Gå til innhold

Golf Gti 16v og Turbo

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gti 16v som jeg kjøpte for 1 mnd siden. Han jeg kjøpte den av skulle montere turbo, men det blei for dyrt. Så motoren er nybygd osv, med turbo stempler, større innsug osv. Jeg vet ikke komp forholdet, men skal vel finne det ut etterhvert..

Er det noen her som har noen innvendninger mot å montere en turbo på en 16v motor. Hører mye om at jeg kommer til å ødelegge motor osv, men det er vel ikke tilfelle om jeg har skiftet stempler osv? Hva mere trenger jeg for å få en komplett turbo bil? Hvor mye effektøkning vil jeg få? Og hvor mye vil dette koste meg?

Noen som har gjort det samme? Ser at Thomas driver å bygger turbo 16v i golf'n sin. og Ole Morten har visst også bygd en turbo 16v?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Får bilen riktig mengde bensin, vil du ikke ødelegge noe. Problemet er å justere orginal inspruten. Vet det går, men tror ikke det klarer levere bensin til mer enn 170hk eller noe.

Det du da kan gjøre er å bytte til insprut ifra G60 motoren (digifant) eller kjøpe datasprut. Det siste er det beste, men det koster litt.

Hvis du har lavkomp stempler i bilen din, vil den gå vesentlig dårligere enn med orginal komp. Men med turbo kan du kjøre på en del høyere ladetrykk..

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Jeg har en Gti 16v som jeg kjøpte for 1 mnd siden. Han jeg kjøpte den av skulle montere turbo, men det blei for dyrt. Så motoren er nybygd osv, med turbo stempler, større innsug osv. Jeg vet ikke komp forholdet, men skal vel finne det ut etterhvert..

Er det noen her som har noen innvendninger mot å montere en turbo på en 16v motor. Hører mye om at jeg kommer til å ødelegge motor osv, men det er vel ikke tilfelle om jeg har skiftet stempler osv? Hva mere trenger jeg for å få en komplett turbo bil? Hvor mye effektøkning vil jeg få? Og hvor mye vil dette koste meg?

Noen som har gjort det samme? Ser at Thomas driver å bygger turbo 16v i golf'n sin. og Ole Morten har visst også bygd en turbo 16v?

Hvis du heller vil ha en orginal 16v motor så kan jeg bytte med deg uten noe mellomlegg :D

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva trenger jeg for å få en komplett turbo bil?

med alt som trengs for å kjøre?

uten at jeg vil bruke så veldig veldig veldig mye penger, men det skal da være litt futt i det også.. 200 hk er vel et greit mål? kan vel eventuelt skift ut deler etterhvert å få mere ytelse? men, å ha det grunnleggende til å begynne med?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du seie meir nøyaktig kva som er gjort med motoren?

Innsprut bytter du til g60 med ny fuelrail til 16v. Det skal gå greit.

-Turbo(fra audi s4?)

-Eksosmanifold(s4 modofisert)

-eksosanlegg(custom made)

-Intercooler(saab, cossie, Iveco...)

-Rør, slanger+ div rallemikk.

Regn med ca 15000,- for dette om du kan gjere ein del jobb sjøl og kjenner folk som kan hjelpe.

Kraftigere kløtsj anbefales.

Og quaife diff om kassa skal holde ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg er ikke en som kan noe spess om biler :) Prøver å lære.. Så ja.. Jeg betaler heller noen tusen for at noen skal gjøre det for meg liksom..

Vel, motoren er nybygd, det er råder er avbalansert osv.. Det er skiftet innsug til 51mm istedet for 41mm.. og det er oettinger turbo stempler..

quaife diff? en som styrer på hvor kraften skal henne på forhjula altså?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hmm

Jeg har fundert.. at til neste sommer, om jeg enda har bilen.. da er jeg klar til å montere turbo..

20000 tenker jeg at jeg kan bruke? får jeg et bra og skuddsikkert oppsett for det da? noe bedre enn å kjøpe gikturbo sitt kit?

og, en ting til. er det mange som har fått 16v turbo godkjent, annet enn fredrik på http://www.vwteamgti.com ? Noen som kjenner han, eller andre som har bygd turbo golfer.. som jeg kan snakke med osv? Lære litt. høre hva dem har og si.. erfaring ++

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider