Gå til innhold

MotorOlje

Ranger emnet


BillyBug

Anbefalte innlegg

Lever svært lite av flush produkter av diverse sorter. Selv bruker jeg sjeldent flush. Bytter olje ganske ofte. Men til kunder som har ønsket flush har jeg ingen dårlige erfaringer.

Vis meg gjerne 1L olje ligger igjen i en vanlig motor. Erfaringer jeg har tilsier noe helt annet.

Hva du evnt har lest deg til i diverse blader eller ikke kan ikke jeg støtte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lever svært lite av flush produkter av diverse sorter. Selv bruker jeg sjeldent flush. Bytter olje ganske ofte. Men til kunder som har ønsket flush har jeg ingen dårlige erfaringer.

Vis meg gjerne 1L olje ligger igjen i en vanlig motor. Erfaringer jeg har tilsier noe helt annet.

Hva du evnt har lest deg til i diverse blader eller ikke kan ikke jeg støtte opp.

 

Ikke heng deg opp i denne literen. Eksempelet jeg nevnte kan gjerne kalles worst case scenario, ikke nødvendigvis en vanlig motor. Jeg har selv en helt original motor hjemme i vognskjulet hvor det er igen ca 5 liter gammel olje i motoren etter oljeskift.

 

Avslutningsvis kan jeg berolige deg med at jeg ikke har tilegnet meg dette gjennom blader. Selv om det ikke nødvendigvis trenger å være så gæærnt, medmindre det heter Gatebil. En sykkelreparatørs veier er dessuten uransakelige...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1L eller 25% av olje på en motor som trenger 4L.. Samme side av en sak.

Om din motor (ukjent for meg fabrikat) holder igjen 5 liter, så gjør ikke en vanlig bilmotor det ala 1.9tdi som trådstarter har.

Om dine veier er uransakelige, så betyr det ikke at du automatisk har rett.

 

Men det er altså en automatikk i at du har rett... En bilmekaniker trenger ikke nødvendigvis å ha kunnskap om hvor mange liter som totalt befinner seg i motoren, selv om han ser hvor mye som renner ut ved oljeskift.

 

Selvsagt ligger det ikke igjen 5 liter i en tdi, det er trolig mer enn motorens totale oljevolum. Dersom du tar deg bryet med å lese det jeg skriver, så vil du se at jeg hele tiden bruker ordet "kan", feks "Dette innebærer at 25% av hva det nå måtte være KAN bli igjen i motoren".

 

Det er altså ingen dramatikk i at det ligger igjen en større eller mindre mengde olje i motoren etter oljeskift, men dersom denne væsken er noe annet enn olje så KAN det medføre en viss risiko for uheldige endringer av viskositeten og smøreevnen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vis" og "kan" hele tiden.

 

I tilfellet trådstarter som har 1.9tdi så er det ingen VIS og KAN.

Hva slags tilfeller du har i vognskjulet har ikke jeg greie på.

 

Du er nær ved å havne i den store tråden for skrivefeil, men jeg skal la det gå denne gangen...

 

Trådstarter lurte på hva slags oljekvalitet og -viskositet han skulle ha på motoren sin, og det tør være greit besvart for lenge siden. At jeg kommer med noen generiske betraktninger og advarsler om kvakksalverflush skader ingen, men noen med mer peil på den aktuelle motortypen får uttale seg om hvorvidt det er et problem på akkurat den motoren. Uten at du dermed har godtgjort hvor mye olje som totalt befinner seg på en 1,9 tdi...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif eller ikke.

 

Du tråkket ned på et tidligere innlegg av et brukermedlem som hentydet til flush.

Og ja jeg vet hvor mye olje som går i 1.9tdi. Og vet at 25% av oljen ligger ikke igjen i den motoren. Vet også at flush på den motoren ikke skader.

Hvorvidt dine egne motorer blir skadet eller ikke har du selv peiling på.

 

Hold deg til trådstarter sine spm og ikke flush ut av deg ting som ikke har betydning for emnet i det hele tatt som du som oftest gjør i trådene her inne, selv hvorså stor sykkelreperatør du er eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveleif eller ikke.

 

Du tråkket ned på et tidligere innlegg av et brukermedlem som hentydet til flush.

Og ja jeg vet hvor mye olje som går i 1.9tdi. Og vet at 25% av oljen ligger ikke igjen i den motoren. Vet også at flush på den motoren ikke skader.

Hvorvidt dine egne motorer blir skadet eller ikke har du selv peiling på.

 

Hold deg til trådstarter sine spm og ikke flush ut av deg ting som ikke har betydning for emnet i det hele tatt som du som oftest gjør i trådene her inne, selv hvorså stor sykkelreperatør du er eller ei.

 

 

Jeg tråkket ikke ned på noen som helst, heller ikke deg. Du bør gjøre noe med din egen virkelighetsoppfatning, dersom du mener det jeg skrev er å tråkke ned på noen.

 

Dersom du tror jeg er den eneste som har et slikt syn på kvakksalverflush tar du skammelig feil. Videre har jeg holdt meg ganske strikt til emnet slik jeg oppfatter det.

 

Fortell så hvor mye olje som går på en 1,9 tdi etter overhaling, og fortell samtidig hvor mye som etterfylles ved oljeskift. Underbygg gjerne med relevant empiri innen emnet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, såvidt jeg vet har ikke trådstarter overhalt motoren sin, bare ute etter vite hvilken olje han skal bruke på motoren.

Har ikke behov for å underbygge hvilket som helst empiri som du kaller det. Men du burde tåle å få kritikk for slikt du kaller kvakksalverflush. Du sier jeg må bygge opp om det jeg skriver.

Ser ikke at du henviser til skader oppstått ved kvakksalverflush brukt på 1.9tdi. Nei, fei for egen dør før du retter ut mot andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, såvidt jeg vet har ikke trådstarter overhalt motoren sin, bare ute etter vite hvilken olje han skal bruke på motoren.

Har ikke behov for å underbygge hvilket som helst empiri som du kaller det. Men du burde tåle å få kritikk for slikt du kaller kvakksalverflush. Du sier jeg må bygge opp om det jeg skriver.

Ser ikke at du henviser til skader oppstått ved kvakksalverflush brukt på 1.9tdi. Nei, fei for egen dør før du retter ut mot andre.

 

Du er vanvittig slitsom... Min henvisning til oljemengde ved overhaling var selvsagt for å prøve å finne ut hvor mye olje man fyller på da, i forhold til hvor mye man fyller ved senere oljeskift. Det kunne jo gi et godt inntrykk av risikoen ved kvakksalverflush (og nei, jeg har ikke beskyldt deg for å bedrive kvakksalverflush) Denne diskusjonen fører uansett ingensteds hen. Selg meg heller 2,5 tdi-blokka du har stående :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

komplett blokk med veiv. innmaten er tatt ut, men følger med. er også reimhjul + eksterne duppeditter som oljefilterhus og slikt. Er vel bare fraktkostnadene som setter stopper for dette.

 

Dette er riktignok både off topic og kjøp&salg, men dersom vi finner en fraktløsning som ikke dobler prisen er jeg svært interessert. La meg undersøke litt. Som sykkelreparatør har jeg makt til å flytte fjell vet du (Stormannsgal? Jeg?), så da burde det la seg gjøre å flytte ei motorblokk :D Kommer tilbake via PM.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår