Gå til innhold

Koble element i 2x2ohm/ Nytt Spm 01/10-08

Ranger emnet

Jebus

Anbefalte innlegg

WTF??? koble et element i 2+2ohm?? hva mener du?

En sub har som regel EN, eller TO spoler. Disse er som regel på 2 eller 4ohm, så en sub med 2 spoler har da enten 2+2ohm, eller 4+4ohm. Det finnes du forskjellige måter å koble disse elementene på, for å forandre motstanden.... Men hva du mener, er jeg heller usikker på

Har du en/flere sub(er)? eller skal du kjøpe ny sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en enkel sub med 2x4ohm, kan denne koples i 2 og 8 ohm. Om du har en med 2x2ohm, kan denne koples i 1 og 4 ohm. :) Så om du har en forsterker som ikke er stabil i 1ohm, får du mest styrke ved å velge 2x4ohm. Er den stabil, får du mest effekt ved 2x2ohm. Men for all dell, begge deler funker. :) Dersom du har to suber, stiller det seg litt annerledes, for øvrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et element med 2x2ohms spoler kan kobles til en forsterker som 1 (paralellkobling av spolene) eller 4 ohm (seriekobling av spolene). Derfor er spørsmålsstillingen din litt feil.

"Alle" bilforsterkere kan brokobles i 4 ohm, samt alle monoblokker kan drive 4 ohm, så der er du trygg.

Endel monoblokker kan tåle å belastes med 1 ohm, for maks effekt ut.

Les spesifikasjonene til forsterkerne i den prisklassen du vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et element med 2x2ohms spoler kan kobles til en forsterker som 1 (paralellkobling av spolene) eller 4 ohm (seriekobling av spolene). Derfor er spørsmålsstillingen din litt feil.

"Alle" bilforsterkere kan brokobles i 4 ohm, samt alle monoblokker kan drive 4 ohm, så der er du trygg.

Endel monoblokker kan tåle å belastes med 1 ohm, for maks effekt ut.

Les spesifikasjonene til forsterkerne i den prisklassen du vurderer.

Hvor mye har W på forsterken og si i forhold til sub'en

? Min sub har opggitt effekt på 500-1000 w rms, mens en dynabel forsterker jeg ser på har oppgitt 4 Ohm 450 w rms, vil denne forsterken holde til sub'en da hvis jeg brokobler den i 4 ohm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider