Gå til innhold

Lite skilt foran

Ranger emnet

danielroising

Anbefalte innlegg

Jeg ringte skiltfabrikken og sa jeg skulle ha lite skilt foran og amerikansk bak. Det kunne jeg ikke få uten godkjenning fra biltilsynet.

Man kan selvfølgelig få skilter med tekst og lignende men ikke regnr. på bilen.

Men det er jo ikke noe problem å få det lagd i sverige ellernoe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk enda et svar på henvendelsene mine til vegvesenet og

samferdsselsdep. ang lite skilt.

Ser ut som dårlige nyheter dette:

Hei!

Jeg viser til din forespørsel på e-post 2. desember i år.

Det er kjøretøyforskriftens § 39-9 nr 1 3. ledd som bestemmer om det kan brukes lite kjennemerke på bil. Bil skal normalt ha det vi kaller store kjennemerker.

I denne bestemmelsen står det blant annet: "Bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt".

Vi har imidlertid sett på biler av den typen du har og det er plass til stort kjennemerke foran, men det vil dekke noe av luftinntaket. I følge importøren av denne biltypen har de aldri hatt problemer med kjølingen av motoren ved bruk av stort kjennemerke foran. Dette er bakgrunnen til at trafikkstasjonene er instruert om ikke å tillate lite kjennemerke foran på Mazda MX-5.

Du opplyser at mange biler av samme type har lite kjennemerke foran. Vi vet at en del bileiere ulovlig får laget et lite uorginalt kjennemerke som de så setter på foran, jeg vil tro at dette er tilfellet for de fleste du har sett. Det kan tenkes at noen få har fått lite kjennemerke på en trafikkstasjon ved en feil, men det gir ikke føringer for at flere skal få det. Alle disse kjennemerkene vil også etter hvert som de oppdages bli plukket av og gebyr blir utstedt for de som ulovlig har satt på lite kjennemerke.

Jeg vil til din orientering opplyse om at det om kort tid blir forbudt med lite kjennemerke foran på bil. De bilene som ikke har plass til stort foran, må da modifiseres slik at det blir plass.

Vennlig hilsen

Ivar Fjeldberg

:mad:

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er helt latterlig jeg. Her må man altså modifisere på bilene, slik at man skal få plass til et skilt som er over en halv meter langt!

Biltilsynet/Samferdselsdep. vil altså heller at biler i verstefall begynner å koke rundt omkring på veiene våre, fremfor å justere på kameraene i fotobokser og bomstasjoner.

Dette skjer samtidig med at UP skryter over at de nye digitale kameraene i fotoboksene er så gode at man kan kjenne igjen ettersøkte personer som sitter inne i bilene...

Heia Norge...

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...
Originally posted by KaiFred

I denne bestemmelsen står det blant annet: "Bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt".

Dette blir heller ikke praktisert, min far's Lightning har fått et stort skilt bak. Det passet egentlig ikke inn, men gutta på biltilsynet har måtte klippe kantene :eek: :eek: for at det skulle passe. Ser helt latterlig ut. Men gamlingen gir fan, gidd ikke å bry seg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

så kjør med egetprodusert skilt davel, og ta heller den 1000 lappen i bot for det... Liten sjanse allikevel for å bli tatt...

bør ikkje oppfordre til å kjøre med lite skilt, forumet på mopedportalen ble stengt av snuten for noen hadde oppfordret andre til å kjøre trimmet.. yeah, go snuten.. i tillegg til en tegning av en snutkjerring og noe drit..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo mange som kjører med lite (ulovlig) skilt framme da..som de har fått fiksa på skilt fabrikk...etter hva jeg har erfart funker det greit å ha lite fake skilt fremme,men er værre bak..blir stoppa med gang.. fokk tha police/biltilsynet :rolleyes:

Jeg vil til din orientering opplyse om at det om kort tid blir forbudt med lite kjennemerke foran på bil. De bilene som ikke har plass til stort foran, må da modifiseres slik at det blir plass.

dette kan da for fan ikke være mulig?

biltilsynet : "hei du,her har du ikke vist ikke plass. Vennligst tre til side så skal jeg hente vinkelslipern og sveiseapparatet...vi må bare modde litt her slik at du har plass til dette store flotte skiltet :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er umulig å få lite skilt foran, kun de som har kjøpt og fått den med lite skilt foran før oktober 2001 som har fått slikt skilt. Dem er heldige som fy, jeg selv har stort skilt på elise, og det subber og detter av i ett sett, ødlegger mer enn det gjør nytte for seg, det hemmer fremmkommeligheten og så ødelegger den karosseriet (tenker design/utseedne messig nå) da den tar nedi og løsner og skruene river opp glassfiber'n...

og konsekvensene av å kjøre med falsk skilt er noej ge ikke vil utsette meg selv for... (alt ifra 3.000 i forelegg til 2 år fengsel for dokumentforfalksning - har undersøkt litt detta da jeg tenkte å bare ha lite skilt der og holde kjeft)

Får passe på å kjøpe bil som orginalt har plass kun til Lite Smalt skilt foran om man vil ha det hetetter, og det er ikke mange bilene som har så liten plass foran... (er bare noen amcar's jeg veit om...

Lykke til - håper du får det, da mulig kanskje du kan hjelpe meg i den evige kampen om rettferdighet... (lissom, jeg så golf2 med lite skilt foran på siste bilkenaiker.no banetreffet, gjett om jeg blei litt irritert da.. den er faen meg fått det godkjent og.. jeg skjekket opp regnr på bitilsynet - men vedkommende som eier golf'en nå kjøpte golfen som den sto, med lite smalt skilt foran...)

Har og sett klistremerke reflex-skilt og, noen som veit noe om reglene rundt bruk av det? (sikkert like ille som dokumentforfalksning..)

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider