Gå til innhold

volvo 850 - upresis/hakkete styring

Ranger emnet

kaffelars1

Anbefalte innlegg

I lange svinger kan det være vanskelig å holde rattet helt stabilt. Det føles som om styringen blir tynge og vil rette seg opp igjen (mer enn det som er normalt). Dette fører til at jeg må kompensere med å ta i litt ekstra, men da blir styringen lettere igjen. Dette fører til at det blir smånykkete styring, og styringen føles upresis eller ”ullen”. Noen som har en formening om hva dette kan være symptom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg opplevde noe lignende på en Passat jeg hadde tidligere. Der "lugget" rattet igjennom lange svinger. Etter bytte av servoolje så ble alt bra igjen.

Det kan lønne seg å bytte servoolje på eldre biler da all type olje mister noe av sine egenskaper over tid. Dette gjelder også andre plasser på bilen hvor det normalt ikke byttes olje som feks. gir, diff, ATF olje osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Reodor!

Det er ingen ulyder, og kjenner det som sagt kun i lange svinger der en holder rattet i samme posisjon en stund.

Det kan godt være servoen. Skal sjekke reima i morgen og se etter lekkasjer. Regner med det er en smal sak å stramme reima?

Reima skal stramme seg selv på disse bilene mener jeg fast bestemt.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det kan være feil på forstilling, altså at den er i ulage.

Jeg er ganske sikker på at det var det jeg hadde feil på min tidliger 626. Firehjulskontroll med dertil justering for et evt avvik.

Men når du sjekket servooljen, tappet du da ut litt olje i fra pumpa, eller sjekket du bare oljen i beholderen?

Grunnen til dette spørsmål er jo at oljen i beholderen er ren, men den i pumpa er brukt/gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så mener jeg at det var det problemet jeg hadde, altså noe ujevn forstilling.

Men ny servo olje kan jo også være en løsning, uten at jeg skal banne på det.

Men servoolje blander seg ikke i beholderen.

Uansett så er nok servooljen gammel nok til å bli skiftet.

Koster ikke mange kronene og tar ikke så lang tid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg sjekket litt mer her, men har fortsatt ikke funnet ut av dette.

Når bilen står i ro, og jeg vrir på rattet og holder det der, virker det som servoen slår seg av og på. I alle fall rykker det i rattet bare jeg beveger hendene det minste. Slik er ikke min andre bil. Dette merkes også ved kjøring i svinger, spesielt når jeg kun har en hånd på rattet.

Reima på bilen er selvstrammende, så det er ikke den som er problemet (den ble for øvrig skiftet sammen med dynamoen for ikke altfor lenge siden). Tenkte at det kanskje var komt luft i systemet i forbindelse med denne reparasjonen, ettersom servopumpa må ut og det da må skiftes servoolje og hele pakka. Men etter å ha fulgt prosedyren for utlufting av servoen (vri rattet frem og tilbake med fullt utslag et utall ganger), er problemet fortsatt til stede. Oljenivået er midt mellom cold og hot med varm olje, noe jeg har forstått er normalt nivå.

Noen smartinger her som har et forslag til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider