Gå til innhold

Angrefrist ved privat bilkjøp??

Ranger emnet

granada mk2 cupe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en kompiss som nett har køpt seg bruktbil av privatperson, bilen sluttet og virke som den skulle få timer etter kjøpet.

Det er skrevet kontrakt, kjøper overtar bilen i den stand som den er...

Da selgeren ikke er enkel å få tak i og den gangen kompissen min lykkes i å oppnå kontakt opptrer selger veldig useriøst.

Hvilke lover og regler gjelder det for handel av bruktbil privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan bevises at feilen var der, og at selgeren visste/burde visst om den på salgstidspunktet så er det selgers ansvar. Hvis dette er en feil som plutselig dukka opp uten forvarsel, noe som er helt vanlig på brukte biler, er det kjøpers ansvar.

Hvis prisen er under 20 k er det å betrakte som et reprasjonsobjekt, og alt er kjøpers ansvar

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har nettopp kjøpt en bil (100.000kr klassen) Fant ut et par dager etter at det var noe galt med girkassa.Var på et kjent verksted som driver med girkasser og fikk greie på at den var veldig dårlig. Prisen for å få reparet dette var mellom 16-18000kr.

Hva kan jeg gjøre? Må vel finnes noen lover og regler for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, ja når det kommer til girkassa så har jo ikke dette skjedd over de to ukene jeg har hatt bilen. Det er slitasje over lang tid.

Å vite om lyktespylerne virker el ikke er litt værre da en sitter inne når jeg trykker inn knappen. Er en liten vifte ved kupèlyset til klimaanlegget som starter og gå og bråker hver morgen jeg starter bilen. (slutter å bråke etter 5 min ca) Idag fant jeg ut at ristinga i rattet (som jeg trudde var bare ubalanse i hjula) kom av at den øvre skåla til fjæra var knekt...og det er rustspor der som helle r ikke kommer etter to uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider