Gå til innhold

Eldre bak rattet (Kanskje vi må få en ny lov i Norge?)

Ranger emnet


soNiXx

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ta teorien annenhvert år etter å ha fylt 60 er vel litt å ta i, er mange "oppegående" 60 åringer som trenger bil for å komme seg på jobb... :P

 

Ja det er da ikke noe problem å kjøre til jobb for det, bare å bestå teorien det! :)

Den skal jo alle som ferdes i trafikken kunne..

 

Hadde heller sett et par tvungne kjøretimer med en instruktør hvert annet år, for rett og slett å se om de klarer å følge trafikkbildet og få oversikt. Det ser det ut som om mange eldre sliter med desverre.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriprøve hvert år etter fylte 60 høres ut som en god ide!

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært centimeter unna og fått en bil i fronten/siden whatever. Og hva sitter bak rattet? Ei/en gammel tulling som knapt nok vet hva han heter, og IHVERTFALL ikke vet at JEG er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en tvungen "kontroll" dvs nesten som en 4 timers oppkjøring med en kyndig kjørelærer/sensor hvert 5te år hadde nok luket vekk 70-80% av de mest påtrengende talentløse bilførerene. Sagt det før,og jeg sier det igjen. Det er INGEN MENNESKERETT Å HA LAPPEN! Jeg suger som hjernekirurg. Ergo bør jeg ikke få operere noe som helst. Suger man som bilfører (type du trenger 20-25 oppkjøringer for å stå hårfint) så er man ganske enkelt ikke skikket. Skulle vært grense på max 3 oppkjøringer per 10 år...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget til trådstarter 100%

Såklart kjører ikke alle de eldre i traffiken dårlig, likedan som ungdommen. Det er en andel som ikke klarer og lese skilt, har glemt traffikregler og har plager på sine eldre dager, likedann som noen ungdomer MÅ kjøre idiot, fort som f på motorveg og raser forbi boligfelt/tettsteder uten og ense etter barn o.l objekter som fort kan føre til ulykker. Men dette gjelder jo ikke alle

 

Ingen skal ta alle under en kam, det er for trangsynt.

 

Så ja. At de eldre skulle ta prøveføre og oppkjøring på nytt høres ut som ren fornuft, sammtidig som kjøreskolene og staten burde legge mer vekt på opplæring av ungdommene. Problemer med disse tingene er at det vil kose mer penger, det vil opptså store debatter og det vil alltid være noen som syns dette burde væra bannlyst... Og om det i praksis er gjennomført bart er jo et stort spørsmål i seg selv

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og si det sånn.. er Veldig mange over 60 som ikke skulle hatt lappen og VELDIG mange under 25 som ikke skulle hatt lappen, er mye ute og kjører og ser flere unge som tar unødvendige sjangser men de har en litt annen kjørestil en eldre.

Hos eldre går alt så jævelig sakte noe som såklart er normalt da reaksjonen forsvinner gradevis med årene.

og dette skaper såklart farlige situasjoner, men selv om man er dritt lei trenger man ikke kaste seg inn i det andre feltet så man såvidt går klar av bilen som ligger der og kaster seg inn foran bilen man nettopp kjørte forbi. Det er det ofte unge sjåfører gjør.

husker selv hvordan jeg kjørte når jeg fikk lappen med min gamle slitne Ford Fiesta 1.1 (lettere trimmet men akk).

 

men som det er sagt er jeg også lei av og lese/høre på nyheter at "Alle" unge er dårlige i trafikken og at de er skyld i alt.

er og dra alle under en kam og det er selvfølgelig feil.

 

er som Fjordparken var i fjor da flere kom med gamle slitne bakhjulstrekkere og spant runt og hærja til langt på natterstider så onkel kom Mye innom og endte med bøtlegging og diverse annet tull (saken har vært mye omdiskutert i "spotting i Drammen" fra side 52 om jeg ikke husker feil.)

 

så om det skal bli en nedre og øvre aldersgrense ville jeg satt fra 18-25 og 60 ->

om teori er nødvendig er det delte meninger om men Absolutt 1-2 timer med kjørelærer.

BMW E46 2003

VW Golf MK 3 Cab. Solg

Volvo S40 - Solgt

Prosjekt VW Golf Mk1 1,5 C Prosjekt tråd fra VW Golf Mk1 Owners Club.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er helt enig med deg. Men jeg synes 60 er litt drøyt. Man er tross alt ikke "gammel" når man er 60. Fattern er 58 nå og skal love dere at han kjører fra de fleste her inne. (hvis han vil). Pensjons alderen i norge er 67 år. Så hvis du hever den grensen til 70 skal jeg være enig. Etter du er pasert 70 burde det vært obligatorisk kjøre kurs hvert 5 år der sjafør lærere får myndighet til å inndra førerkort hvis de mener føreren er en fare for seg eller andre trafikaneter.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i dag har jeg vært å øvelseskjørt litt med den fine L en min:P Og det holdte på å gå gærent.

Jeg kjørte på en vei der det var 60 sone. og jeg hadde ikke vikeplikt for noen somhelst. og ut fra en butikk, sitter det en gammal grå håra fyr, og venter på at det skal bli klart. og når jeg er FÅ meter unna han, gasser han ut, og han så mot meg Lenge før han kjørte. så jeg måtte Svinge som et helvete unna, og heldigvis var det en bussholde plass, som jeg fikk svingt inn til. Han måtte ha vært Blind... skjønner ikke at sånne folk kan være i trafikken...

Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt)

Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 86 modell. (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en slik obligatorisk sjekk hvert femte år har liten hensikt.

En person som er 69år og kjører fint fyller så år og må ta en sjekk, men neste sjekk blir da etter fem år.

Kan tenkes at "noe" kan forandre seg på fem år...

 

Hadde vært mer hensiktsmessig hvis alle sjåfører over 70år måtte gjennomgå en sjekk hver andre år, minimum.

 

Forøvrig er jeg såpass radikal at jeg vil påstå at absolutt alle med gyldig sertifikat skulle vært pålagt en sjekk.

Finnes endel personer med fysiske handikapp som dem har fått etter dem har fått sertifikat, som f,eks en forandring i synsstyrke, og enkelte av disse anser ikke dette som et handikapp når dem skal ut i trafikken.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle mennesker har bøttevis med erfaring, men ikke oppmerksomhet eller reaksjonsevne. Unge (18-20) mot gamle (forbi best before)-debatter har liten hensikt da begge suger.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår