Gå til innhold

Tenningstrøbbel

Ranger emnet


Jonaldo

Anbefalte innlegg

Vri motoren på merkene, og ta av fordelerlokket å knips et bilde av innsiden av fordeleren.. Så skal jeg si deg om feilen er nedi der ihvertfall.. Har vært så plaget med stiftfordelere, så kan stortsett lukte hva som er galt nedi der.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare det at du har ikke noe tenningsmodul hvis du har stiftetenning, er derfor du har stift.

Enkelt forklart så funker stiften sånn at den beveger seg ut og lager elektrisk forbindelse når det kommer en liten opphevning på rotorn.

Mens med elektrisk tenning så har du en halvgiver som sitter på rotorn og føler når dette tidspunktet er og som sender signal til tenningsmodulen som igjen sender puls til coilen.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en induksjonsgiver i fordeleren.

 

Tidlig el. tenning som sitter på B21ET,B23E hvertfall.

 

Er vel helt kurant den med frisk coil. Og når den virker :)

Er vel ikke så befengt med kødd de der egentlig.

Du får vel feilsøke. begynne med å sjekke at alle kontakter og koblinger er ok og ikke fulle av irr eller ødelagt på annet vis.

Er hvertfall ikke giveren,den fungerer helt til spolen ryker og ikke lenger!

Mål pluggledninger og spenning inn på coil når du kinner. Osv osv.. :)

 

 

Nederste bildet er tenningsmodulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det skulle være så vanskelig å finne plugger!?

 

De som sto i fra før var sikkert rett,hvis det ikke hjalp å bytte så kan du bare sette de inn igjen. Så er pluggproblemene din løst.

 

Hvis de ikke klarer å finne rett plugg utifra hva den gamle het så er det slett kompetansenivå ja. Da er nok å selge pølsemeny neste steg på karrierestigen innen salg og servicenæringen.

 

Man får jo store kataloger av pluggfabrikken som ditributør,som inneholder alle kjente plugger og hva som tilsvarer hva på tvers over fabrikat!

Nevnte sikkert 5 forskjellige typer tidligere i tråden som fungerer på din motor..

Er jo bare å finne tilsvarende i andre fabrikat enn NGK hvis de ikke er å oppdrive.

 

Er vel to lengder på gjengene,og 16 eller 21mm sekskant.

I volvo'n din skal det sitte plugger med lange gjenger og 21mm sekskant.

 

Har du sjekket at det er gnist i det hele tatt? eller kommer den og går.

Når den starter, går den rent og drar den greit?

 

Kan også være så enkelt som en nålventil i ene flottørkammmeret på gasseren henger og drukner motoren innimellom.

 

Som nevnt før.

Du har bryterløs tenning. Altså ingen stift!!

Hvis ingen gnist:

-Gå over alle kontakter/jordinger på tenningsystemet og rens dem med elektro spray.

-Sjekk om coil får strøm. Får den det men fortsatt ingen gnist. Så prøv en annen coil,eller ohm den du har. Sikkert en kompis som har en ekstra liggende.

-Hvis alle komponentene får strøm og alle kontakter er ok og det fortsatt ikke funker så er det enten tenningsmodul eller induksjonsbryter.

Mest sannsynlig modul!

Trenger du en modul/fordeler med rett giver så har jeg liggende hvertfall.

 

Har du gnist men ikke får startet skjitn:

-Sjekk tenningstidspunkt

-Har den omtrent jevn/lik kompresjon på alle sylindre

-Står register rett

-Er nålventil og bensintrykk ok

-Virker bensinpumpa (når de er utslitt så kan de fungere periodisk)

 

Men ta og mål litt og sjekk istedet for bare å bytte deler. Blir unødvendig dyrt.

Hvis du ikke kjenner noen med deler du kan låne da sef.!

Eller noen med peiling som kan hjelpe deg å feilsøke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt plugger med 16mm sekskant i nå. Kjøpte plugger som skulle passe til b23, men er vel ikke noe sjakktrekk å prøve dem så lenge de er en anelse lenger. De hadde 21mm sekskant.

Nå hadde bilen stårr urørt over natten. Da jeg prøver å starte tenner den litt, men ikke nok til å dra i gang. Etter to sånne halvveis starter er det helt dødt. Kan jo virke som det er noe med bensin/blanding som er feil kanskjer?

Men veldig merkelig at den kan taues i gang og går som ei klokke. Og null problem med å starte resten av dagen liksom......

Prøver litt i morgen før jeg ruller ned på nærmeste verksted. Er eneste bilen jeg har nå så jeg må få den i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It's alive:w00t

 

Fikk tak i disse pluggene i dag:

http://www.ngk.com/results_cross.asp?pid=R5671A-9

 

Startet med en gang, men fikk ikke prøvekjørt siden småen ligger inne og sover. Krysser bare fingrene for at den starter i morgen og at det ikke er noe kødd med forgasserne som ødelegger pluggene......

 

Takk for gode tips og råd. Lærer stadig noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår