Gå til innhold

Kjøpe clutchsett til Audi A3 - hvor???

Ranger emnet

sola66

Anbefalte innlegg

Jeg må antakelig kjøpe nytt clutchsett til min Audi A3 1,8T - er det noen av dere som har forslag til hvor det er ok å kjøpe sånt?

Har sjekket Mekonomen og der fant jeg to forskjellige som passet min bil - det ene settet kostet litt over 9 000,-, det andre litt over 4 000,-. Dere som selv mekker; kan dere anbefale noen nettsteder, evt. butikker i Østlandsområdet eller i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell en slik racingclutch til 9000 de mener, som er beregnet for en trimmet A3, tåler mere juling.

Vil jeg anta da..

Ja - det tror jeg også, men jeg hadde håpet jeg kunne klare meg med den rimeligste. Jeg kjører ikke hardt - har riktignok to sønner på 18 og 20 som også disponerer bilen, men håper de kjører tilnærmet normalt de og (var jeg veldig naiv nå....??).

Tror ikke bilen min er trimmet (hvordan vet man egentlig det.....??), men det jeg fikk opplyst da jeg kjøpte den for ca. ett år siden var at den i utg.pkt. hadde 150 hk, men var chippet opp til 180 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du fikk pris på 9000 hos mekonomen er fordi clutchen på A3 1.8T og A3 1.8TS er den samme, noe som gjør at den vanlige clutchen må kunne tåle 180 kontra 150 :) (Sitter med mekonomen-systemet foran meg nå). Vet ikke hvorvidt alle clutchene er det samme, men jeg ser at TS'en har flere (billigere) alternativ.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du fikk pris på 9000 hos mekonomen er fordi clutchen på A3 1.8T og A3 1.8TS er den samme, noe som gjør at den vanlige clutchen må kunne tåle 180 kontra 150 :) (Sitter med mekonomen-systemet foran meg nå). Vet ikke hvorvidt alle clutchene er det samme, men jeg ser at TS'en har flere (billigere) alternativ.

Jeg la inn reg.nr. på bilen min og fikk da opp en som het clutchsett, 5-gir, med formontert svinghjul, uten utløserlager, kr. 9 260, - og neste het clutchsett med man. 5-gir kr. 4 120,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du hørte? Kan være du fikk prisene før systemet ble oppdatert, for her jeg sitter ser jeg at du har settet til 9k, samt en variant frem til 2000, som koster 3217,- ink, samt en versjon fra 2000 og utover til 4333,- ink :) (Dog nå har jeg ikke reg.nr, så dette er synsing som kan være feil).

Og til admin\moderatorer; dette er ikke bedriftssalg, dette er for og løse en potensiell missforståelse :D

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du hørte? Kan være du fikk prisene før systemet ble oppdatert, for her jeg sitter ser jeg at du har settet til 9k, samt en variant frem til 2000, som koster 3217,- ink, samt en versjon fra 2000 og utover til 4333,- ink :) (Dog nå har jeg ikke reg.nr, så dette er synsing som kan være feil).

Og til admin\moderatorer; dette er ikke bedriftssalg, dette er for og løse en potensiell missforståelse :D

Sjekket på Mekonomen nå i dag - via websiden deres og får da opp de to alternativene når jeg legger inn reg.nr. Er visst en 8L.

Men nå er girkassa og clutchen ute, men han som jobber for meg kan egentlig ikke se noen feil på clutchen. Det eneste var at den ene "plata" satt litt godt fast i den andre "plata" (jeg kan ikke noe om dette!!), men om det alene er problemet vet vi ikke. Må spørre om litt ekspertiseråd hos noen som jobber med dette, men nå er det lørdag og alle verksteder selvsagt stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det tror jeg også, men jeg hadde håpet jeg kunne klare meg med den rimeligste. Jeg kjører ikke hardt - har riktignok to sønner på 18 og 20 som også disponerer bilen, men håper de kjører tilnærmet normalt de og (var jeg veldig naiv nå....??).

Tror ikke bilen min er trimmet (hvordan vet man egentlig det.....??), men det jeg fikk opplyst da jeg kjøpte den for ca. ett år siden var at den i utg.pkt. hadde 150 hk, men var chippet opp til 180 hk.

Bilen din er trimmet, samme som å si at bilen er chippet fra 150 til 180 hk.

Er du enig?

VW Touran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din er trimmet, samme som å si at bilen er chippet fra 150 til 180 hk.

Er du enig?

Ha`kke peiling på sånt jeg imstupid :) Hva den bilen angår så opplever jeg mest at jeg bare betaler (og det ganske mye faktisk!!) - og SYKLER!! Det er stort sett de på 18 og 20 som kjører bil! Nesten gratis - heldige unger. Og nå som jeg har lært at jeg har en trimmet bil også så skjønner jeg at jeg virkelig har en ungdomsbil. Ja, ja - jeg liker bilen min likevel jeg! Den er liten og rask (faktisk veldig rask....).

Men; nå er altså clutch-mysteriet avslørt. Og synderen er han på 20 for han kjørte i en svær vanndam og det var dagen etter det at bilen overhodet ikke ville i gir. Det som hadde skjedd var at de tidligere nevnte to "platene" hadde "klistret" seg sammen for når de forskjellige delene (clutch, girkasse etc.) ble plukket ut av bilen var alt tilsynelatende helt. Har imidlertid fått beskjed fra min private mekaniker at den flate plata (sorry - vet ikke hva den heter, men det er altså den ene delen til clutchen..) godt kan kjøpes ny likevel fordi det begynte å bli litt sprekker i den. Videre skulle jeg kjøpe nytt lager fikk jeg beskjed om.

Og da er mitt neste spørsmål: får jeg kjøpt bare de to delene eller må jeg kjøpe komplett clutchsett? (det står et nr. på den plata jeg trenger så vi regner med at det er et dele-nr. og at det dermed går an å få tak i kun den). Og til dere som har greie på bil; hvis jeg får kjøpt kun det jeg spør om - vil det være mye dyrere å kjøpe originale Audi-deler i stedet for f.eks. fra Mekonomen??

Blir veldig glad hvis noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok få kjøpt bare delene.

skal du kjøpe orginaldelene hos møller koster det fort litt.

Men mekonomen i Tr.Heim leverer delene til møller (en Del vil jeg tru) så de er væll i nærheten av orginale deler.

Ettermarkeds-butikker leverer bare deler til merkeverksted når de 1) ikke klarer og skaffe det selv grunnet dårlig lager eller 2) ikke klarer og skaffe det tidsnok... Jeg jobber både på Mekonomen og Ford\Nissan i Ålesund, så jeg kommer litt inn i de forskjellige praksisene kan man si :D

Men desverre kan jeg ikke svare på hva Mekonomen kan skaffe, da jeg sitter hjemme samt ikke vet hva levradører de der oppe bruker. Men det er jo bare og spørre det :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si for mye. Men de tyner den sikkert godt av og til. Ungdom er ungdom, og du gjorde sikkert dette når du også var på deres alder. Får bare håpe de gjør det når motoren er varm. Sier du til de at de ikke må tyne motoren med mindre den er varm oppfordrer du jo egentlig til at de skal kjøre hardt, så det gjør man ikke :P

Men altså du nevner jo at den er chippet til 180 gamp, så kan det jo være at en vanlig clutch kanskje ikke vil holde. Det lureste er vel å spørre et merkeverksted, de vil nok ha noe de skulle sagt. Men understrek at du har tenkt å kjøpe clutchen på nettet/hos mekonomen/torshov etc. Hvis de tror at du vil kjøpe clutchen hos dem blir du sikkert anbefalt racing-clutchen.

Før du bestiller den bør du sjekke at du får med alt. Selv fikk jeg ikke med trøstelager (eller hva det heter) når jeg kjøpte clutch hos Mekonomen.

edIT: så at problemet var løst :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bestiller den bør du sjekke at du får med alt. Selv fikk jeg ikke med trøstelager (eller hva det heter) når jeg kjøpte clutch hos Mekonomen.

Hvis det er utløserlageret du tenker på, er dette en seperat del i alle clutch-sett fra Mekonomen :D (men jeg skal holde kjeft fra nå av)

Fint du fikk fikset bilen da :)

1988 Golf II aka. Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider