Gå til innhold

Bensinrør og festing av pumpebrakett

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Gjest mathiman

Hallo

Driver og skal legge bensinrør på bilen nå, bygger om til innsprøytning.

Jeg ser ingen festehull til pumpebraketten, hva gjør jeg da?

Har fått tak i original brakett, pumpe, filter og bensinrør fra en bil med f motor, og tenkte jeg skulle bruke dette.

Det eneste er at det bare er plass til 3 rør i de "klemmene", og det er ikke flere festehull til disse. Går det da greit at jeg bare setter på nye klemmer på bremserøra, og lar tur-røret til innsuget gå i denne? Eller er det litt for "jallamekk" ?

Hvis ikke, hvordan skal jeg løse dette?

Lage nye hull, hvilket bor?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathiman

mm, har du et bilde av hvordan det skal se ut?

Mulig det er tectyl som dekker hullet, må bare se hvordan det skal være.

Greia med klipsene er at jeg trenger klips med plass til 2 bensinrør, samt begge bremserøra. Finnes disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathiman

ja, det er hull til klipsene som er der fra før, på venstre side under baksetet, men ikke noen flere. Derfor lurer jeg på om det finnes større klips, eller om jeg må mekke til nye hull.

Er forresten en 244 1977mod. som det har vært gassermotor i.

Jeg er sterkt imot bruk av såkalte "strips" da det heller finnes bedre måter å gjøre det på :P Men takk for forslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen 8mm. rørklammer(type ett hulls bekledd med gummi)og skru dem fast med noen korte skruer.

eller kjøp volvos originale klips for biler med innsprøytning.

Er to m8 hull på venstre side under baksetet. Det tredje hullet på braketten festes til den ene skruen som holder reduksjonsventilen.

Men du må sef. ha et stag mellom reduksjonventilbolt og brakett,siden braketten skal ligge vannrett under bilen.

Anbefaler deg også å sette i fødepumpe.

På min 1981 mod.(er ikke sikker på om 1977mod. har da)så ligger det ledninger klart for dette ,en i ledningsstrømpa under baksetet og fødepumpe kobles på den ledige kabelskoen i kontakten som tankmåler er tilkoblet.

Jording til fødepumpe skrur du fast ved inspeksjonlokket til tankarmatur. Ledningene er gul/rød

Kontak for pumperele (grønt) skal ligge klart til bruk under dashen.

Må vel kobles noe mer for å få releet til koble inn,men det husker jeg ikke lenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig jalla ut, men jeg stripset bare røret fast til det gamle bensinrøret med skikkelig strips og maks 10cm mellom hvert strips. Ikke hatt noe problemer med dette, og sitter som støpt. Hva BT har å si på saken er en anen ting...

Så originale braketter er jalla, men ikke strips?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så originale braketter er jalla, men ikke strips?:)

Han mener nok at det er det han har gjort som høres jalla ut.

( har forøvrig jalla-metoden selv) Og det sitter jo faktisk bedre en de orginale plastklipsa når det står for hver 10cm. Det er bare det at de jo er festa i et rør som sitter i plastklips.

Noen som vet hva de koster på volvo? Tenker BT liker de når jeg skal godkjenne.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathiman

Det som er med "volvos originale klips for innsprøytning" er at det kun er plass til 3 rør, og jeg trenger plass til 4, hvis ikke dette finnes, så må jeg feste retur-røret på et annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørene er jo montert i klips under bilen og ikke stripset fast fra fabrikk!

Regner med volvoer med innsprøytning org. montert har klips som rommer både to stk. bremserør og tur/retur for bensin.

Evt. så har de dobbelt opp med klips.

De klipsa er jo skrudd rett oppi gulvet.

Så der tror jeg du må høre med din lokale volvoforhandler, og få de til å se på det i vadis..

Eller bruk rørklammer som er designet for å feste rør med!?

Er vel de mulighetene du har,når strips er uaktuelt

Det kan da umulig være noe problem å få festet et bensinrør ordentlig?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider