Gå til innhold

98 Audi A4 1.8T (turbo bytte)

Ranger emnet

olaudi

Anbefalte innlegg

Står at man kan hente ca 330 ut av GT28RS kittet. Da bør du hvertfall skifte til H-profil råder så er ganske sikker rådene ikke ryker. Er orginalt smidde stempler i 1.8T og bør vel holde til 350 etter hva jeg har lest.

Koster og mappe bilen også da:(

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg fortelle deg en fin liten historie du burdet forholde deg til når det gjelder din 1.8 liter ;)

Du kan ha 400hk på orginal innmat uten og ta kverken på den

men hk er som regel proporsjonelt med dreimoment og det er her motor tar kvelden.

Hvet om hvertfall 2 eksempler der motor har blitt målt til over 330 hk og bilene går fint den dag i dag, Det er rett og slett

Hvordan momentkurven blir satt opp som avgjør om det går bra eller ikke. Disse motorene liker absolutt ikke en hard momentkurve, eller altså at dreimomentet bygger seg kraftig fra start av. Dette igjen kommer ann på hvor flinke de som skal mappe bilen din er til og ta hensyn til slikt.

Men bruker du et seriøst firma gjør de deg nok pinlig klar over det ;)

Mapping kan komme på alt fra 8 til 12 tusen avhengig av hvor når og ikke minst hva.

Hvis jeg ikke ga noen som helst mening i det jeg skrev over er det rett og slett fordi jeg har vært på jobb med hodet nedi motor i hele dag og er en smule trøtt!!! Men da kan jeg sikkert utdype meg når jeg er våken igjen.

Mvh

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet ca 12k når jeg mappet bilen min. Jeg byttet dyser (grå), plugger, manifoil, laget 3" downpipe, K&N filter, IC(laget hele IC kitet selv), resirk ventil, eksos, byttet magnetventil, LMM, clutch og turbo (Garrett GT2560R 300hk, Art.nr.: 466541-5001S). Ut ifra dette jeg byttet klarte FMS få ut 276HK og 381NM på papiret.

Vurderer nå å bytte til ny turbo ( Garrett GT2860RS 340hk Art.nr.: 739548-5001S) og bensinpumpe (denne skal jeg nok bytte uansett så denne er i bestilling). Bytte LMM huset til 3" (evt S3 hus) Da må seff bilen en tur til på FMS (som jeg brukte til å mappe bilen) å bli justert litt igjen. Da vil jeg nok klare å løfte meg mot 300HK (sikkert mer men holder meg på 300hk). Er nok noen teorier om hva motoren tåler, å de jeg har hørt er ikke noe særlig mer enn 300hk men en ikke for aggressiv momentkurve som Rimstad sier.

Ikke undervurder luftmassen bilen trekker inn fra luftfiltre. Anbefaler å bygge i 3" ned tirl turboen og bruke Garrett GT2860RS som har 3" innløp. Garrett GT2560R har bare 2" innløp men går å bygge 2,5" ned til innløpet.

Ta en titt på http://www.turbopower.no sin NYE side. Dem jeg har kjøpt det meste av, god på pris og god erfaring. Har mye kontakt med Rune Henninen som nettopp har montert mye stasj i sin A3 1.8T.

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våken!

Nå er ikke alles lommebøker like tykke vettu vx2go.

Og et slikt oppset som du har gitt info på kommer nok på langt mer en mange er villige til og bruke.

Selv om du handler alt fra utland og hummelbruk.

Men ja mapping er dyrt i seg selv.

For ikke og snakke om hvis du skal få dem til og montere delen(e)

for deg også!

En annen ting er om du kansje burdet prioritere en gt2x turbo i stedet, her får du ut rundt 280hk med rett mapp og tilbehør+ at den spooler opp omtrent like raskt som den orginale turboen.

Har du i tilleg fwd? så burdet du heller bruke penger på og få disse hestene ned i bakken en og pøse på med masse ubrukelige hester.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier Rimstad.Blir fort dyrt om du ikke får tak i noe som blir med på nice price. Jeg har kjøpt alt av turbopower utenom dyser og plugger som er kjøpt på FMC der jeg mappet den. Ikke dumt valg det Rimstad. Men å sette bort montering er ikke heller spess billig. Skal ikke alt for mye erfaring til for å montere selv, også er det jo bare å spørre om noe i monteringa er uklart.

Zoom Zoom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en fordel og montere selv.

Og har du litt hobbymekaniker i deg er det et flott steg i læreprossesen om din egen bil.

Det som pleier og være problemet her er folk som kjører uten og legge trykket fra turbo til grunntryk når de skal ha bilen til mapping. Og det sier seg vel selv at dette går dårlig da.

Eller skal jo folk flest ha dette på bruksbilen så dem har nok ikke tid til noe turbo bytte ;)

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. takk for all info! :) ja har FWD. Hva er det kan gjøres for å det til å sitte i asfalten ?

Skal ikke se bort ifra jeg starter på understelle først ;) og hva bør kjøpes da? hva er best av senkesett osv..

Har akkurat montert ny front og satt på cooler..

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider