Gå til innhold

Noen spørsmål ang delefilter/høypassfilter..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Halloen.. Har endel høytalere i bilen min. (2* 6x9, 2* 5.25", 2* 4") Hvor mange watt dem er, aner jeg ikke for øyeblikket, men alle de blir drevet av en JBL 4kanals forsterker. Den er oppgitt til 1200watt.. Uansett.. Jeg har ikke noen form for delefilter/høypassfilter montert på høytalerene. Bare høytalerene og 2 ledninger fra hver av dem ned til forsterkeren..

Er i grunnen plaget med at dem ikke gir ifra seg "basstoner". Når jeg kobler vekk subbene, lager dem bare diskant, og når jeg skrur opp litt, skurrer det når bass-slagene kommer.. Vil dette løse seg med delefilter/høypassfilter?

Noen som har tips til gode, men rimelige filter isåfall..?

PS: Har også problemer med at lyden i høytalerene forsvinner/detter ut noen sekunder når jeg guffer opp litt.. Da er det kun subbene som spiller. Dem blir igjen drevet av ei monoblokk.. Har voltmeter og når høytalerene slutter å spille, er volten på ca 13V.

PSS: Har en stygg sonyspiller som jeg ikke skjønner meg på når det gjelder lydjustering, så jeg har bare justert den slik han på butikken justerte den for meg.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket om ledningene er byttet om.. Det var det første jeg sjekka.. Men det ble dårligere lyd etter jeg kjøpte den spilleren jeg har nå, som jeg ikke fatter en dritt av.. :p Er masse grafer og hz og sånt som skal justeres.. Er liksom ingen justeringer som "vanlig". Altså, Bass 1-2-3-4-5-6 f.eks..

Har igrunn ikke ulyder i noen frekvenser.. Er bare det at når jeg spiller opp litt, så blir diskanten delvis skurrete og uklar, og mellomtonene "vrenger" seg..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn ikke ulyder i noen frekvenser.. Er bare det at når jeg spiller opp litt, så blir diskanten delvis skurrete og uklar, og mellomtonene "vrenger" seg..

hehe... self må dette bli forvrengt... du FJERNER ikke de laveste frekvensene fra 4", 5,25" hovedsakelig... dissse tåler ikke noe særlig med lave frekvenser, da lave frekvenser krever en del vandring av menbranen -så når menbranen skal vandre så mye mer må mellomtonen bli forvrengt da den samme menbranen skal gjengi begge frekvens tonene.... at diskanten vrenger er mest relatert til den generele forvreningen fra mellomtonen, da de har neppe noe form for filter i øvre område

Ellers at forsterkren er oppgitt til "1200 watt uansett " forteller ingenting i den faktiske impedansen som du har koblet til... om jeg forstå riktig så har du en impedans på rundt 2 ohm -hva er effekten da? og at lyden faller ut når du spiller høyt kan være dårlige kontakter i strøm tilførselen.... Det med at du har dårlig med mellombass/bass og at de oppleves som om de "bare spiller diskant" kan jo skyldes en elendig montering av elementene -slik at du får en akustisk kortslutning... dvs at du har ikke montert elementene tett nok mot underlaget da vil lyden som er bak elementen "lekke" og korslutte signalen som er på forsiden som har 180grades fase forkjell... ;)

få det helt tett så skal du oppleve en stor forandring i mellombase område, fjern de laveste frekvenser med å sette 4 kanaleren på HP i alle 4 inngangen med rundt 50-60Hertz på 6x9" og rundt 80-90Hz på de 5,25/4" som nedre frekvens ;) da vil du kunne spille høyere og med bedre kvalitet faktisk :)

lykke til!!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider