Gå til innhold

Spørsmål ang multimeter...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Halloen.. Har et gammalt multimeter fra den tiden jeg gikk grunnkurs mek.

 

Har en liten mistanke om at det ikke måler rette verdier når jeg er ute å måler strøm og ampere..

 

Hvordan kan jeg sjekke om sikringen(e) inne i multimeteret virker? Uten å skru det opp eller noe?

 

Når jeg måler et batteri (12V) som står i bil, viser meteret rundt 13V, mens et annet jeg har viser rett over 14V..

 

Når jeg måler ampere får jeg dårlig med utslag uansett hvor mye kontakt jeg har på ledningene.. Er noen få verdier som kommer opp, men ikke slik det skal..

 

Er det egen sikringskurs for ampere og volt?

 

Ohm er jeg usikker på om funker slik det skal..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen.. Har et gammalt multimeter fra den tiden jeg gikk grunnkurs mek.

 

Har en liten mistanke om at det ikke måler rette verdier når jeg er ute å måler strøm og ampere..

 

Hvordan kan jeg sjekke om sikringen(e) inne i multimeteret virker? Uten å skru det opp eller noe?

 

Når jeg måler et batteri (12V) som står i bil, viser meteret rundt 13V, mens et annet jeg har viser rett over 14V..

 

Når jeg måler ampere får jeg dårlig med utslag uansett hvor mye kontakt jeg har på ledningene.. Er noen få verdier som kommer opp, men ikke slik det skal..

 

Er det egen sikringskurs for ampere og volt?

 

Ohm er jeg usikker på om funker slik det skal..

 

Hva med måle inne i en stikkontakt? Der er det mellom 230 og 240 volt.

Du er jo uansett nødt til å finne deg en referansekilde..

 

Pass deg for karameller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du et bilde av multimeteret skal jeg nok få hjulpet deg! måler du på batteriet mens bilen går? Forsiktig med å måle i stikkontakt da det er forskjell på like og vekselstrøm

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med måle inne i en stikkontakt? Der er det mellom 230 og 240 volt.

Du er jo uansett nødt til å finne deg en referansekilde..

 

Pass deg for karameller! :)

 

Har målt i huskontakt.. Er rundt 214-220 i den, ifølge multimeteret..

 

Stilte meteret på det bilstrøm ikke er.. :p

 

Husker ikke hvem som er likestrøm eller vekselstrøm..

Vet bare hvor jeg skal ha meteret dersom jeg skal måle en plass i bil-elektro.. :p

 

har du et bilde av multimeteret skal jeg nok få hjulpet deg! måler du på batteriet mens bilen går? Forsiktig med å måle i stikkontakt da det er forskjell på like og vekselstrøm

 

 

Multimeteret ser slikt ut:

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/d/unbranded-digital-multimeter-with-temperature-gauge.jpg

 

Har målt i stikk-kontakt. Da viser den rundt 214-220V..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis sikringene er gåene får du 0 på alle målingene, så det er nok ikke feilen. Det er egne sikringer til ampere og andre målinger,men det høres ut som det bare er gammelt og dårlig. Kjøp et nytt på biltema til en hundrelapp,mye bedre.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VDC er likespenning og det du skal bruke på bil. VAC er vekselspenning, altså det du bruker på huselektrisk. Husk at når du skal måle strøm (Ampere) må du koble instrumentet i serie med lasten. Og ikke gjør som en knall som gikk i klassen min: han prøvde å måle hvor store sikringer det var. Så da satte han multimeteret på strømmåling, og stappa pinnene i stikkontakten. Kom et ørlite poff da ja... Hehe... (Mer påkostede instrumenter er sikret mot dette, men med eldre/billigere instrumenter kan du risikere at det smeller!)

 

Hvis du syns du får rare resultater, kan det være så enkelt som at batteriene i instrumentet ditt er dårlige.

 

Hilsen trikker'n!

 

Edit: når du skal måle strøm, må du sannsynligvis bytte plass på ledningene til målepinnene. Den ene skal stå i hullet merket COM, den andre i hullet merket A.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår