Olsen_nissan Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 haha, hold avstand? er lastebilsjoførens ansvar.. Samme som at jeg skal kjøpe meg en pistol å skyte rundt meg det.. så er det ikke jeg som er problemet.. men alle som nermer seg meg.. Så hold avstand gutter og jenter :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Kan umulig være førers ansvar med mindre han/hun tydelig ser at lasten er dårlig sikret, og lar være å gjøre noe med det. Er vel i de fleste tilfellene de som laster sitt tilfelle. Og ja, det å holde ansvar er faktisk et ganske godt råd.. Last har en tendens til å sprette, men det er ingen bedre måter å be om juling på enn å ligge klint oppi en lastebil som kjører for eksempel stein. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Kan umulig være førers ansvar med mindre han/hun tydelig ser at lasten er dårlig sikret, og lar være å gjøre noe med det. Er vel i de fleste tilfellene de som laster sitt tilfelle. Eirik All last er førerens ansvar alltid, uansett. Unntaket er plomberte containere, men der skal det følge med et skriv som beskriver sikringen av lasten. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Jeg er klar over at det på papiret er førerens ansvar, men i praksis blir det vel noe litt annet, som nevnt tidligere her. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Nei det er det som er poenget. Nytter ikke å si: "nei, var ikke jeg som lasta, jeg stolte på maskinkjøreren" Mister du en stein som går inn i framruta på en møtende bil og tar livet av et lite barn, hjelper det lite med en uskreven regel... Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet November 24, 2008 Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 er det ikke en regel på hvor bratt vinkel man kan ha fra bak/sprelem og opp til toppen av lasset for at man skal hindre løsmasser fra å rase ned under kjøring... og forresten.. jeg kjører ikke lass jeg ikke har sikret selv, eller sjekka før jeg kjører, hverken på lastebil, eller varehenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harared Skrevet November 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 det er VELDIG lite du kan gjøre med å "sikre" lasta når det gjelder pukk! støv og stein vil alltid klare å blåse av på EN eller ANNEN måte! så oppfording til dere som sutrer så jævli!.. HOLD AVSTAND!! Takker for tipset mister Nå har det seg sånn i mitt tilfelle at trailerern kom i ytterfil i full peising forbi. Kan liksom ikke grave meg ned mitt på E6 eller selv om det var det han i traileren prøvde på. Men for all del, det er lov og bruke hue men også for dere som er konger oppi de store trailerene deres og vet best... Siter Toyota Avensis, D4D TTE 2004 mod (x)Lexus is200, 1999 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laks1 Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Jeg er klar over at det på papiret er førerens ansvar, men i praksis blir det vel noe litt annet, som nevnt tidligere her. Eirik 1.1. Vegtrafikkloven § 23 Førers ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusK89 Skrevet November 30, 2008 Rapporter Share Skrevet November 30, 2008 er i grunn ingenting å sjekke spørru meg! visse ting får du bare ikke gjort en dritt med, og fortell meg hvor mange som faktisk skal bruke tid på å legge en presenning og ta av igjen for hver gang han skal laste av og på... Lykketil Hvis "visse ting" er en stein på 2-3 kg som ligger på ramma, og flyr av bilen i 50 km/t ++, så skal ikke fanden sjøl fortelle meg at ikke føreren av bilen i det minste kan gå en runde rundt kjøretøyet for å se etter slikt før turen starter. Og høver det seg slik at presenning er det som må til for å sikre lasten, så har føreren ansvaret for å fikse det. Hvorvidt han faktisk gjør det, har jeg sett såpass mange cowboyer til å skjønne at det er vel stort sett opp til om han gidder det eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet November 30, 2008 Rapporter Share Skrevet November 30, 2008 steiner på 2-3kg ligger ALDRI på ramma! jeg snakker nå om pukk!.. altså småstein/grus/støv Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusK89 Skrevet November 30, 2008 Rapporter Share Skrevet November 30, 2008 Aldri si aldri... ;) Men uansett, pukk blir, etter det lille jeg vet om temaet, lett knyttnevestort. Og når det ikke skal mere til enn en liten stein av type strøsand til for å forårsake stor skade, mener jeg at dette er vel verdt en ekstra runde rundt bilen for å sjekke, om ikke annet en som en tjeneste til omgivelsene. Jeg kan tross alt bare se saken fra personbil- og tohjulssiden, og ser ikke for meg at det er så bortinatta koselig å bli overøst med "gaver" av forbipasserende storbiler. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet November 30, 2008 Rapporter Share Skrevet November 30, 2008 Da jeg var liten passerte jeg og min mor en lastebil som mistet en stein fra ett pukklass. Den gikk igjennom framruta,og stoppet ikke før den sto fast i baksetet. Ingen morsom opplevelse akkurat. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg