Gjest Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 En kompis av meg og jeg skal få en bil til Oslo, og lurer på om vi kan kjøre med bilhenger på klasse B. Bilen vil skal trekke med er en Saab 9-5, og bilen som skal på bilhengeren er en Mercedes c klasse. Er det slik at sålenge dette kalaset ikke overstiger 3500 kg, så går det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 En kompis av meg og jeg skal få en bil til Oslo, og lurer på om vi kan kjøre med bilhenger på klasse B. Bilen vil skal trekke med er en Saab 9-5, og bilen som skal på bilhengeren er en Mercedes c klasse. Er det slik at sålenge dette kalaset ikke overstiger 3500 kg, så går det? Vogntog må ikke overstige 3500 kg, totalvekt henger må ikke overstige hengergrensa for trekkbil. Blir nok snaut ;) Eller som Vegvesen.no's vakre Ida sier: Med førerkort klasse B kan du kjøre bil med tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt av henger = maks 3.500 kg. Samtidig som tillatt totalvekt av tilhenger ikke må overstige bilens egenvekt, eller den tilhengervekt som er angitt i bilens vognkort. Hvis bilens tillatte totalvekt er på 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger på 750 kg. Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 Vogntog må ikke overstige 3500 kg, totalvekt henger må ikke overstige hengergrensa for trekkbil. Blir nok snaut ;) Og, totalvekt til hengeren (den som står i vognkortet) ikke overstiger egenvekten på bilen. I praksis kan du ikke dra noen bilhenger med klasse B og vanlig personbil, ikke en gang en tom en, siden totalvekta på de fleste bilhengere ligger på rundt to tonn... Sånn rent fysisk vil det gå, men bilen vil være ustabil som faen og ha en bremselengde ut av en anen verden. Ikke å anbefale... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg