BillyBug Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 Hei noen som kunne svare meg på hva slags olje som skal på Golfen min?? er en 1,9 TDI 96 modell.. Viskositet osv.. Håper på svar. Magne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet September 27, 2008 Rapporter Share Skrevet September 27, 2008 En god helsyntetisk olje, 5W-40 eller 5W-50 er fint. :) Husk å skifte oljefilter (bruk originalt eller tilsvarende), og skygg unna mineralolje og delsyntetisk. Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet September 29, 2008 Rapporter Share Skrevet September 29, 2008 http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/chooseNOR.asp Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 29, 2008 Rapporter Share Skrevet September 29, 2008 En god helsyntetisk olje, 5W-40 eller 5W-50 er fint. :)Husk å skifte oljefilter (bruk originalt eller tilsvarende), og skygg unna mineralolje og delsyntetisk. Som jeg har sagt tusen ganger før så er 50 tykkere enn de fleste produsenter anbefaler til sine motorer. 40 er nok den høyeste varmviskositeten man vil anbefale til motoren det her er snakk om. Kaldviskositeten kan man i den kalde årstid med fordel strekke ned mot 0. Ellers er jeg enig i det med syntetisk olje! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Finn- Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 Castrol TXT 505 00 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loffus Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 hei prøv med castrol olje(får kjøpt de på mekonomen) 10v 40 husk å skift filter også. helst pluggane også... kansje en motorflusch kansje siden de er en litt eldre bil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2008 hei prøv med castrol olje(får kjøpt de på mekonomen) 10v 40 husk å skift filter også. helst pluggane også... kansje en motorflusch kansje siden de er en litt eldre bil? For det første er det ikke plugger på en dieselbil, medmindre det var glødepluggene du hadde i tankene. For det andre kan motorflush være skadelig. Dessuten er det ca 10% dispergenter og detergenter i selve motorolja, som nettopp skal bidra til å holde motoren ren innvendig. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 5-40 på dieseln din, syntetisk. SKAL bidra ja, men men.. alt avhengig av hvilket intervall de enkelte har på oljeskiftene sine. Motorflush skader ikke motoren din, med mindre du har kjørt 100 000 uten å skiftet olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 5-40 på dieseln din, syntetisk. SKAL bidra ja, men men.. alt avhengig av hvilket intervall de enkelte har på oljeskiftene sine. Motorflush skader ikke motoren din, med mindre du har kjørt 100 000 uten å skiftet olje. Motorflush er neppe i seg selv skadelig, men hvis man faller for fristelsen å gjøre det på feil måte kan det bli igjen rester av dette i smøresystemet. Ved vanlige oljebytter får man som regel ikke byttet mer enn ca 75% av oljemengden. Dette innebærer at 25% av hva det nå måtte være kan bli igjen i motoren, med de følger det får for viskositet og smørende egenskaper. Jeg forventer at en profesjonelt gjennomført motorflush tar hensyn til dette. En annen måte å rengjøre motoren på kan være å gjennomføre 2 olje- og filterskift med kort mellomrom. Når det gjelder syntetisk olje har ikke de kun bedre egenskaper hva levetid angår, fordelene er flere enn som så. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Finn- Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 hei prøv med castrol olje(får kjøpt de på mekonomen) 10v 40 husk å skift filter også. helst pluggane også... kansje en motorflusch kansje siden de er en litt eldre bil? husk at 10w 40 er bare betegnelsen på viskositeten til olja. med andre ord så er ikke dette det viktigste å se på når en handler olje til bilen... En BØR kjøpe den olja som har den oljenormen som motoren/fabrikant krever. (f eks. 505 00, 505 01, 507 00+++ ) dette står opplyst i instruksjonsboka.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 husk at 10w 40 er bare betegnelsen på viskositeten til olja. med andre ord så er ikke dette det viktigste å se på når en handler olje til bilen... En BØR kjøpe den olja som har den oljenormen som motoren/fabrikant krever. (f eks. 505 00, 505 01, 507 00+++ ) dette står opplyst i instruksjonsboka.. Som jeg skulle sagt det selv. Og vel også har sagt det i bøttevis av andre tråder :D Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Så hva er feil måte å bruke motorflush på siden du tydeligvis har vært borti dette? 25% av olja igjen i motoren? Dette har jeg enda til gode å oppleve. Men tapper du av en kald motor skjønner jeg at du opplever dette problemet. Evnt. 2 oljeskift etter hverandre har vel lite for seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Så hva er feil måte å bruke motorflush på siden du tydeligvis har vært borti dette?25% av olja igjen i motoren? Dette har jeg enda til gode å oppleve. Men tapper du av en kald motor skjønner jeg at du opplever dette problemet. Evnt. 2 oljeskift etter hverandre har vel lite for seg. Men si meg, ser du ikke hva jeg skriver? Hvis man prøver seg med kvakksalverversjonen av motorflush og heller f eks en liter dieselolje ned i bunnpanna så vil dette riktignok rense motoren, men siden man ikke får ut den oljen som befinner seg i kanaler, slanger, oljekjøler osv. Etter å ha tilbragt noen timer inne i motoren jeg bygger ser jeg tydelig at det er mange steder det kan befinne seg gjenværende olje. Ikke nødvendigvis 25%, men en større eller mindre mengde avhengig av motorkonstruksjon. La oss nå for eksempelets skyld si at det befinner seg 1 liter gammel olje i motoren etter oljebyttet. Den nye olja vil blande seg med denne, og da sier det seg selv at egenskapene til olja ikke vil være like gode som om den ikke var utblandet med gammel olje. Derfor kan det være en mulig løsning å gjennomføre nok et oljebytte etter kort tid. Ved normale oljeskiftintervaller og normal forurensning av olja bør dog verken motorflush eller andre særtiltak være nødvendig. Dagens oljer er som sagt i seg selv ganske gode til å løse opp dritt og deretter sørge for at den holder seg flytende og transporteres til filteret. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 skjønner fortsatt ikke problemet du fremstiller her. 1L forurenset olje liggende igjen i motoren? Ikke engang om du skifter olje på kald motor. Dette er noe jeg aldri har opplevd når jeg har flushet motoren, uavhengig av stoffer du kjøper på eurospar eller om du bruker diesel. (Diesel er INGEN kvakksalverversjon). Par dl blir sikkert liggende igjen, men ikke nok til engang å gi hentydning på at olja du peiler etter et skifte har endret farge. Så stiller meg undrende til skremselspropaganda du fremviser her anngående skadeligheter ved "flush". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 skjønner fortsatt ikke problemet du fremstiller her. 1L forurenset olje liggende igjen i motoren? Ikke engang om du skifter olje på kald motor. Dette er noe jeg aldri har opplevd når jeg har flushet motoren, uavhengig av stoffer du kjøper på eurospar eller om du bruker diesel. (Diesel er INGEN kvakksalverversjon). Par dl blir sikkert liggende igjen, men ikke nok til engang å gi hentydning på at olja du peiler etter et skifte har endret farge. Så stiller meg undrende til skremselspropaganda du fremviser her anngående skadeligheter ved "flush". Dersom du lever av disse produktene så er det ikke rart du stiller deg undrende... Poenget mitt er at man skal utvise forsiktighet ved innvendig rengjøring av motoren. Diesel har den egenskapen at det virker viskositetsreduserende på olja, og i verste fall kan man påføre motoren skader dersom man etter kvakksalverflush kjører med for mye diesel. Men fortvil ikke, det vil sikkert gå bra i de aller fleste tilfeller. Selv bytter jeg olje ofte nok til at motorflush er unødvendig. Videre kan jeg nok glatt klare å påvise 1 liter uskiftet olje på min motor dersom det skulle knipe. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.