Gå til innhold

4WD vs Antispinn,Antisladd,esp osv

Ranger emnet

Rayjo1970

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp vraket vår kjære Toyota Corolla 99 mod 4WD:( så nå lurer jeg på følgende, da vi sansynligvis ikke har råd til 4wd lenger, hvor bra er disse antispinn,antisladd, esp og traction control mfl i forhold til 4wd?

Vi har egentlig lyst til å fortsette å være toyota eiere hvis vi bare kan finne noe tilsvarende bil.

Håper noen har noen forklarende råd, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nettopp vraket vår kjære Toyota Corolla 99 mod 4WD:( så nå lurer jeg på følgende, da vi sansynligvis ikke har råd til 4wd lenger, hvor bra er disse antispinn,antisladd, esp og traction control mfl i forhold til 4wd?

Vi har egentlig lyst til å fortsette å være toyota eiere hvis vi bare kan finne noe tilsvarende bil.

Håper noen har noen forklarende råd, på forhånd takk!

ESP kan nok gi en 2wd bil like bra eller også bedre stabilitet på vinterveier enn mange 4X4 biler uten slike hjelpemiddler.

Men antispinn/traction control, gjør ikke en 2wd til en 4X4 framkommlighet.

Men med dagens utvikkling av Vinter Norge, så er jo 4X4 for de fleste helt bortkasta.

Selv har jeg kjørt 2wd så og si altid. og kan ikke huske når jeg fikk problemer med framkommligheten, selv ikke ved kjøring over fjellet til østlandet i januar/februar har jeg hatt noe som helst problemer.

Ikke på vestlands krøtterstier heller. eller påskefjellet, når vi leide hytte.

Men om du likevell ønsker 4X4, så kan en finne 4X4 biler som ligger omtrent i samme prisklasse som 2wd biler.

Om du viser til dine bilkrav og prisklasse, kanskje vi klarer å gi noen konkrete tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så store krav men en bil i Toyotas kvalitetsklasse eller bedre ville ha vært ok, stasjonsvogn er et must. Trenger sansynligvis ikke 4wd men esp ol ville nok stå høyt på ønskelista da vi har en lei bakke i boligfeltet som utfordrer både bil og sjåfør på vinterstid med endel hålke.

Prisklasse: 170000 - 220000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP gir deg ingen ekstra trekkraft opp isete bakker. ESP hjelper hvis man får sladd eller lignende, særlig i høye hastigheter. Det finnes ingen erstatning for firehjulstrekk hvis man er avhengig av å kjøre ubrøytede, særlig glatte eller veldig bratte bakker vinterstid.

Hva med å parkere nedenfor bakken de dagene i året bakken er ufremkommelig?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så store krav men en bil i Toyotas kvalitetsklasse eller bedre ville ha vært ok, stasjonsvogn er et must. Trenger sansynligvis ikke 4wd men esp ol ville nok stå høyt på ønskelista da vi har en lei bakke i boligfeltet som utfordrer både bil og sjåfør på vinterstid med endel hålke.

Prisklasse: 170000 - 220000

Hm! Ok. trur du har mer brukt for framkommlighet, enn ESP.

ESP hjelper deg kun, når du skal ned, og får sladd i svingen.

Ikke så mye hjelp for å komme opp, siden ESP vil bremse deg, om du sklir i svingen på vei opp.

Men det er ikke kun Toyota som har enorm drifts kvalitet. Jeg mener de fleste nyere japanske biler har tillsvarende kvalitet.

Og Subaru, er jo værdensmester i gode kjøreegenskaper og 4X4.

Altså dem er bare best, når det gjelder personbil med 4X4.

Her har jeg en link, til en middels stv. omtrent på størrelse med den du hadde. og 1,5L motor har jo 106Hk og boksermotoren er ganske villig, selv om effekten sier noe annet.

Subaru

Lenke til kommentar
Del på andre sider