Gå til innhold

MotorOlje

Ranger emnet


BillyBug

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En god helsyntetisk olje, 5W-40 eller 5W-50 er fint. :)

Husk å skifte oljefilter (bruk originalt eller tilsvarende), og skygg unna mineralolje og delsyntetisk.

 

Som jeg har sagt tusen ganger før så er 50 tykkere enn de fleste produsenter anbefaler til sine motorer. 40 er nok den høyeste varmviskositeten man vil anbefale til motoren det her er snakk om. Kaldviskositeten kan man i den kalde årstid med fordel strekke ned mot 0. Ellers er jeg enig i det med syntetisk olje!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei prøv med castrol olje(får kjøpt de på mekonomen) 10v 40 husk å skift filter også. helst pluggane også...

kansje en motorflusch kansje siden de er en litt eldre bil?

 

For det første er det ikke plugger på en dieselbil, medmindre det var glødepluggene du hadde i tankene. For det andre kan motorflush være skadelig. Dessuten er det ca 10% dispergenter og detergenter i selve motorolja, som nettopp skal bidra til å holde motoren ren innvendig.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-40 på dieseln din, syntetisk.

SKAL bidra ja, men men.. alt avhengig av hvilket intervall de enkelte har på oljeskiftene sine. Motorflush skader ikke motoren din, med mindre du har kjørt 100 000 uten å skiftet olje.

 

Motorflush er neppe i seg selv skadelig, men hvis man faller for fristelsen å gjøre det på feil måte kan det bli igjen rester av dette i smøresystemet. Ved vanlige oljebytter får man som regel ikke byttet mer enn ca 75% av oljemengden. Dette innebærer at 25% av hva det nå måtte være kan bli igjen i motoren, med de følger det får for viskositet og smørende egenskaper. Jeg forventer at en profesjonelt gjennomført motorflush tar hensyn til dette. En annen måte å rengjøre motoren på kan være å gjennomføre 2 olje- og filterskift med kort mellomrom.

 

Når det gjelder syntetisk olje har ikke de kun bedre egenskaper hva levetid angår, fordelene er flere enn som så.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei prøv med castrol olje(får kjøpt de på mekonomen) 10v 40 husk å skift filter også. helst pluggane også...

kansje en motorflusch kansje siden de er en litt eldre bil?

 

husk at 10w 40 er bare betegnelsen på viskositeten til olja. med andre ord så er ikke dette det viktigste å se på når en handler olje til bilen... En BØR kjøpe den olja som har den oljenormen som motoren/fabrikant krever. (f eks. 505 00, 505 01, 507 00+++ ) dette står opplyst i instruksjonsboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at 10w 40 er bare betegnelsen på viskositeten til olja. med andre ord så er ikke dette det viktigste å se på når en handler olje til bilen... En BØR kjøpe den olja som har den oljenormen som motoren/fabrikant krever. (f eks. 505 00, 505 01, 507 00+++ ) dette står opplyst i instruksjonsboka..

 

Som jeg skulle sagt det selv. Og vel også har sagt det i bøttevis av andre tråder :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er feil måte å bruke motorflush på siden du tydeligvis har vært borti dette?

25% av olja igjen i motoren? Dette har jeg enda til gode å oppleve.

Men tapper du av en kald motor skjønner jeg at du opplever dette problemet. Evnt. 2 oljeskift etter hverandre har vel lite for seg.

 

Men si meg, ser du ikke hva jeg skriver? Hvis man prøver seg med kvakksalverversjonen av motorflush og heller f eks en liter dieselolje ned i bunnpanna så vil dette riktignok rense motoren, men siden man ikke får ut den oljen som befinner seg i kanaler, slanger, oljekjøler osv. Etter å ha tilbragt noen timer inne i motoren jeg bygger ser jeg tydelig at det er mange steder det kan befinne seg gjenværende olje. Ikke nødvendigvis 25%, men en større eller mindre mengde avhengig av motorkonstruksjon.

 

La oss nå for eksempelets skyld si at det befinner seg 1 liter gammel olje i motoren etter oljebyttet. Den nye olja vil blande seg med denne, og da sier det seg selv at egenskapene til olja ikke vil være like gode som om den ikke var utblandet med gammel olje. Derfor kan det være en mulig løsning å gjennomføre nok et oljebytte etter kort tid. Ved normale oljeskiftintervaller og normal forurensning av olja bør dog verken motorflush eller andre særtiltak være nødvendig. Dagens oljer er som sagt i seg selv ganske gode til å løse opp dritt og deretter sørge for at den holder seg flytende og transporteres til filteret.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner fortsatt ikke problemet du fremstiller her.

1L forurenset olje liggende igjen i motoren? Ikke engang om du skifter olje på kald motor. Dette er noe jeg aldri har opplevd når jeg har flushet motoren, uavhengig av stoffer du kjøper på eurospar eller om du bruker diesel. (Diesel er INGEN kvakksalverversjon).

Par dl blir sikkert liggende igjen, men ikke nok til engang å gi hentydning på at olja du peiler etter et skifte har endret farge.

 

Så stiller meg undrende til skremselspropaganda du fremviser her anngående skadeligheter ved "flush".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner fortsatt ikke problemet du fremstiller her.

1L forurenset olje liggende igjen i motoren? Ikke engang om du skifter olje på kald motor. Dette er noe jeg aldri har opplevd når jeg har flushet motoren, uavhengig av stoffer du kjøper på eurospar eller om du bruker diesel. (Diesel er INGEN kvakksalverversjon).

Par dl blir sikkert liggende igjen, men ikke nok til engang å gi hentydning på at olja du peiler etter et skifte har endret farge.

 

Så stiller meg undrende til skremselspropaganda du fremviser her anngående skadeligheter ved "flush".

 

Dersom du lever av disse produktene så er det ikke rart du stiller deg undrende...

 

Poenget mitt er at man skal utvise forsiktighet ved innvendig rengjøring av motoren. Diesel har den egenskapen at det virker viskositetsreduserende på olja, og i verste fall kan man påføre motoren skader dersom man etter kvakksalverflush kjører med for mye diesel. Men fortvil ikke, det vil sikkert gå bra i de aller fleste tilfeller. Selv bytter jeg olje ofte nok til at motorflush er unødvendig.

 

Videre kan jeg nok glatt klare å påvise 1 liter uskiftet olje på min motor dersom det skulle knipe.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår