Gå til innhold

1,8 og 200 hk?

Ranger emnet


plagsom

Anbefalte innlegg

Det JEG har til gode å se, er å se noen hente ut 200hk fra en 1.8-motor som kom originalt i golf mk2, for 50,000kr. ;)

 

Ikke Golf2, men likefullt var det 90hk i Velox Motor sin Audi 80 orginalt. Er vel denne Quattro73 sikter til tidligere her..

 

Edit:

 

Tror jeg trenger meg en tur til optikeren.

Så ikke hva du egentlig skrev før nå:|

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G60 ja. Jeg har til gode å se en G60 som går som den skal med original motorstyring/sprut ;) Men det er en annen sak....

 

Du får åpne øynene da vet du, så ser du sikkert bedre :D

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG har til gode å se, er å se noen hente ut 200hk fra en 1.8-motor som kom originalt i golf mk2, for 50,000kr. ;)

 

Husk at jeg skrev 'rundt 50000 og oppover'

 

I min Audi 80 hadde jeg 87 hk originalt, med en motor som du finner identisk til i Golf2. Her er portet topp innkjøpt (8v), spesiallagd kam, to doble 45 DCOE, race ventilfjører, mekaniske løftere med lashcaps, større rustfrie ventiler med neddreid stamme og highflow styringer. Ingenting er montert enda i mangel på tid. Toppen er flowmålt til 198 hk, dette med innsuget på! For et slikt effektuttak kreves tilpasset grenrør (4-1), noe jeg må lage selv siden dette ikke finnes til Audi 80 (rettstilt motor). Mine kostnader til nå er på rundt 25000, i tillegg kommer nevnte grenrør. Dermed har jeg rundt 20000 igjen for å få noen hk mer slik at effektnivået overstiger 200, noe som er fullt mulig. Men igjen, portingsutførelsen i min topp gir en gjennomsnittlig høyere effekt enn det som var i Velox Motor sin Audi 80 med 205 hk (høyere momentkurve helt opp til ca 5500 omdr ;) Dette vil si at jeg vil kjøre ifra den med 205 hk, noe som igjen beviser at hk er ikke alt :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jeg skrev 'rundt 50000 og oppover'

 

I min Audi 80 hadde jeg 87 hk originalt, med en motor som du finner identisk til i Golf2. Her er portet topp innkjøpt (8v), spesiallagd kam, to doble 45 DCOE, race ventilfjører, mekaniske løftere med lashcaps, større rustfrie ventiler med neddreid stamme og highflow styringer. Ingenting er montert enda i mangel på tid. Toppen er flowmålt til 198 hk, dette med innsuget på! For et slikt effektuttak kreves tilpasset grenrør (4-1), noe jeg må lage selv siden dette ikke finnes til Audi 80 (rettstilt motor). Mine kostnader til nå er på rundt 25000, i tillegg kommer nevnte grenrør. Dermed har jeg rundt 20000 igjen for å få noen hk mer slik at effektnivået overstiger 200, noe som er fullt mulig. Men igjen, portingsutførelsen i min topp gir en gjennomsnittlig høyere effekt enn det som var i Velox Motor sin Audi 80 med 205 hk (høyere momentkurve helt opp til ca 5500 omdr ;) Dette vil si at jeg vil kjøre ifra den med 205 hk, noe som igjen beviser at hk er ikke alt :)

 

Dette er fortsatt et godt bevis på at hk er alt, men kanskje ikke toppeffekt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fortsatt et godt bevis på at hk er alt, men kanskje ikke toppeffekt...

 

Sant nok. Hk er kun et resultat av moment x turtall.

Kan jo legge til at jeg skal bytte ut motoren (1.8 liter) med en 2.0 langslaget. Dette vil medføre høyere moment lengre ned i registeret, men ikke nødvendigvis høyere toppeffekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er flowmålt til 198 hk, dette med innsuget på! :)
180 cfm @ 28" eller så.. hvor store ventiler har du? Og hvor langt innsug (dvs,port + innsug) har du? Og hvilket turtall skal du ha maks effekt på? Bare en tanke nysgjerrig... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180 cfm @ 28" eller så.. hvor store ventiler har du? Og hvor langt innsug (dvs,port + innsug) har du? Og hvilket turtall skal du ha maks effekt på? Bare en tanke nysgjerrig... :)

 

195,4 cfm. Dette er en 8v-topp, til sammenligning har 16v Cosworth-topp 167 cfm.

Mål av lengder mm har jeg ikke nå siden topp er levert til fresing og innsug til planing. Maks effekt blir på ca 6300 omdr (nokså flat kurve mellom 6200-6800). Må igjen presisere at toppen ikke er konstruert for mest mulig toppeffekt, men for høyest mulig gjennomsnittlig effekt. Moment 222 Nm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195,4 cfm. Dette er en 8v-topp, til sammenligning har 16v Cosworth-topp 167 cfm.
Hmm? Snakker vi Ford Cosworth YB da?
Mål av lengder mm har jeg ikke nå siden topp er levert til fresing og innsug til planing. Maks effekt blir på ca 6300 omdr (nokså flat kurve mellom 6200-6800). Må igjen presisere at toppen ikke er konstruert for mest mulig toppeffekt, men for høyest mulig gjennomsnittlig effekt. Moment 222 Nm.
195.4 x 0.25714 x 4 = 200.98 hk. Men,som det er kjent er ikke VE et direkte produkt av CFM,så den grunnformelen der er nok noen mil ute og padler. Hvilket løft hadde du på 195.4 CFM@28"?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår