Gå til innhold

Audi 100 vs. Audi A6 vs. Audi A4

Ranger emnet


Rebell

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 93 Audi 100 2.3E som jeg tenkte å bytte ut.

Har tenkt på A6 2.6 Avant 96/97 mod. og Audi A4 1.8T Avant 96/97 mod.

 

Men lurer på: Er det noe merkbar forskjell på min bil og en A6 96/97 mod? Tenker på om den føles og oppleves som nyere, forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet på interiør osv. Eller blir det i prinsippet å bare bytte til en litt nyere Audi 100?

 

Hvordan oppleves en A6 på nevnte punkter i forhold til en A4?

Har hatt A4 selv, men ikke kjørt en slik A6.

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 93 Audi 100 er i grunnen samme bilen som en 96/97 A6! Begge er oppbygd på samme karosseri (C4), og forskjellen er kun noen få kosmetiske detaljer. Så ja, det blir bytte til en litt nyere 100, men hvorfor ikke. Det er en sabla god bil med mye komfort og god plass.

 

En 96/97 A4 ville jeg skygget unna. Disse ha som du sikkert vet, en del sykdommer med multiknirk-opphenget sitt. Skal du ha en A4 så kjøp 2001 eller nyere.

 

 

Hei!

 

Jeg har en 93 Audi 100 2.3E som jeg tenkte å bytte ut.

Har tenkt på A6 2.6 Avant 96/97 mod. og Audi A4 1.8T Avant 96/97 mod.

 

Men lurer på: Er det noe merkbar forskjell på min bil og en A6 96/97 mod? Tenker på om den føles og oppleves som nyere, forskjell på kjøreegenskaper, opplevd kvalitet på interiør osv. Eller blir det i prinsippet å bare bytte til en litt nyere Audi 100?

 

Hvordan oppleves en A6 på nevnte punkter i forhold til en A4?

Har hatt A4 selv, men ikke kjørt en slik A6.

 

Noen meninger?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har blandet erfaring med A4. Forstillingsdeler var forbruksvare på den jeg hadde ja.

 

Men hadde håpet at forskjellen mellom 100 og førstegen. A6 var litt større. Ikke kosmetisk, men at det oppleves som en annen og nyere bil med tanke på komfort, støy, kjøreegenskaper etc. Og at den oppleves som ett hakk opp eller tre fra 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har merket meg endel forskjeller med Audi 100 og A6 av C4 type som gjør at A6en oppleves som nyere:

 

A6 har:

- Nyere baklykter, ryggelys er ikke så store.

- Airbag (tror bare 100 har ProCon)

- Nyere tekstildetaljer innvendig (dørtrekk,setetrekk)

- Hvite blinkers

- Linselykter

- Andre instrumenter (Kromringer på enkelte modeller)

 

Det er vel stort sett de største forskjellene, hadde selv en Audi 80 94 og gikk til en Audi A6 95, og den er 10x mer komfertabel og stillegående og føles mye mer moderne. Audi 100 er vel litt mer som en stor Audi 80.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt A6'en i snart 1 måned tenker jeg, etter mye leting. Og endel skruing etter at jeg fikk den. Er endel rusk av biler der ute, og mange krever alt for mye. Kan tenke meg at A6 med V6 var en bil i 600-800 000 klassen som ny. Jeg har el-vinduer, el takluke, 3 ekstra instrumenter, varme i seter, el-speil, ABS, airbag, antiskrens, stålbjelker, ekstralys (linselykter), Originalt 8 høyttalere ++. Altså masse ekstra.

 

Motoren har ruslet 290 000km og går som en drøm. Hverken bil eller motor bærer preg av bruk, alle servicer er fulgt, firmabil kjørt på langkjøring og opprinnelig eier er DNB Nor. :-) Bruker ikke olje. Det er massevis av krefter, men det er ingen sportsbil. Den liker seg best å ligge å dra mellom 1000-2000rpm, men drar fantastisk om du virkelig trår. Best er det ved 4000-5500. Jeg hører folk sier du høyere bensinforbruk med 2.6en enn 2.3en, men omtrent samme kreftene.

Mulig det er sånn, aldri kjørt en 2.3, men ligger ca 0,8-0,9 ved kjøring på motorvei (80-120km/h) og ca 1.2 med bykjøring. Jeg har som sagt latomat = høyere bensinforbruk.

Jeg synes kvaliteten på interiøret kan matche nye biler, og bilen skiller seg ikke brutalt ut når du parkere ved siden av biler som er år 2000+.

Folk tror ofte jeg har en langt nyere en 95, og fronten er egentlig ganske lik 2.gen A6, men baken skiller seg ut.

 

Men motoren er en drøm:

Seperat generator på hver plugg = ingen fordeler!

Ingen AFM som på vanlige biler = AFM og temperatursensor sitter på forskjellige steder = billigere om byttes!

Masse plass i motorrom for kamremskifte etc.

Utrolig ryddig og fin motor, alt er "der det skal". En ordentlig "denne har man lyst til å reparere selv" motor!

 

Selv etter 290 000km kjenns den ut som en nybil å kjøre:)

Jeg angrer ikke!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen forskjell på kjørekomfor på 100 og a6.Er kun kosmetiske forskjeller ja som nevnt ovenfor her.

 

Motormessig ER det forskjell.Den 5 sylindra 2,3 literen er en mye bedre motor en både 2,6 og 2,8v6.

Den har like mye kraft,betydelig mindre forbruk,er mere slitesterk og pålitelig(MYE MERE)Og ikke minst er det en tett motor,med tanke på oljelekasjer,oe som langt fra disse v6 motorene er.Og ikke for å glemme lyden,den er rå i forhold til dette kvinet på v6erne..

 

Nei å bytte fra en 100 2,3 til a6 c4 er bortkastet etter min mening..Men det er jo meg d da:)

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett de største forskjellene, hadde selv en Audi 80 94 og gikk til en Audi A6 95, og den er 10x mer komfertabel og stillegående og føles mye mer moderne. Audi 100 er vel litt mer som en stor Audi 80.

Audi 100 C4 mer som en stor Audi 80? Javel. Og hva er en 1996 Audi A6 da? Det er som sagt akkurat samme bil, med som jeg sa, noen kosmetiske forskjeller.

 

jeg har merket meg endel forskjeller med Audi 100 og A6 av C4 type som gjør at A6en oppleves som nyere:

 

A6 har:

- Nyere baklykter, ryggelys er ikke så store.

- Airbag (tror bare 100 har ProCon)

- Nyere tekstildetaljer innvendig (dørtrekk,setetrekk)

- Hvite blinkers

- Linselykter

- Andre instrumenter (Kromringer på enkelte modeller.

 

-Ja, baklyktene er 'skrådde' (for mer komfort) ;)

-Airbagen får man ikke bruk for?

-A100 har de samme tekstildetaljer innvendig, alt etter type.

-Akkurat de samme hvite blinkerene får man til A100.

-Ja, linselykter ser bra ut, kromringene også.

I tillegg har A6 type C4 lakkerte lister på dørene og hellakkerte fangere. Grillen har også en litt annen bøy over lyktene. Men som sagt, alt dette er kosmetikk på en bil som er akkurat den samme som Audi 100 C4.

 

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det vel ingen tekniske "forbedringer" fra 100'n på de første A6ene (C4). Bare for å bekrefte det Quattro73 sier: Jeg har en '91 100 2,8 Quattro, og en kompis av meg har en '96 A6 2,6. Jeg har kjørt A6'n hans flere ganger, og det er rett og slett ingen forskjell på kjørecomfort/egenskaper. Alt er det samme som på 100'n, og alle forskjeller er kosmetiske. Og jo, du får airbag i 100. Hadde det selv i min forrige 100 med 2,3 fra '93. Har det såkalte Procon-ten Sicherheitssystem på den jeg har nå, men det tror jeg kanskje bare kom på de eldste 100 C4-modellene. Akkurat som setene med nakkestøtter med "hull" i. Dermed fremstår A6 C4 rett og slett bare som en kosmetisk mer moderne 100.

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hm litt delte meninger her, men kan noen gi meg et svar på forskjellen på en 95 audi a6 og en 96 a6 avant? ikke så mye inne på de, som dere skjønner :) og hva er egentlig den store vitsen med a6 med v6 motor vist en audi 100 5 sylinder går bedre og bruker mindre?..tenkte på ny bruktbil så prøver og unngå en skuffelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat ute og så på det, men det så ut som om det bare var en helt blank kul.. Tar en ekstra kikk på det i morgen :) har du noen anelse om grøftelys fra 100 kan passe? må jo endre litt på "rillene" der nede men, synes grøftelysene på 100 er fine :)

1996 Audi S6 2.2tq sedan

1996 Audi A6 2.5TDI

1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt]

1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår