Gå til innhold

hvordan koble i 2ohm?

Ranger emnet

jimmen

Anbefalte innlegg

Sia du har ei monoblokk har du berre ein utgang. Men du har 2 tilkoplingspunkter på forsterkeren slik at det du kan parallellkoble bassene direkte på forsterkeren. Forsterkerutgangen er ikkje på 2ohm, Det er lasten (høgtalerene) som har ein motstandsverdi. For å få ein last på 2ohm må du seriekoble spolene og parallellkoble subbene. (parallellkoblingen kan du gjera direkte på forsterkeren.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne litt jeg. Jeg har en sub type jalla, som jeg har kobla 2 ohm. Er dette en fordel i forhold til å koble 4ohm?

Vel du kan ikkje koble den i 4ohm. Fordelen er vel at forsterkeren gir ut meir effekt i 2ohm enn 4ohm. (kan gå litt utover lydkvaliteten)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan ikkje koble den i 4ohm. Fordelen er vel at forsterkeren gir ut meir effekt i 2ohm enn 4ohm. (kan gå litt utover lydkvaliteten)

? Står jo i instruksjonene jeg fikk med elementet?

Er 4 måter å koble, 1 x 2ohm, 2 x 4ohm og 1 x 8ohm.

Beklager trådstarter at jeg bruker tråden, men da slipper jeg å lage en selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo i instruksjonene jeg fikk med elementet?

Er 4 måter å koble, 1 x 2ohm, 2 x 4ohm og 1 x 8ohm.

Det der er tre måter å gjøre det på, den i midten består av å drive hver 4-ohms spole separat med en to-kanals forsterker (eller to monoblokker). Skal du bruke én monoblokk, blir det enten 2 eller 8 ohm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia du har ei monoblokk har du berre ein utgang. Men du har 2 tilkoplingspunkter på forsterkeren slik at det du kan parallellkoble bassene direkte på forsterkeren. Forsterkerutgangen er ikkje på 2ohm, Det er lasten (høgtalerene) som har ein motstandsverdi. For å få ein last på 2ohm må du seriekoble spolene og parallellkoble subbene. (parallellkoblingen kan du gjera direkte på forsterkeren.

gidder ikke å skrive en rask tegning på dette?

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hva med å paralellkoble hver av spolene på hvert element(1 ohm), for så å seriekoble inn på Soundmagusforsterkeren. Trur nok trådstarter har rett i att SMX'n har fire høytalerutganger..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331577(trykk på 4X)

Da sitter du igjen med to ledninger. Koble minus til minus på venstre ("stereo")høytalerutgang, + til høyre ("stereo") høytaler-utgang.

Men for all del sjekk bruksanvisniga først..!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gidder ikke å skrive en rask tegning på dette?

Har ingen tegning dessverre, men du kobler berre ein ledning mellom + på eine spolen med - på den andre spolen. (dette gjere du med begge subbene) Da har du ein + og ein - som er ubrukt pr basselement. Desse kontaktene kobler du på kontaktene på forsterkeren. (+ på + og - på-)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, men er jo 2 kanaler ut fra forsterkeren fordi..
... slike detaljer kan imponere en ukyndig kjøper. Det er doble tilkoblingsterminaler på den forsterkeren... har ingen ting med antall kanaler å gjøre, om det så var 32 høyttalertilkoblinger er det fortsatt en monoblokk, altså 1 kanal. Det er doble terminaler for å forenkle tilkoblingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider