Gå til innhold

Bytte vannpumpe?

Ranger emnet

TurboKoi

Anbefalte innlegg

Ey,

Har i en tidsperiode nå sett og merket at 940n bruker litt kjøleveske. Byttet nylig ut en vannslange til varme registeret pga sprekk men minker fortsatt sakte men sikkert på nivået..

Ligger kjøleveska rundt vannpumpe, og det har kommet en fin liten dam under motor. Ingen tegn til olje i kjøleveske eller hvit avlevering rundt olje påfyllingslokket.

Sikkert en gummipakning som er gåen i vannpumpe, men jeg bytter like gjerne hele sjiten. Koster jo ikke mye.

Så, er det noe å huske på i forhold til utskifting av vannpumpa,hvordan gjør jeg det og hvor lang tid må påberegens?

Har ikke byttet vannpumpe før, så da stiller jeg like gjerne et "dummie" spm. Hehe..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei..hvor får man kjøpt den bibelen? :D

fant forresten en tråd på 200-serien..man trenger ikke av med registeret..da er det jo enklere.

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting er ikke noe å bekymre seg for på disse motorene. B230 lufter seg selv.

Fyll fullt opp med kjølevæske/vann og varmkjør motoren. Fyll så etter det som trengst, og voila - ferdig luftet.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

heey!! har du bytta pumpa enda?? vær OBS!!! eg bytta vannpumpa på gamlebilen, og skruane som fulgte med var DÅRLIGE!! 2 av dei knakk... har aldi vært borti så dårlige skruar, dei knakk før dei var faste.. så bare for eg være sikker så kasta du skruane, og kjøper 3 nye.. eg kommer værtfall til og gjøre det neste gang eg bytter, kan værra litt vansklig og presse på plass pumpa.. :) PAGA pakninga som ligger oppi toppen...

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakninga opp imot toppen er ikkeno problem. sett en skrue nærme regreim-dekselet, på hullet Uten ovalitet.

Så løfter du bare vannpumpa oppover i det "fiks ferdige håndtaket" (som egentlig er der pumpa suger vann)... da vil hullet til skrue nr 2 bli synlig i ett ovalt hull på suge-siden av pumpa, og da er det bare å sette inn en skrue der og :) REsten går omtrent av seg selv.

Anbefaler samtidig at du bruker litt pakningspasta, og limer pakningen mellom blokk/pumpe fast i pumpa før du starter...er så kjedelig om den detter av under montering.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider