Volvo d6 Skrevet September 23, 2008 Rapporter Share Skrevet September 23, 2008 Åssen måte blir brukt av de profesonelle for og se ugjevnheter etter sparklinga ved for eksempel skifting av hjulbue? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet September 23, 2008 Rapporter Share Skrevet September 23, 2008 Man kjenner med handen.. Og det trengs det trening for å kunne på en orntlig måte. Derfor er det mange private som tror de har gjort jobben hjemme i garasjen bra og sender det til lakkering, og får sjokk når bilen kommer tilbake ferdiglakkert og ferdig med ujevnheter. Men, for de som bygger showbiler og sånt blir det ofte lagt på sort blank for å se om det er noe flimmer eller noe som helst som må jobbes videre med. Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Åssen måte blir brukt av de profesonelle for og se ugjevnheter etter sparklinga ved for eksempel skifting av hjulbue? Eneste verktøyet for denne jobben her. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Bruker først hånda får å kjenne å sliper med kloss/reie til det er fritt for skjelv og søkk, slip så over med 240 korning, 120 først da :) Så legger du fyller og våtsliper denne, tørker reint så sikter du, om du våtsliper med 600, å helst 1200 etterpå får du da en blank flate å sikte mot. Men somsakt tidligere, erfaring kommer godt med, men man må begynne en plass ;) så lykke til :) Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet September 24, 2008 Rapporter Share Skrevet September 24, 2008 Angående å føle ujevnheter/bulker med hånden.. Føl med fingertuppene. Bakerste del av håndflaten må være i kontakt med samme flate som du føler på, da dette vil fungere som et "utgangspunkt".. For å se ujevnheter, så er vell lysrefleksjoner et must.. Jeg bruker sort lakk (spray) for å se ujevnheter o.l når jeg jobber med glassfiber.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrix Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 jeg bruker ofte kull pulver.. veldig fint å gni over før du sliper.. da har du hele tiden kontroll på hvordan du ligger ann i slipinga:) men du kan ikke stole blindt på pulver/spray.. du må også kunne kjenne om det er 100%:) Siter VW passat 1.8T 99 mod. stv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 ja, med kontrast pulveret så ser du at overflaten ikke har noe struktur, men du kan fortsatt ha ett søkk, så erfaring er vell det beste hjelpemidlet vi har enda ;) men finnes utroli mye kjekt å dyrt verktøy på markede for de met utrolige oppgaver :) Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 Eneste verktøyet for denne jobben her. Eirik konge link... :D:D:D:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 KUN erfaring som virker her... MEN verktøy er også til STOR hjelp til å finne ugjevnhter... Så 3M sitt "kullpulver " er helt genialt, støve på det, så slipe på sparkelen...Slip litt alle veier, men i X gir den beste avrettingen, litt fra den ene siden og så fra den andre... Å kunsten å få det rett, er LIKE MYE kunsten å sparkle... Reinslighet, så en ikke får "streker" er viktig, godt håndlag, riktig verktøy...Jo større bulk jo bredere sperkelspade... min lengste er 60 cm...:D Så når en tror en er klar , etter å ha slipa med 80, så feier jeg over med 240, og litt 600 og vann i ytterkantene... Sprøyter på slipefyller...venter til den er tørr og sliper lett over med langkloss og 240... har du vært heldig, er det nå bate å vannslipe til med 800 til ripene er borte og feie lett over med 1200 til slutt... Er det bulker, ja da er det å sparkle og slipe igjen... men se på dette som læring... På STORE muringsprosjekter, kan jeg ofte legge fyller når jeg er lei, for så å slipe med 80-120 på fylleren.. KUN for å finne ut at en trenger litt sparkel her og der... Dobbeltarbeid sier mange...Men når caddilakk bakskjermen er 3-4 meter lang... jo da, Men det er ikke mange som faktisk har gjort sånne jobber, å vet hva de snakker om :thumb... Men lykke til da...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 I mange tilfeller kan en SE på det man sliper på om det er bulker... Skal ta noen bilder en dag å prøve å "vise" dette... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo d6 Skrevet September 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 Bilder hadde vært kjempefint. Jeg har en sånn slipemaskin som er rund og går på luft og så har jeg sånne høvellignende som er i to størrelser, liten og stor. Er det bra verktøy? og I hvilke situasjoner skal en bruke hva? Har slipt og sparkla på en 140 framskjerm hele dagen og det er veldig lærerikt! Blir bedre for hver time jo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.