Gå til innhold

Lakkere calliper, hvilken lakk?

Ranger emnet

thotved

Anbefalte innlegg

Hei hei, jeg har to calippere liggende på trappen og venter på monteringssett til bremseklossene.. I mellomtiden tenkte jeg at jeg kanskje skulle lakkere caliperene (hvordan skrives det?) Men så er spørsmålet; hvilken lakk kan jeg bruke? Eller hvor varmt blir det på utsiden av caliperen? Er det greit med lakk som tåler opp til 150 grader eller må jeg finne noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte caliperlakk fra mekonomen. Denne fungerte veldig fint.

Eneste minus var at de hadde den bare i rødt og blått når jeg handlet. Det var sort eller sølv jeg var på jakt etter.

Min prosedyre var:

Sandblåsing.

Lakkering.

Overhalingsett.

0d608f8f.jpg

90c19435.jpg

a3d15f37.jpg

Ehh......har du bare ett lag på?? Ok for at Du som posta først ikke skal gjøre samma tabben så foreslår jeg at du pusser ned caliperne og bruker silikonfjerner for du blåser det tørt eller lar det tørke over tid, så påfører du lakken med RASKE sveip fra venstre til høyre og vice versa, det har ikke noe å si om lakken ikke ble perfekt på første "strøk", det er fordi du skal gjøre samme operssjon flere ganger og da vil fargen dekke calipern som ett tykkere og ikke gjennomsiktig lag, om du virkelig vil at de skal skinne kan du føre på klarlakk som tåler varme med samme prosedyre som du gjorde med lakken, men kankje ikke like mange lag, jeg tenker du trenger ca 5-6 lag med lakk men kanskje bare 2-3 lag med klarlakk.

Beklager skrivefeil, knuste fingern på jobb forrige fredag, den er ikke helt med ennå..

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh......har du bare ett lag på?? Ok for at Du som posta først ikke skal gjøre samma tabben så foreslår jeg at du pusser ned caliperne og bruker silikonfjerner for du blåser det tørt eller lar det tørke over tid, så påfører du lakken med RASKE sveip fra venstre til høyre og vice versa, det har ikke noe å si om lakken ikke ble perfekt på første "strøk", det er fordi du skal gjøre samme operssjon flere ganger og da vil fargen dekke calipern som ett tykkere og ikke gjennomsiktig lag, om du virkelig vil at de skal skinne kan du føre på klarlakk som tåler varme med samme prosedyre som du gjorde med lakken, men kankje ikke like mange lag, jeg tenker du trenger ca 5-6 lag med lakk men kanskje bare 2-3 lag med klarlakk.

Beklager skrivefeil, knuste fingern på jobb forrige fredag, den er ikke helt med ennå..

Husker ikke hvor mange lag jeg la på. Tipper 5-6.

Slik så det ut når det tørket.

412a8f4e.jpg

Det "gjennomsiktige" som du påstår at du ser, er det som populært kalles "olje".

Jeg har prøvd å slipe bort rusten å lakkere over før, det var ikke suksess. Det holdt et par måneder før rusten kom igjennom.

Det må være helt fritt for rust for at den ikke skal komme tilbake, det løser du med sandblåsing.

Hvis du lurer, så lakkerte jeg dem ikke for utsende sin del, men for å beskytte dem mot rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pusset med "negerkuske?" og lakkert caliperene med tre strøk.. Ser rimelig bra ut :) Fikk desverre ikke vekk all rusten pga. tidsnød (dama som maste..) men det er i hvert fall mye bedre nå..

Hmm.. Hva koster det å få noen til å sandblåse caliperene? Og et slikt overhalingssett, er det kun "gummigreiene" som følger med der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pusset med "negerkuske?" og lakkert caliperene med tre strøk.. Ser rimelig bra ut :) Fikk desverre ikke vekk all rusten pga. tidsnød (dama som maste..) men det er i hvert fall mye bedre nå..

Hmm.. Hva koster det å få noen til å sandblåse caliperene? Og et slikt overhalingssett, er det kun "gummigreiene" som følger med der?

Hvis du har kompressor, koster det 150kr for sandblåser på biltema, 50kr for en sekk med sand, og 30kr for vernebriller.

Hva som er med i overhalingsettene, varierer fra bil til bil. I mitt var det den gummien som hindrer støv i å komme inn i caliperen, og ny o-ring inni caliperen for å holde bremsevæsken inne.

I enkelte sett får du gjerne med nytt stempel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider