Gå til innhold

trenger hjelp, COSWORTH-stempel

Ranger emnet

saab_alex

Anbefalte innlegg

hei..

skal sette inn cosworth stempler i 16v saab motoren min.. desse er dreid ned for å få lavere konp i motoren.. med når jeg sendte dem til dreing glemte jeg å huske hvor den pila sto hen. så det er bare et bart felt der nå..

har noen et stempel som kan hjelpe meg å si hvor den pila skal være?

skal det være 1, 2, 3, eller 4? mvh Alexander..

ps, det er vel ikke noe forskjell på pila i de forskjellige motorene?1403816905HPIM0235 ADOBE.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på lengden mellom senter av kryssbolt og punkt 2 kontra punkt 4?

I tillfelle tror jeg stempelet skal snu slik at kryssbolten kommer nærmest den siden av blokka som rådetappen på veiva peker mot når stempelet er på tur ned. Er ikke helt sikker på dette.

Vanskelig å forklare, bedre når man slipper å skrive, og kan fekte og peke med armene istedet. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Er det forskjell på lengden mellom senter av kryssbolt og punkt 2 kontra punkt 4?

I tillfelle tror jeg stempelet skal snu slik at kryssbolten kommer nærmest den siden av blokka som rådetappen på veiva peker mot når stempelet er på tur ned. Er ikke helt sikker på dette.

Vanskelig å forklare, bedre når man slipper å skrive, og kan fekte og peke med armene istedet. :D

bolten er ute av senter... blir mindre skjørtebank av det..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

bolten er ute av senter... blir mindre skjørtebank av det..

Grunnen til at kryssbolten er eksenter, er vel ikke for å få bort skjørtbank? Det er vel heller en heldig bivirkning.

Sånn jeg har lært det, er grunnen at stempelet skal trykkes mer rett ned i sylinderen, istedenfor mot siden under arbeidstakten. Altså jevnere sylinder- og stempelslitasje. Eller er det feil?

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Grunnen til at kryssbolten er eksenter, er vel ikke for å få bort skjørtbank? Det er vel heller en heldig bivirkning.

Sånn jeg har lært det, er grunnen at stempelet skal trykkes mer rett ned i sylinderen, istedenfor mot siden under arbeidstakten. Altså jevnere sylinder- og stempelslitasje. Eller er det feil?

mulig... ingen ekspert på hvorfor jeg, men de første cosworth motorene hadde ikke stempel bolt ute av senter. mange fikk skiftet stempler pga skjørtebank... gjaldt de aller første vinge bilene..

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

pila står vel på toppen av stempelet... er desverre på jobb så jeg får ikke sjekka...

pila står selvfølgelig på toppen av stempelet, kunne du skjekket det. skal begynne å sette sammen motoren min ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by alex_ander3@hotmail.com

pila står selvfølgelig på toppen av stempelet, kunne du skjekket det. skal begynne å sette sammen motoren min ganske snart.

hør med gutta på http://www.cosworth.no

tror det tcr skriver stemmer... sjekk med de for sikkerhets skyld..

om 100år er alt glemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider