Gå til innhold

Vakum veivhusventilasjon

Ranger emnet


Colli

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor den vakumslangen som står på veivhusslangen mellom oljeutskilleren og sugeside på turbo skal. Den går ut fra en hvit forgreining mellom oljeutskilleren og sugeslangen på turbo. Regner med den skal på en nippel på innsuget som kun gir vakum, og ikke turbotrykk?? Takker for hjelp! :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor den vakumslangen som står på veivhusslangen mellom oljeutskilleren og sugeside på turbo skal. Den går ut fra en hvit forgreining mellom oljeutskilleren og sugeslangen på turbo. Regner med den skal på en nippel på innsuget som kun gir vakum, og ikke turbotrykk?? Takker for hjelp! :)

 

Vil det si at det er en slange i tillegg til den som går fra oljefelle til turboens sugeside? Da skal den som du skriver gå til innsuget, via en enveisventil som hindrer at turbotrykket går ned i veivhuset. Før turboen begynner å lade er det jo ikke særlig undertrykk foran turboen, så da må det hentes undertrykk annensteds fra.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da meget rart at det ikke fantes noen enveisventil.. Har da sett det på en kompis sin FK/FT i 940.. Han er ganske gammel, å har kjøpt bilen ny fra volvo og hatt den siden. Aldri rørt en skru selv..

 

 

Hvis det ikke er noen ventil der, vil jo turbotrykket som kommer inn i innsuget gi overtrykk i olja.. Noe som igjen ikke er bra.. Det er jo rimelig logisk.. :s

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det sitter en enveisventil integrert i nr 6 (nipple) på vadisutskriften. Vi vil jo ikke ha turbotrykk i veivhuset.

 

Forskjeller motorene i mellom kan skyldes årsmodellvariasjoner.

 

Jeg må også legge til at jeg ikke har kjennskap til den aktuelle motoren, så jeg uttaler meg kun generisk. Og det er jo ikke alltid det treffer spot on :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn rart at den ligger der... Har aldri vært borte i en ventil som ligger i den klumpen der.. :p Er kun det filteret der.. Hvertfall slik på en kjenning av meg sin FT som plagdes med veivhusvent..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro det er en ventil eller noe lignende i selve nippelen. Litt greit å vite før jeg kjører turbotrykk rett i blokken! :) Men til ALLE som får blårøyk og drittlukt ved bremsing på gir, mangler denne slangen til innsuget, så er årsaken der. 99% garantert. Jeg har kjørt med veivhusen ut i friluft, og bare problemer. Reodorløsning er tingen.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter den slangen på motoren min.. den sto der når jeg kjøpte motoren hvertfall

pil.jpg

 

Den sitter der enda, og har ikke hatt noe problem me motoren enda. kjørt me den der siden påske

 

På min 86mod b230et var det Y kobbling mellom veivhus og org luftfilter, med enveis-ventil OPP fra veivhus ventilarsjon. og en tynn slange til den orginale resisk ventilen.

dette for att man skulle forbrenne olje damp fra veivhuset.

om jeg skjønner dere rett?

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår