og spurte en mekaniker der om han bare kunne kikke kjapt på ruta, om den kom til å gå igjennom eller ikke.. Han ble med ut og la et A4 ark på ruta fra rattet og opp. Sprekken var ikke innenfor A4 arket og ville heller ikke bli feil på eu. bestillte da time med en gang der.

 

Har nå i ettertid bytta ruta, fordi den sprekken var ikke pen å se på.. :p

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takker for svar.. NAF har jeg selv heller liten tro på. De er som oftest nøye, da de er jo på en måte det øverste kontrollorganet, hvor eventuelle etterkontroller taes. Det er de som "overprøver" de andre eu kontrollørene..

 

Trur kanskje jeg skal prøve bensinstasjonen i klæbu jeg. Det hørtes som et godt forslag. Er ikke det en YX stasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takker for svar.. NAF har jeg selv heller liten tro på. De er som oftest nøye, da de er jo på en måte det øverste kontrollorganet, hvor eventuelle etterkontroller taes. Det er de som "overprøver" de andre eu kontrollørene..

 

Trur kanskje jeg skal prøve bensinstasjonen i klæbu jeg. Det hørtes som et godt forslag. Er ikke det en YX stasjon?

 

Hæ? Etterkontroll kan man da ta hvor som helst.

Har god erfaring med NAF jeg. De gidder ikke påpeke ting det ikke er noe galt med, men det finnes sikkert tullinger der som alle andre steder.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å svare på det du sa MAGNUL så misforstår du hva jeg mener med etterkontroll. Da mener jeg ikke at du må vise bilen på nytt fordi det var noe feil med den, men at bilsakkyndige tar stikkprøver inniblandt hvor de på en måte tester andre eu kontrollører og slikt. Typisk eksempel på innlegg som sporer av tråden, og flisespikkeri er bare bry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har da heldigvis ingenting med stikkprøver å gjøre. de er bare et vanlig kontrollorgan og gjør minst like mye feil som alle andre

Stikkprøver tar SVV seg av

 

Merkelig at folk tror så veldig godt om NAF. Det eneste de er gode på er å skryte.

Det er en god del NAF stasjoner som har mistet retten til å ta EU.

 

Bruk et merkeverksted, de vet hva de skal se etter, og hvordan det skal være

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å svare på det du sa MAGNUL så misforstår du hva jeg mener med etterkontroll. Da mener jeg ikke at du må vise bilen på nytt fordi det var noe feil med den, men at bilsakkyndige tar stikkprøver inniblandt hvor de på en måte tester andre eu kontrollører og slikt. Typisk eksempel på innlegg som sporer av tråden, og flisespikkeri er bare bry..

 

Jeg sporet ikke av tråden. Jeg sa min mening om hvor man skulle ta EU-kontroll. At du feilformulerte deg er din skyld, og i så fall var det du som sørget for den såkalte avsporingen. I forbindelse med EU-kontroll betyr etterkontroll for alle normale mennesker visning av bilen etter at mangler er rettet opp.

 

Såvidt meg bekjent har ikke NAF noe med kontroll av andre verksteder å gjøre. Du må jo gjerne opplyse oss om du vet noe som vi ikke vet.

 

Man kan mene hva man vil om NAF, men man kommer i hvert fall ikke fra at de ikke har noen økonomiske grunner til å påpeke feil som ikke er feil. Det har verksteder. Det er en grunn til at verkstedene har priskrig på EU-kontroll.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk tror så veldig godt om NAF. Det eneste de er gode på er å skryte.

Det er en god del NAF stasjoner som har mistet retten til å ta EU.

 

Bruk et merkeverksted, de vet hva de skal se etter, og hvordan det skal være

 

Verksteder finner gjerne arbeid til seg selv, særlig om noe er i grenseland for å bli godkjent, mens SVV og NAF kan ta en objektiv vurdering av bilen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksteder finner gjerne arbeid til seg selv, særlig om noe er i grenseland for å bli godkjent

 

En jeg kjenner fikk avmerket feil på slakke i rattakselkryss. Vi demonterte krysset, tørket av det og prøvde å finne ut hvor i all verden det var slakke. Vi fant ingenting og siden det så nesten nytt ut satte vi det tilbake. Samme kontrollør tok etterkontrollen og sa at det var bra vi bytta krysset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår