jon-t Skrevet September 29, 2008 Rapporter Share Skrevet September 29, 2008 Hei! Kjøpte meg nettopp to dynabel db-12 og ein dynabel 1502 forsterker, men trenger ein kasse no. Kor stort volum vil dere sei er optimalt ? Det blir ein lukka kasse. Bassbox 6 pro kom fram til at ein kasse på 124,3 liter vil vere optimalt. Er det ikkje litt for stort ? Får eg nok trykk inne i kassa? Kva lyd kan eg forvente meg ? Vil det vere nok trykk til å fylle ein Golf 3 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 30, 2008 Rapporter Share Skrevet September 30, 2008 Kanskje ein ide å gå inn på sida til eltek? http://www.mamut.net/dynabel/subdet268.htm Her står det at du skal ha 55 liter pr basselement. Det blir 110l. So skal du vel legge til volumet til basselementa. So 124,3l høyres ikkje feil ut. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 30, 2008 Rapporter Share Skrevet September 30, 2008 Ja, rundt 120 liter bør funke bra til 2 sånne. Lyd blir det, men ikke forvent allverden, dette er jo tross alt elementer til 500kr stk ;) Btw, så blir en BF1502 for liten til de subene, det holder ikke med 150 watt pr element, og du kan ikke brokoble forsterkeren og så paralellkoble subene, det takkler ikke forsterkeren... En Soundmagus x-1502 hadde vært bedre, eller allerhelst en BF4501 ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon-t Skrevet Oktober 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Siden eg allerede har kjøpt forsterkeren og tatt han i bruk så blir jo det litt bortkasta. 150w ikkje nok :S Men det beste vil da vere å brokoble dei i 8ohm då eller ? Forvente 300watt i 8ohm ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Siden eg allerede har kjøpt forsterkeren og tatt han i bruk så blir jo det litt bortkasta. 150w ikkje nok :SMen det beste vil da vere å brokoble dei i 8ohm då eller ? Forvente 300watt i 8ohm ? Stemmer dette. Har ikkje sjekket, men rekner med at sub er på 4ohm og har enkel spole. Da seriekobler du subbene og brukobler forsterkeren. Forsterkeren vil da yte 300w rms Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Stemmer dette. Har ikkje sjekket, men rekner med at sub er på 4ohm og har enkel spole. Da seriekobler du subbene og brukobler forsterkeren. Forsterkeren vil da yte 300w rms Denne teorien er jeg ikke helt enig i.. Seriekobler man spolene får man 8ohm.. Brokobling av forsterker gir 1x480W Rms ved 4 ohm. Ved 8 ohm skulle det vell bli 1x240W Rms, noe forsterkeren ikke er ment for. 2 kanaler, 2 subber.. Hvorfor ikke gjøre det ganske så enkelt ved å bruke subbene på hver sin kanal? Da har man 300W RMS totalt ved 4 ohm.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Denne teorien er jeg ikke helt enig i..Seriekobler man spolene får man 8ohm.. Brokobling av forsterker gir 1x480W Rms ved 4 ohm. Ved 8 ohm skulle det vell bli 1x240W Rms, noe forsterkeren ikke er ment for. 2 kanaler, 2 subber.. Hvorfor ikke gjøre det ganske så enkelt ved å bruke subbene på hver sin kanal? Da har man 300W RMS totalt ved 4 ohm.. Dette har du nok ikkje so mykje peiling på ser eg. Forsterkeren gir 150w pr kanal ved ein last på 4ohm. Seriekobling av 2 basselementer gir 8ohm. Ved brukobling brukes selfølgeligt begge forsterkerkanalene. Dei må dele på lasten. Dvs at ein forsterkerkanal "ser" ein last på 4ohm. Da vil ein forsterkerkanal gi ut 150w. Akkurat det same som ved å koble ein bass pr kanal. Ein forsterker klarer nok ikkje å doble effekten ved halvering av lasten. (sjølv om nokre forsterkere er ganske nær) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Bruker du begge kanalene, har du 2 paralelle "kretser". Hver krets har en impedans på 4ohm (basselementet) og en effekt på 150W. (Begge kretsene vil da ha totalt 300W) Brokobler du kanalene, vil du ha èn krets. Ifølge spesifikasjonene fra produsenten skal denne forsterkeren gi 480W ved 4ohm. Men siden basselementene er koblet i serie, gir desse en impedans på 8ohm (Rt = R1+R2). Dobler man impedansen/motstanden, halverer man effekten. Med andre ord, du vil få en effekt på 240W ved 8ohm, 60W mindre enn ved å bruke begge kanalene til hver sitt element. Edit: Ps. jeg jobber som energioperatør (bør jeg slutte?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Du trenger ikkje å slutte i jobben din. Du kan nok iallefall litt elektronikk! ;) MEN! Ein forsterkar klarer ikkje å doble effekten ved ein halvering av lasten. http://www.mamut.net/dynabel/subdet302.htm Som du ser her har forsterkeren ein effekt på 2x150w ved 4ohm. 2x240w ved 2ohm. 480w ved 4ohm brukoblet. 8ohm brukoblet står ikkje her, men det er 300w som den klarer å levere på den lasten. Er ingen ekspert på å forklare, men med din utdannelse skjønner du sammenhengen her. (hovedpoenget er at effekten blir ikkje doblet/halvert ved ein halvering/dobling av lasten) Du trenger ikkje å tvile på mine innlegg her. Eg tenker nøye over svar når det gjelder utrekninger og forklaringer. Matte var mitt beste fag på ungdomsskulen og eg har 5 års elektronikkutdannelse Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Støtter todleif her gitt ;) Trådstarter: bruk forsterkeren til frontsett, og kjøp deg en soundmagus x-1502 til subene, så får du ihvertfall litt liv i dem ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jon-t Skrevet Oktober 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Støtter todleif her gitt ;) Trådstarter: bruk forsterkeren til frontsett, og kjøp deg en soundmagus x-1502 til subene, så får du ihvertfall litt liv i dem ;) Det står jo oppgitt på subene at dei tåler 150watt rms då, kvifor vil eg gi dei noko meir enn dei tåler ? Har allerede ein eigen forsterker til frontsett. Dynabel anbefalte å ha ein sub på kvar kanal foresten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 Du trenger ikkje å slutte i jobben din. Du kan nok iallefall litt elektronikk! ;)MEN! Ein forsterkar klarer ikkje å doble effekten ved ein halvering av lasten. http://www.mamut.net/dynabel/subdet302.htm Som du ser her har forsterkeren ein effekt på 2x150w ved 4ohm. 2x240w ved 2ohm. 480w ved 4ohm brukoblet. 8ohm brukoblet står ikkje her, men det er 300w som den klarer å levere på den lasten. Er ingen ekspert på å forklare, men med din utdannelse skjønner du sammenhengen her. (hovedpoenget er at effekten blir ikkje doblet/halvert ved ein halvering/dobling av lasten) Du trenger ikkje å tvile på mine innlegg her. Eg tenker nøye over svar når det gjelder utrekninger og forklaringer. Matte var mitt beste fag på ungdomsskulen og eg har 5 års elektronikkutdannelse Ok.. Så forsterkeren vil levere samme utgangseffekt ved brokobling og 8ohm, som den ville ha gjort ved 2 kanaler og 4ohm? Jeg vil tro det er derfra du har 300W.. Ved 4ohm og brokobling vil forsterkeren da se 2ohm, men klarer kun å levere 480W (Altså 2x240W ved 2ohm)? Jeg må nok bite i det sure eplet denne gangen:rolleyes: (Men jeg har da et poeng om man tenker ohms lov, generelt.. :P) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 Ok.. Så forsterkeren vil levere samme utgangseffekt ved brokobling og 8ohm, som den ville ha gjort ved 2 kanaler og 4ohm? Jeg vil tro det er derfra du har 300W..Ved 4ohm og brokobling vil forsterkeren da se 2ohm, men klarer kun å levere 480W (Altså 2x240W ved 2ohm)? Jeg må nok bite i det sure eplet denne gangen:rolleyes: (Men jeg har da et poeng om man tenker ohms lov, generelt.. :P) Ja, du har fattet poenget. Ved brukobling brukes selfølgeligt begge forsterkerkanalene. Dei må dele på lasten. Er forsterkeren stabil i 2ohm, kan du ikkje laste den lenger ned enn 4ohm brukobla. Og so har du lært at effekten ikkje blir dobla ved halvering av lasten. (iallefall når det gjelder forsterkere) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg