Gå til innhold

Skal skifte bank

Ranger emnet

Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har pr dags dato et billån i dnbnor med pant i bilen, men jeg skal bytte bil til en som er litt billigere.

Dette er vel enkelt å greit tenkte jeg og håpte på at banken kunne ta mellomlegget som jeg får og ta pant i den nye bilen i stedet, men neida!! Jeg må først innfri lånet på den første bilen og så ta opp ett nytt billån! Det hadde jo vært greit dersom det ikke hadde vært gebyrer på å ta opp lån + at jeg da må komme med enda en egenkapital på rundt 30000 som jeg ikke har råd til pga egenkapital på første lånet!!

Noen som kan anbefale en bank som gir lån med lave renter uten å evt skulle ha egenkapital eller bare bytte pant fra den ene bilen til den andre?

For et jævla trangsynt og dumt land vi bor i!!

Bilen jeg skal bytte til er splitter ny bare så det er sagt

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen du har, innfri lånet, ta opp nytt lån, kjøp ny bil?

Ingen bank overfører lån og pant fra én bil til en annen, du må uansett ta opp et nytt lån.

Det betyr at du har to alternativer, enten gjør du som jeg skrev over, eller så forsøker du å få et nytt lån et annet sted som du kjøper den nye bilen for. Problemet ditt oppstår når du ikke får solgt den gamle og må betjene to lån samtidig.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gamle tar forhandler i innbytte, det med å ta opp nytt lån har jeg ikke råd til pga at de sikkert krever en egenkapital på en del prosenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skulle hjelpe meg med lånegreiene ja men problemet er der fortsatt, nytt lån = ny egenkapital, men den brukte jeg jo på det første lånet og nå er jeg blakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skulle hjelpe meg med lånegreiene ja men problemet er der fortsatt, nytt lån = ny egenkapital, men den brukte jeg jo på det første lånet og nå er jeg blakk

Da foreslår jeg at du selger bilen privat, så sitter du forhåpentligvis igjen med nok til egenkapital på en ny. Ellers har du tydeligvis gjort en dårlig deal :rolleyes:

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhandlern gir igjen 310000 for bilen og sitter på lån til 303000 så 7000 blir ikke rare egenandelen... 310000 er egentlig bra, har prøvd å solgt den privat for 314000 men da var det ingen respons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhandlern gir igjen 310000 for bilen og sitter på lån til 303000 så 7000 blir ikke rare egenandelen... 310000 er egentlig bra, har prøvd å solgt den privat for 314000 men da var det ingen respons

I så fall har du for høyt lån på bilen i forhold til verdi, og egenkapitalen er sannsynligvis tapt.

Da kan du enten spare opp ny egenkapital eller finansiere bilen uten innskudd, dvs 100% finansiering uten egenkapital. Får du ikke et slikt lån er nok det eneste alternativet å spare opp ny egenkapital, og jeg skjønner ikke helt hvorfor du startet denne tråden i utgangspunktet.. ;)

Edit: Er det slik at den nye bilen din koster så mye mindre enn den du bytter inn, slik at du sitter igjen med kapital der, burde fortsatt forhandlere din kunne hjelpe deg. Det er da helt normalt at de innfrir panten på innbyttebil i forbindelse med kjøp av nybil. Da kan du jo selvfølgelig bruke mellomlegget fra forhandler som egenkapital på ny finansiering.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg startet denne tråden vsr fordi jeg lurte på om noen visste om en bank der jeg kunne overføre panteordningen til den nye bilen slik at jeg slapp ny egenkapital.

Ja egenkapitalen min er tapt pga at jeg kjøpte en ny bil og de detter som regel 30-50000 i pris med en gang, men det er ikke problemet her.

Slik jeg ser saken har jeg en bil med panteverdi på 320000, lån på 305000. Nybilen koster rundt 280000 og jeg får 30000 i mellom. Det vil altså si at lånet går ned til 275000 som er under listeprisen på bilen. Hvorfor kan ikke bare banken bytte panteobjekt? for da har jeg allerede betalt egenandel og kan ha lånet på lengre nedbetalingstid, med ett nytt lån uten egenkapital går ikke lånet over så mange år og jeg får da ganske drøye avdrag pr mnd?

Er du sikker på at ingen banker evt kan ha denne ordningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg startet denne tråden vsr fordi jeg lurte på om noen visste om en bank der jeg kunne overføre panteordningen til den nye bilen slik at jeg slapp ny egenkapital.

Ja egenkapitalen min er tapt pga at jeg kjøpte en ny bil og de detter som regel 30-50000 i pris med en gang, men det er ikke problemet her.

Slik jeg ser saken har jeg en bil med panteverdi på 320000, lån på 305000. Nybilen koster rundt 280000 og jeg får 30000 i mellom. Det vil altså si at lånet går ned til 275000 som er under listeprisen på bilen. Hvorfor kan ikke bare banken bytte panteobjekt? for da har jeg allerede betalt egenandel og kan ha lånet på lengre nedbetalingstid, med ett nytt lån uten egenkapital går ikke lånet over så mange år og jeg får da ganske drøye avdrag pr mnd?

Er du sikker på at ingen banker evt kan ha denne ordningen?

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, du kan ikke overføre pantet fra én bil til en annen, du må gjøre opp det første lånet for så å ta opp et nytt.

Det handler for det første om registrering av pantstillelser i blant annet Brønnøysund, og det handler for det andre (og sannsynligvis først og fremst) om at bankene tjener penger når du tar opp et nytt lån.

Uansett, hvis det er slik at forhandleren din er villig til å gi 320.000 i innbytte for den bilen du har nå, og du skal betale 280.000 for en ny bil, burde de kunne hjelpe deg med å løse problemet, det er da helt vanlig prosedyre for en bilforhandler å løse inn lånet på en innbyttebil i forbindelse med kjøpet, og dermed er hele problemet ditt løst?

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les da mann! forhandler gir meg 310000 for bilen, lånet mitt er på 305000 dermed sitter jeg igjen med 5000,-

ny bil koster 280000 og dermed har jeg bare 5000 til egenkapital noe som tilsvarer nesten bare ett månedsavdrag og det hjelper ikke for å få en nedbetalingsplan på så mange år som jeg hadde håpet! Uansett blir det vel nytt lån da, får håpe på litt forståelse fra banken (noe jeg neppe tror skjer) uansett takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les da mann! forhandler gir meg 310000 for bilen, lånet mitt er på 305000 dermed sitter jeg igjen med 5000,-

ny bil koster 280000 og dermed har jeg bare 5000 til egenkapital noe som tilsvarer nesten bare ett månedsavdrag og det hjelper ikke for å få en nedbetalingsplan på så mange år som jeg hadde håpet! Uansett blir det vel nytt lån da, får håpe på litt forståelse fra banken (noe jeg neppe tror skjer) uansett takk for hjelpa :)

Haha, sorry - ser det nå :rolleyes: Vel, om du sitter igjen med 3.000 eller 5.000 eller hva du nå sitter igjen med etter at lånet er innfridd, så er jo det i utgangspunktet egenkapitalen, med mindre du kan legge mer penger på bordet. Ellers får du bare stille opp i banken med dådyrøyne og håpe på det beste.. :rolleyes:

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider