Gå til innhold

Montering av ekstralys og spørsmål om kjørecomputer Opel Astra GTC

Ranger emnet


Steffenmiata

Anbefalte innlegg

Hehe, hjertelig takk for tillitten, Steffen =) Jeg er jo ikke noen mekaniker, så jeg kan kun svare generelt basert på egne erfaringer =)

 

Høres ut for meg som om det første stedet du sjekket pris med, er det stedet du bør styre unna, både av hensyn til pris og holdning til kunden, ikke minst at de prøver å lede deg til å tro at det er forskjell på hva som utføres ved service hos forskjellige merkeverksteder. Dette er ren svada. Som du sier selv, hver modell har et visst serviceintervall og det er gitt hva som skal utføres på hver type service. Normal mellomservice har alltid ligget på 15tkm-intervall, mens storservice har ofte vært utført på 30tkm-intervall, altså 30-60-90tkm osv.

 

Merkeverksted er å foretrekke, de har, som du sier, de beste kunnskapene om DITT bilmerke og modell, og dessuten er det ikke minst fint for ny eier å vite at bilen har blir godt vedlikeholdt av merkefolk når bilen skal selges videre i fremtiden. Man kan spare noen kroner på å velge annet verksted, men det er ikke en regel uten unntak. Da jeg skulle bytte inn en Astra F for noen år siden, var man usikker på om regreim var byttet, så de trakk ifra 4500 for jobben i innbytteprisen. Hos merkeforhandler trakk de ifra 3k for samme jobben, så det er viktig å sjekke, uten tvil. Annet verksted har stort sett all den info de trenger for å gjennomføre service i forhold til de fleste bilmerker. Om de kan stille serviceindikator er jeg usikker på, men jeg regner med at de kan det. Deler vil i gitte tilfeller måtte bestilles inn, men dette skal ikke gi deg så mye økonomiske følger som det vil ha betydning for hvor fort de får gjort jobben. KAN hende du må vente litt lenger på bilen, om du er litt uheldig.

 

Om bilen ikke har vært inne til hovedservice ennå, etter å ha rullet 35tkm, så ville jeg vel kanskje vurdert å ta en ja. Det slår meg som en smule snodig at du skal ha litt problemer med bremsene allerede. Vår Astra G hadde ingen bemerkninger på bremser, eller problemer for den del, før bilen var inne til storservice med regreimsbytte, som blei utført på 95tkm. Da måtte bremseklosser byttes. Det var også en slitekant ytterst på skivene som blei "dratt" av ved hjelp av å spenne et hoggjern mot slitekanten, for så å rotere skivene rundt noen ganger.

 

Dette er vel det jeg har å bidra med i forhold til problemstillingen din. Om det ikke gir deg nevneverdige ulemper å velge det billigste merkeverkstedet i fylket, så er det nok dit du bør dra med bilen. Jeg vet jo ikke hvor langt unna det er deg, med de implikasjonene det kan gi deg i forhold til hvor lett det er å levere/hente bilen, om du må ha fri fra jobben osv.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for et flott svar.

 

Jeg har bestemt meg for å satse på et Opel-verksted. Jeg føler at bilen er i de beste og tryggeste hender da. Det er godt å ha følelse av at bilen er 100 % i orden når man skal kjøre den.

 

Angående bremsene så fungerer de ok, men det virker som det er salt og dritt på de. De tar ikke like bra som før. Når jeg holder bremsepedalen svakt inne hører jeg det romler fra bremsene. Sikkert klossene som går i mot i bremseskiva litt ujevnt. Kanskje de tar litt skeivt eller det kun er denne saltproblemastikken. Uansett, så blir alle bremseklossene tatt av på service, glideskiver rengjort, og da skal alt bli tipptopp.

 

Er det forresten dumt at jeg gjør denne hovedservice med bremsene i februar? Veiene vil jo fortsatt bli salta i noen måneder. Kanskje jeg burde utsette det til en varmere måned?

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg dessverre si at jeg ikke har så god kjennskap til, har aldri opplevd dette selv. Eneste jeg har opplevd, er at hvis det har vært fuktig ute, så kan det legge seg et korrosjonslag på skivene for eksempel over natten. Da har jeg opplevd at bremseeffekten føles nedsatt og at det romler/skraper litt ved de første berøringene med bremsepedalen. Men dette laget slites fort av ogg da får bremsene nominell effekt igjen, samt at romling/skraping forsvinner selvfølgelig.

 

Hvis du skal ta service på den snart, er det kanskje like greit at de tar en titt på bremsene samtidig, er jo ikke sikkert at det vender tilbake dersom de gjør noen tiltak i forhold til det. Er vel bedre å få gjort noe med det snarest enn kanskje å risikere at bremsene ikke tar godt nok dersom du skulle havne borti en situasjon hvor du godt kunne trenge full effekt.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg hatt hovedservice på bilen hos Alleen Auto i Lyngdal. Kjempegreie folk. Serverer kundene vaffler og i tillegg fikk jeg passordet til det trådløse nettet slik at jeg kunne ha noe å gjøre mens bilen ble sjekket (tok jo tre timer). Det er ikke alle som ville gjort det. I tillegg slo de av på prisen pga jeg har trommelbremser bak og det betyr at kun frambremsene ble demontert og renset.

 

Desverre gikk det ikke an å omprogrammere bilens hjerne slik at jeg skulle få kjørecomputer. Displayet er visstnok låst fra Opel. Hadde bilen vært en 2004-modell hadde det derimot gått. Skal jeg ha kjørecomputer nå må jeg bytte hele skjermen. Stemmer dette motordal eller har du gode råd? :)

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår