Gå til innhold

Registrering av høyrestyrte biler... Nå har jeg sendt Liv Signe min mail i hvert fall

Ranger emnet


Fabiz

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke det faktum at rattet sitter på høyre side som gjør at bilen ikke kan godkjennes? Vil det i så fall si at det er like vanskelig å få godkjent en Ford Escort Mk I 1300 eller en Rolls Royce Silver Cloud med rattet plassert på passasjersiden? Neppe...

 

Nope - dessuten er jo begge du nevner typegodkjent i Europa og kan derfor godkjennes på vanlig grunnlag, også i Norge. :)

 

Edit: Om rattet er plassert på passasjersiden kan du nok havne i trøbbel, jeg tror nok det er et krav at ratt og pedaler er på samme side av bilen. :D :D :D

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er grunnet typegodkjenning, ikke rattplassering. En på jobben har tatt med seg en Audi A3 som flyttegods fra UK til norge, og den har han fått skilter på.

 

Nope - dessuten er jo begge du nevner typegodkjent i Europa og kan derfor godkjennes på vanlig grunnlag, også i Norge. :)

 

Edit: Om rattet er plassert på passasjersiden kan du nok havne i trøbbel, jeg tror nok det er et krav at ratt og pedaler er på samme side av bilen. :D :D :D

 

Nettopp hva som er poenget mitt gutter. Derfor blir e-posten til Fabiz en skivebom som neppe fremmer bilsaken.

 

Håper du tilgir mitt forsøk på å være morsom espsko. Selv om det går på bekostning av de keivrattede bilene rundt omkring i verden :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en fordel å presisere at ikke brevskriveren her ikke er en del av 'bilnorge', og ikke har kompetanse eller forståelse nok til å sende et brev på dette til høyere innstans. Forhåpentligvis tenker den som leser dette "ha, fjortiss" og sletter mailen, og ikke "jøss, de vet jo ingenting de bilgutta".

Det gode poenget her er at Norge tjener mer penger, men det blir en dråpe i havet i forhold til de avgiftsinntektene de har.

 

Poenget her er vel at jeg kan ta inn for eksempel en Charade med høyreratt som er solgt i England eller på Kypros splitter ny av forhandler, men ikke ta inn en bil som er registert, EU-godkjent fra Kypros hvis den er importert fra Japan igjen. Eller kan man det når bilen er registert i EU-land tro? Har hørt fram og tilbake på dette.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kan man det når bilen er registert i EU-land tro? Har hørt fram og tilbake på dette.

 

I tilfellet Supra, Skyline etc kunne man dette før, helt til norske myndigheter oppdaget "hullet" og tettet det. Resultatet ble at man ikke lenger får godkjent biler i Norge som allerede er godkjent på unntaksregler eller enkeltgodkjenninger i andre EU-land, de må være registrert på vanlig grunnlag der for å få skilter i Norge.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte jo spesifikt type biler i mailen, og disse ble meget sjeldent levert med LHD. Det første jeg tenker når jeg ser en RX7, Skyline, S15 e.l. er jo høyreratt. Uansett, flytt til Sverige mens man kan-innlegg er det masse av, fordi folk har tatt til fornuften...

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en fordel å presisere at ikke brevskriveren her ikke er en del av 'bilnorge', og ikke har kompetanse eller forståelse nok til å sende et brev på dette til høyere innstans. Forhåpentligvis tenker den som leser dette "ha, fjortiss" og sletter mailen, og ikke "jøss, de vet jo ingenting de bilgutta".

Det gode poenget her er at Norge tjener mer penger, men det blir en dråpe i havet i forhold til de avgiftsinntektene de har.

 

Eirik

 

Utrolig enig med deg her.

Når jeg klikka på denne tråden, for å lese e-posten som var sendt, håpa jeg på en lang og godt utført e-post. Det første som slo meg er mangel på høflig form, som er en fordel når man skriver til høyere innstanser. For det andre så er komma en fin ting! Og for det tredje og siste, så er gode argumenter en god ting.

 

Synest at om man først gidder slikt, så bør man gjennomføre, ikke sende halvhjerta forsøk. Kan hende det er jeg som er pirkete her, men som Eirik sier her, så etterlater dette et dårlig syn på bilmiljøet, om det blir tatt alvorlig da.

 

- Adrian the rikssynser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg igrunn alle fakta er kommet på bordet, og Espsko har helt rett!

 

1. Grunnen til at vi ikke får registrere biler som er bruktimportert fra Japan er at de ikke er typegodkjent i Europa, og derfor ikke i Norge.

 

2. Før var det unntak fra denne regelen: Hvis en bil fra Japan var godkjent i f. eks Storbritannia, ble den også ofte godkjent i Norge, fordi vi har ganske like regler. Dette smutthullet ble tettet fordi britene slapp gjennom for mye som ikke burde vært godkjent. Det var altså et problem med håndhevinga av reglene, noe britene ikke tok så tungt.

 

3. Det er mulig å få typegodkjent en japansk bil på eget initiativ, hvis du har MYE penger. Da må du nemlig finansiere alle tester selv, og bilen må oppfylle alle sikkerhets- utslipps- og støykrav. (Man må f.eks få tak i minst èn dønn original utgave til krasjtest) Og selv da vil du bare få godkjent akkurat den utgaven fra akkurat det året med akkurat det utstyret.

 

4. Forbudet mot japanske bruktbiler dreier seg altså ikke om hestekrefter eller om det er sportsbiler. Biler godkjennes ganske enkelt på helt forskjellig måte i Europa og i Japan.

 

5. En viktig grunn til at det er vanskelig å få typegodkjent en japansk bil i Europa, er ganske enkelt at markedet må til en viss grad beskyttes.

 

6. I Sverige har de stort sett like strenge regler som oss, men de har flere muligheter for unntak! Det er ikke et krav fra EU om at vi må ha de samme reglene eller håndheve dem på samme måte, EU setter visse minimumskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å ha svensk borgerskap, og være halvt svensk :P

 

Hjelper dessverre ikke i det hele tatt så lenge du bor i Norge, da det er registrert fast bostedsadresse som er avgjørende for f.eks. kjøring av svensk bil. Om man er er aldri så svensk får man ikke kjøre svensk bil i Norge om ens faste bostedsadresse er i Norge. :)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår