oddi Skrevet Oktober 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2008 Hei, lillebror har akkurat vraket bilen min, og nå ser vi på løsninger for hvordan vi kan få satt den i stand/få fatt i ny bil. Bilen er en saab 9-5, men ganske mange "gromme" deler:) Noen her som kan gi meg en "how to" når det gjelder karosseribytte? Siden jeg kun hadde delkasko på bilen, vil den vel ikke bli kondemnert av forsikringsselskapet. Har dette noe å si på hvem som kan utføre karosseribyttet? hva pleier egentlig slikt å koste? innbiller meg at jeg skal kunne få fatt i en 9-5 i tyskland for ca 40 k. Resten må jeg betale for. altså arbeid, de delene som sikkert trengs, og søknadsprosess/kontakt med tilsyn/toll etc. få gjerne folk med erfaringer på området, kanskje _du_ driver med slikt daglig? eller kjenner noen som kan reglene ordentlig? moralprekener som at man ikke burde låne bort bilen til en med fersk lapp, at man ikke burde kjøre for fort, får som fortjent osv, trenger jeg ikke:) Vil prøve å holde tråden saklig.. hehe:) mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2008 Fra kjøretøyforskriften: 2. Reparasjon av kjøretøy 2.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning etter reparasjon av omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring e.l. 2.2 Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når: 2.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 2.2.2 ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 2.2.3 en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig. 2.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten. Ring og snakk med SVV, vet at praksis har variert litt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eon280 Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Først og fremst må du snakke med biltilsynet og søke om karosseribytte, viss de aksepterer det så tar de og plomberer de delene du skal flytte over på det nye karosseriet, som regel er det motor gir og bakaksel,(kan variere litt)så er det bare og skaffe en bil, med mest mulig utstyr selvfølgelig :D , montere over de plomberte delene, vise bilen og biltilsynet stryker over det originale chassinummeret på det nye karosseriet og stempler inn det gammle fra bilen din og vips, bare skli ut av biltilsynet med et stort glis.:win Det er teorien, jeg var bortig det for noen år siden, det var før det ble gjort en del svindel med det så jeg vet ikke hvor enkelt det er lengre. Men det er jo bare og snakke med biltilsynet om det. Det skal også hvere en grunn til og få innvilget et karosseribytte, bilen må hvere skadet nok, heter det i reglene, men det praktiserer lit forskjellig i landet. lykke til, og post her om hvordan det går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 de delene du skal flytte over på det nye karosseriet, som regel er det motor gir og bakaksel På en Saab 9-5 er nok forakselen mer interessant. ;) Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ultra81 Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Tull. Er bakaksling som gjelder. Er motor, gear og bakaksling heilt, holder det. Bare å få det plombert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 eneste som er intresangt med en "bakaksling" på en bil som drar forann er størrelse på bremser og stabb stag, sett i forhold til motor strørrelser.. enkelt sett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Det som gjelder for "oppbygging" av bil er at man skal beholde minst tre av fem "hovedkomponenter" fra den gamle bilen. Hovedkomponenter er: motor, gear, foraksel, bakaksel, karosseri/chassie. Du velger selv hvilke tre du skal beholde. Edit: På en 9-5 er det selvsagt enklest å flytte over komplett forhjulsstilling med motor og gear. Husk at den gamle bilen (vraket) må vises hos svv, slik at de får merke de tre delene som skal brukes oppgjen. Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eon280 Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Tenkte ikke SAAB i farten, så det blir nok fremhjulsstilling som blir det enkleste der ja, hvar en bakhjulsdrevet mercedes jeg drev med sist, det er som Finepix skriver så er det i hovedsak 3 av 5 komponenter som skal følge med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.