Gå til innhold

Lakkere plastikk

Ranger emnet

mikki1211

Anbefalte innlegg

Jeg har en 97 celica som jeg tenkte jeg skulle friske opp litt innvendig, ved og lakkere litt av dashborde og noen andre småting i sølv. men spørsmålet hva skal jeg gjøre med de plastdelene før jeg lakkere de?

og jeg har også en trebit (den erstatter en ødelagt plastbit) som også skulle ha vert lakkert og den må vær i samme farge som alt det andre, hvordan funker dette?

og evt hva slags lakk jeg skal ha, selv om jeg trur det blir noen som kan dette med lakkering som tar seg av den jobben.

/takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, interiøret er antagelig fullt av vinyl fornyer, og dette går IKKE an å lakkere på. Vask alt med silikonfjerner grundig. Så kan du jo pusse det litt pent, ta vekk støpekanter som typisk er i plastik detaljer, plastikk primer etterpå og grunne, lakke ferdig.

Jeg har en del erfaring i sprøyting plastikk deler UTEN plastikk primer, men det funker ikke så bra altså.. går til en viss grad, men blir av og til kokinger i lakken og sitter ikke så bra. Kan være de kokingene jeg har fått er resultat av dårlig renhold da... men kan være fordi jeg mangler grunning også... vet ikke.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lakkert en del interør plastikk, og har prøvd div måter for å få det pent, og ikke minst at det holder uten at det koker, krakelerer osv.

Step-by-step

1. Gjør rent veldig grundig med silikonfjærner. Ja, du har sikkert vasket dashen en eller anne gang med noe som skal få det til å se blankt ut. Dette er silikon og gjør at lakk ikke fester seg.

2. Bruk plastikk primer/grunning. Her kan du faksik bruke Duplicolor sin. Den fungerer veldig bra. Denne er transparang.

3. Grunning. Her kan du bruke vanlig grunning. Styr unna biltema sin. Duplicolor fungerer fint.

4. Regner med du skal ha detaljene i bilens farge. Da må du gå til noen som blander lakk. Det er like greit å få lakken på box. Men spør om dem kan legge i lakkmykner. Da tåler lakken mer vis plasten er felksibel.

5. Vis du skal ha det blankt. Legg på acryl klarlakk.

Håper dette ga deg litt inspirasjon.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kossen jør ein de på støtfangere, er jo plastik/glassfiber.

bruker ein vanleg grunning og lakk der og eller må ein te med andre typer som er til egnet for sånt.???

SAAB 93ss 2003 til salgs 1,8t 210 hk

opel kadett (E) RCN bil c20xe 200 hk

wv golf 1 extrem ombygd 1,8 16v turbo 250 hk

http://www.skeie-motorsport.com

steinnes_racing@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtfangere som er laget av glassfiber er dekket av gel-coat på utsiden som kan grunnes med vanlig grunning og lakkeres etterpå. Selvsagt så kommer jo all sparkling av små defekter med finishen i tillegg.

Av plastikk så er det samme fremgangsmåte som bamsemoms setter frem her. Men du bør ha noen lag med fyller etter plastikk grunningen dersom fangeren er ruglete? Alternativt kan jo alt slipes ned, for så fylles med ikke fullt så mye fyller.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider