Gå til innhold

98 Audi A4 1.8T (turbo bytte)

Ranger emnet

olaudi

Anbefalte innlegg

mapping: kort forklart programering av riktige tennings verdier,dyse åpningstider,turbotryksregulering i forhold til inputt fra en myriade av sensorer.

Så ja det er elektronisk :)

Og et helvettes virvarr av verdier.

For å si det litt enklere, slik det var ment i denne tråden, er det å lage et custom trimchip til din motor mens bilen står på rulle.

Til dette bruker man noe som kalles emulator (emulere=etterligne). Dette er en liten boks som man setter mellom laptoppen (med spesialprogram for mapping) og hjernen på bilen. Man tar ut chippen i hjernen, og erstatter det med en dataplugg koblet til emulatoren. Da kan man styre hjernen fra laptoppen med spesialprogramet.

Når man har justert bensin og tenningskurver slik at man er fornøyd med effekten osv, brenner man dette ut på en chip og setter inn i hjernen. Blir omtrent som å mappe datasprut. På nyere vag kan man "flashe" hjernen, dvs da tar man ikke ut chippen fra hjernen, men skriver over programet som ligger i chippen, via diagnosekontakten

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anting du har fwd (som meg) "ekte manfolk er ikke avhengige av qattro" :P neida.

Begyn med simple ting, tårnstag foran hjelper noe, men den store forbedringen her kommer ved og bytte ut det orginale stabstaget som sitter mallom de nedre lenkearmene i framstillingen. Dette er orginalt 27mm mener jeg på fwd og kan med fordel byttes til et fra s4 eller quattro om jeg ikke husker feil som er på 29mm

Eller et fra h&r på 32mm.

Ellers får du stabstag til aksel bak som hjelper noe fra rsd mener jeg.

Når vi drøfter og få dem ned i bakken er det alikvel differensialen som kommer til og hjelpe mest.

Her er det litt ymse med produsenter men pelequin og qaiffe har vel noen bremsede differ som har blitt brukt med godt resultat før.

Noe du også kan tenke på er og avstive motor og girkasse

034motorsport.com her noe kalt snubmount som hjelper en god del her. i tilleg til bedre motor/girkasse fester.

Og tro meg disse blir slit gjennom åra og sørger for mye slark.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...

heisann folkens ser lengre opp i tråden att noen snakker om att de har fådt olje i insuget. jeg fikk turbo havari nå på søndag. har tatt turboen å fant ut att syderen var muttern på turbin senter som har brekt av og blit med inn i snurrebassen. jeg har da fådt indirekte olje i inssuget vet noen hvorfor er ikke flytende men mer som det ligger sot vegg med olje dette er snakk om en 1,8 turbo. bør jeg sjekke andre ting ? har hørt att det kan være spon i toppen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider